Ta hand om sig själv

Det är mycket nu.
 Och då  måste jag ta hand om mig själv. Det blev ett tungt och hårt avslut på 
år 2012 och 2013 har inte startat på bästa sätt. Och det är då det är extra
viktigt att just ta hand om sig och andas. Vila och vårda det trötta huvudet.


Jag gör det med tända ljus.
Måla naglarna, göra hårinpackning, lyssna på lugn musik.
Smörja in kroppen med favoritdoften, sova i favoritlakanen.
Och vara i tystnad. Och tränar på att säga nej till saker jag inte orkar.

Och förstås, gör om hemma...
Jag startade ett projekt igår som bygger på att göra om i rummet.
Det rum som är vardagsrum / sovalkov.
Det ska bli luftigare är tanken.
Mer om det får ni se i helgen.

Nu hoppas jag att ni har det bra.
Så tackar jag ödmjukt för alla fina ord från er.
Ni är många pärlor därute i cyberrymden=))
Kram Hannis

Ps. Anna.S, hoppas att allt är bra med dig också.Kram


31 kommentarer:

Kia sa...

Helt rätt! Man ska ta hand om sig själv och försöka göra sånt som man mår bra av.
Hoppas du får en toppen onsdag!

kram Kia

pysseltanten sa...

Att lyssna inåt är det viktigaste som finns...Allt annat är sekundärt...<3 Att ha FÖRMÅGAN att lyssna inåt, är inte alla förunnat...eller man kanske helt enkelt inte tar sig tiden att lyssna...
Dagar när man inte gör ett dugg...eller pratar med en enda människa...kan göra under för kropp o själ...
Som vanligt finns vi ju här...NÄR och OM du vill....<3
Kram till dej, vännen....
//Git

Åse sa...

Så rätt då rätt man ska försöka ta sig tiden och ta hand om kropp och knopp. Hoppas du får en fin onsdag.

Nilla Nyfiken sa...

Helt rätt! Viktigt att lyssna inåt och ta hand om sig när det känns tungt. Sköt om dig nu så kommer kraften tillbaks så småningom.

Kram!
Pernilla

Liten Bod sa...

Det låter som om du har koll på vad du behöver göra :) Jag gör liknande saker, fokuserar först på absoluta nödvändigheter, rensar bort surdegar och sen det JAG vill för resten! Kram, Tina

Anki sa...

Ta hand om dig hjärtat!
Hör av dig när du känner att du orkar.

Puss & kram!

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Skickar över ett gäng styrkekramar till dig och vill tacka för dina fina ord inne hos mig, tänk att det ska vara så svårt att ta hand om sig själv.

Kram Victoria

Rosenhäxan sa...

Hej Hannis Tack för din fina kommentar.
Tycker du verkar vara en mycket klok person.Jag menar just att ta hand om sig själv.Kropp o själ hör ju liksom ihop.
Idag är jag lite låg....tände ett ljus imorse.
Min sorg blev så påtaglig.
Idag för 27års sen omkom min man.
Men hans minne bevarar jag i mitt hjärta för alltid.
Känner ödmjukhet inför livet.Njuter
av de nära och kära som finns omkring mej.
Carpe diem
Kram Gittan

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Det låter bra att du lyssnar på kroppen..fortsätt att ta hand om dej själv på bästa sätt !!
Spännande med sovrumsprojektet !

Kramar till dej

Anna S sa...

Hej Hannis, helt rätt att du tar hand om dej. Det är viktigt. Det kan man mest göra själv. Vara i tystnad är bra. Göra om är bra och att pyssla om kroppen och själen.

Här är det lite si och så. Har fått en släng av influensa.Men den är på bättringsvägen som tur är. :-)

Ska bli kul att se vad du hittat på för projekt i vardags/sovrummet!

Kram till dej med, härifrån!

Nyanser av vitt sa...

Så viktigt. Jag är där nu. MÅSTE ta det lugnare. Inte glömma saker. Inte snurra runt för fort. Får hela tiden mindre tid då jag måste leta, gå tillbaka, fundera på var jag lagt sakerna. Bilnyckeln borta...
Läste ditt inlägg om bloggen. Så är det för mig. Just nu inte så många inlägg. Just nu inte så mycket tid.
Sköt om dig
Kram Agneta

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

KRAM, Monica

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

Bra du tar hand om dig, kan du behöva. Känner mig oxå väldigt trött i huvudet av allt som snurrar just nu. Man blir ju helt matt till slut liksom!
Ta hand om dig och ha en fin kväll, blir så nyfiken att få se vad du gör för fint nu där hemma hos dig:)
Kram Jennie

Bara Sara sa...

