Att ta fram våren

Förra året vid den här tiden så låg jag platt.
Knockad av vårtrötthet, förkylningar och ännu mera vårtrötthet.
Jag drabbas av den jämt. På ett sånt sätt att jag inte orkar någonting.
I år har jag bytt taktik.
Eftersom att jag har hund så är jag ute minst 3-4 timmar om dagen.
Jag tänder ljus överallt och helst doftljus med milda dofter.
Ansiktsmasker, kroppsskrubb och måla naglar har också blivit viktigt.
Och nu blir jag rödhårig!
För färgkicken och för att göra något nytt. För att ta fram våren i mig.
(eftersom att den inte verkar vilja komma fram ute)
Allt ovan har varit viktigt för kroppen och energi.
Och själen då?
Jag har tränat på att sätta gränser.
Att säga nej, jag kan inte eller jag vill inte.
Och när min älskade morfar dog vid jul och livet blev tungt så rensade jag bort
människor som tog energi men inte klarade av att ge när jag behövde det.
Inte på något elakt, dramatiskt sätt men jag vill ha själ i mitt liv, inte bara yta.
Och då måste man rensa ibland på flera plan.
Det blir ganska tydligt i en livskris vad som är viktigt i livet.

Det är svårt men viktigt att ta hand om sig på alla plan.
Och det har funkat. Jag är trött men inte lika sänkt som jag brukar vara.
Jag har fått kraft och energi till att vara mera jag.
Förvisso en ny rödhårig men ändå mera jag.

Och idag sticker jag till Stockholm igen, för att träffa systrarna.
Dom där systrarna som jag gick hand i hand med mot kapellet när vi skulle ta avsked 
av morfar. Vi trodde det inte då men vi har orkat, allihopa. Hela familjen. 
Sargade men fortfarande tillsammans, även om en viktig människa saknas hela tiden.
Och det är det viktigaste av allt!

Och ibland undrar jag hur ni orkar kommenterar allt mitt babblande.
Men jag är oerhört tacksam för att ni tar er tiden!
Mjuk dag till er/ Kram Hannis

Ps. Anna.S. Hoppas att du har en rolig helg framför dig.Kramen


16 kommentarer:

Huset nummer tio sa...

Åååå det där med kroppen och själen och få den att passa ihop är ett viktigt med svårt pussel. Skönt att du har hittat ett sätt att pussla ihop dem. Här söks fortfarande.

Härlig med en ny hårfärg och trevligt med besök i Stockholm. Hoppas solen lyser på er här. Idag vaknade vi av solens strålar in i sovrummet och det var en härlig känsla för både kropp och själ.

Ha en härlig helg
Kram
Annie

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon på dig fina du !
Så klart att vi orkar. Sp sanna ocv Kloka ord.
Och så rätt du har.
Det du skriver är så viktigt .
Viktigtvatt ha ett liv som man mår bra av.
Inte massa som drar. Hoppas att du får en mysig helg med dina systrar.
Familj är ju det viktigaste !

En varm kram från mg

Åsa Liljedahl sa...

Stora kramen fina du!

Hajan sa...

Det är klart vi orkar att läsa, Du har ju så mycket att ge med dina
egna rader.
När Du bliver lika gammal som jag,
om du har dator då, då kanske det finns något ännu modernare, denna dator ger mig så mycket.
jag hälsar på hos alla möjliga
olika människor,alla har något
att ge. kram från Hajan

VisaLiza sa...

Tycker du gör helt rätt som tänker på ditt inre välbefinnande. Att sätta gränser är viktigare än vad man kan tro. För egen del så tränar jag på gränssättandet och känner jag måste bli bättre på det. Vad gäller dina texter så står jag inte bara ut med dem jag är förväntansfull inför läsningen. Liza

Le petit jardin sa...

Hello redhead.....jag läste ett inlägg idag om att släppa in våren, med klä dig i vårkläder för att mana fram våren..att färga håret rött borde vara en punkt att tillägga på listan

Att komma med insikt vad som känns bra för en, att kunna rensa ut att inte ha energitjuvar runt omkring sig är ett steg till befrielse till ett rikare liv

Ha en skön Lördag

Kram Kajsa

MammaElva sa...