Ikväll gör jag det också, tar hand om mig själv dock inte i tystnad.. Tvn är på och jag målar naglarna. Och bloggar:-)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är sååå viktigt att ta hand om sig själv, jag är dålig på det...vet saker jag skulle kunna göra som får mig att må bra, men ibland finns inte ens orken till det. Jag har ju varit utan fullgod sömn under så lång tid, så önskan om att få sova en hel natt är stor...man hinner omvärdera en hel del under de tunga stunderna...sånt som jag kanske tog för givet tidigare blir nu viktigt...de små stunderna av frid betyder oerhört mycket...
Ta hand om dig!
Kram,
Regina

Edith och jag sa...

Du är klok du. Det är viktigt att ta hand om sig själv. I kväll tar jag hand om mig själv genom att ställa in joggingrundan (ibland finns det helt enkelt inte ork)och kurar med dottern i soffan i stället.
Kram Maria

Svart, vitt & rött sa...

Jättebra om man har insikten att verkligen tänka till så som du gör och inte bara köra på. Viktigt, men inte lätt! Ha det gott!

VisaLiza sa...

Så rätt att ta ett steg åt sidan och pausa livet när man behöver. Man behöver lugn i livet för att få lugn i själen. Kramar Liza

Ewa`s Galleri sa...

Hörligt att du tar habd om dig det behöver vi alla tänka på ibland.
Spännande med nya projekt
Ha en bra dag

Anci sa...

TACK ! För kommentaren, dina bilder, din beskrivning av hur man tar hand om sig själv och alla dina vackra saker som du gör !!

Kram
Anci

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Man behöver bli ompysslad av sig själv ibland och bara göra må bra saker. Att möblera om är bra för välmåendet också.
Var rädd om dig
Stor kram
AnnaMaria

Huset nummer tio sa...

Åh det är så viktigt det där att ta hand om sig själv. Tyvärr är jag allt för dålig på det;( Men 2013 ska bli året då den saken förändras, men det är inte lätt. Men jag har börjat med att ge mig själv tid, ensam tid, utan barn och man, tid för bara mig och mina tankar, tid för reflektion och bygga upp styrka igen. Det är guld värt.

Önskar dig en härlig dag och massa kramar till dig
Annie

Maria sa...

Snart helg igen, då kan du mysa och inreda utan att störas av oviktiga saker som jobb :)

1000 kramar till dig!

Rosa i huset i vitt sa...

Man ska ta hand om sig själv ..men jag är dålig på det tyvärr
kram Rosa

Hanna sa...

du gör alldeles rätt.
Ha en bra kväll.
Kram
Hanna

Mamma C sa...

Det är inte alltid man lyssnar till sin kropp. Så tycker du sköter det alldeles utmärkt. Vi borde vara fler som gör som du. För det behöver man ibland. Ha en toppenskön helg nu.
Kram Mamma C

Sirpa sa...

Hej! Önskar dig all bästa och tar hand om dig, unna dig nått fint!
Kram Sirpa

TIDSOPTIMISTEN sa...

Ja det där med att säga NEJ ligger på min topplista över saker jag ska bli bättre på 2013 - det har väl gått lite sådär men jag jobbar på det, det är mycket man måste kämpa med hela tiden så det gäller att vara stark och tänka lite på sig själv ibland också ;)

Kram Ullis

Hajan sa...

Det Du sade om cybern är så viktigt,jag tänker på det ibland
finns det någon därute i cybern, som, kanske väntar på att komma fram.Jag hade en gammal faster, som
var sjuksköterska av den gamla
sorten,du vet. Jag möblerade om ofta på den tiden,vet Du vad hon sa
kära Harriet Du måste ha fel på din
ämnesomsättning ??? Jag kollade
aldrig det, men vantrivdes med tillvaron,det hjälpte att ändra
lite här och där. Stå ut lilla
gumman det bliver ljusare och bättre.
kram/Hajan

Gardenhouse sa...

Det låter dom en klok helg med lugn och ro samt lite göra om...det brukar ju skapa glädje!
Ha det bäst,
Sussi

Lily sa...

Det är viktigt att rå om sig själv..lyssna inåt i tystnaden, göra sånt som ger en lisa för själen. Det är så lätt att glömma bort sig själv..
Må gott
Kramar Lily