Vad klok du är! Det gäller verkligen att ta hand om sig själv. Det var mitt nyårslöfte i år. Att satsa mer på mig och min hälsa både fysiskt och psykiskt.

Och rött! Wow :) Jag är ju själv rödhätta numera och tycker att det är så snyggt! Vill se en ordentlig bild på ditt nya jag sen :)

Hoppas du får det fantastisk i sthlm. Kram kram

Anna S sa...

Du har så rätt, det är viktigt att känna efter vad man vill och sätta gränser.´utifrån hur man känner. Jag kunde det inte alls förut och andra körde med mej därför. Man har rätt att vara den man är och omge sej med människor man tycker om och som både ger och tar.

Modigt att färga håret rött! Tycker det är snyggt på andra,speciellt om man ser att det är färgat. Kanske det lockar fram våren med.! :)

Hoppas du får en fin helg med systrarna! Skönt att ha varandra, syskon när någon som varit nära gått bort. Men jag förstår och känner igen att tomrummet kan bli stort, såklart.

Kramen tillbaks!

Mina drömmars hus sa...

Lite färg gör susen. Kloka ord som vanligt.
Hoppas din lördag blir härlig
Kram
AC

Edith och jag sa...

Jag läser gärna ditt babbel. Jag tycker att det är kloka ord i ditt babblande och jag gillar det. Gillar din strategi mot vårtröttheten också. Hoppas verkligen att hårfärgen lockar fram våren. Själv gjorde jag ett försök med nagellack idag :)
Kram Maria

Ellinor sa...

Såna som du är viktiga Hannis! Som vågar säga högt det själen viskar. Som står för det du tycker. Så jag läser gärna ditt "babbel" som är klokskaper för mig!
Tack för tipset om dödskallarna!! Men jag har redan silikonfjärilar :) Lite mer jag liksom! Så jag ser fram emot att testa formarna nu när jag vet att det blir så blankt och fint!
Ha det gott hela helgen och lycka till med håret!
Kram
Ellinor

Ullan sa...

Tycker precis som du. Ibland måste man göra val. Att ta hand om sig själv och vårda både sitt inre och yttre är viktigt. Jag har oxå börjat säga nej. Vilket känns bra.
Kram Ullan

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Härlig fin hårfärg:)
Ja du har så rätt och jag är ju oxå alltid vårtrött!! när man ska bli piggare så blir jag sååå trött!
Innan denna trötthet eller ointresse för det mesta just nu inträdde, så hade jag mått bra jätte länge tyckte jag men har ff inte lärt mig att ta det lugnt men när man mår så där bra så vill man ju så gärna göra allt det där roliga! Det straffar ju sig som sagt. Tycker jag borde lärt mig efter 2 utbrändhets perioder men icke..
ja ja så är det. Kul att du trotsar vårtröttheten iallafall:)
Kram på dig och ha en fin kväll.
Jennie

Johanna Stålros sa...

Snygging;) låter som du gör helt rätt och är ute och tankar solenergi;) Hoppas du får en trevlig vistelse här i stan. Kram

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej vännen!!
Vet du vi har oxå rensat bort vissa som bara tog energi i vårt liv!! Så av egen erfarenhet så vet jag att det är smart!! Att ladda batterierna med energi ja det gör man bäst med människor som betyder nåt, en lurvboll, sol och luft...
Rött hår och systrar låter oxå som en vitaminkick (jag e en fegis vad gäller hårfärg håller mig till mitt ljusa).
Och det är tufft och svårt att mista människor som betyder mkt för en!!

Hoppas din helg är toppen! Jag har haft en bra dag och kväll bl.a. med min bästis. Nu är jag på väg mot sängen .. Mannen jobbar, min skruttunge sover. Febern nockade henne nu i kväll... Dags igen, suck och suck igen!!

Kram och tankar till dig!!

Nyanser av vitt sa...

Hannis - du skriver så vackert om viktiga, men fram för allt, sanna saker. Man måste orka rensa bland energitjuvarna för att orka själv.
Ha en underbar helg i Stockholm lilla rödtopp😍
Kram Agneta