Att ta avsked


Så är det dags att ta avsked. Vid morfars kista.
Som någon sa: Nu är han borta för alltid.
Det där orden "för alltid", så skrämmande, så definitiva.
Jag väljer att vända på det.
För alltid älskad, för alltid levande, för alltid i våra minnen.
För mitt i det levande, bultande hjärtat finns du alltid kvar.
Hos mig och hos din stora flock, för alltid.

Jag tar ett tillfälligt farväl.
Med hjärtat fyllt av kärlek.
Kärlek till dig och till livet som gav oss möjligheten att få leva med dig.
Den kärleken ska jag bevara på bästa sätt.


Det finns kanske dom som tycker att det är konstigt eller obekvämt
att jag skriver om sorgen. För mig är det ett sätt att lufta tankar.
Och på ett sätt för att hedra den man som lärde mig att aldrig ge upp.
Att oavsett vad livet än ger oss så fortsätter vi framåt.

Och till era kära bloggisar och andra som kanske kikar in här,
jag återkommer om någon dag eller så. När jag vilat lite.

Hoppas att ni får en bra helg/ Kram Hannis
Ps. Anna.S, en varm kram kommer här.

35 kommentarer:

tinajo sa...

Vackert och sant skrivet. Kram på dig!

Fröken Grön sa...

Självklart ska du skriva om din sorg. Jag tycker du är stark och modig som vill släppa in oss en stund i ditt hjärta.
Varm kram!
/Anna-Karin

Nyanser av vitt sa...

Kram till dig Hannis

Mina drömmars hus sa...

Bra att du skriver om det du tycker känns rätt.
Stor kram till dig
AC

Anna S sa...

Så fint du skriver. Jag håller med dej. Man kan inte låtsas att sorgen inte finns. Den är verklig, lika verklig som oss människor.
Så sorgligt och fruktansvärt när en person inte är bland oss fysiskt längre. Det är så fint att din morfar visste att han hade er omkring sej, i livet och när han vandrade vidare.

Kram till dej! <3

liljasandra sa...

Klem til deg

Elna sa...

Ja vem vet om det är för alltid, vi kanske möts igen.

Kramen

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Skickar en stor varm kram till dig.
AnnaMaria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Skickar en stor varm kram till dig.
AnnaMaria

Enelid vitt och lantligt! sa...

Kram!
Carita

mitt hjärtas fröjd å glädje sa...

så fint skrivet. Usch ja vilket tomrum det är inuti en när något sådant händer. Gör ju verkligen riktigt ont i hjärtat!
Tänker på dig fina du.
Samla kraft nu och vila dig efter det här. Ta hand om dig.
Kram Jennie

pysseltanten sa...

Sorg är en del av livet...o livet delar vi ju med bloggvänner....Ta hand om dej nu finaste Hannis....vi finns här när du vilat klart...<3
kram Git

Ellinor sa...

Du skriver så vackert. Och så fantastiskt det måste vara att ha haft en manlig förebild som betytt så mycket. Det har jag aldrig haft. Fortsätt skriva som du gör för det ger värme!
Kram
Ellinor

Edith och jag sa...

Vackert och sorgligt men mest vackert. Så klokt att vända för alltid till något så fint.
Kram Maria

VisaLiza sa...

Sorgen är en del av livet även om vi önskar att det inte är så. Känns som att det nästan har blivit tabu att sörja. Vi skall istället bita ihop och vara starka. Tycker att det är bra att du skriver om svåra saker. Vila upp dig, ta tid att sörja och kom tillbaka när du orkar. Kramar Liza

LissenTo sa...

Så fint skrivet, fortsätt med det och till livet hör både glädje och sorg. Och dom fina minnena kan ju alltid plockas fram.

Kram till dej
Lissen

Stina sa...

Ta det varligt fina du.

Kram till dig <3

Nilla Nyfiken sa...

Vackert skrivet. Du beskriver sorgen men det får mig att känna mig varm inombords... om du förstår mig rätt... fina tankar och fint hjärta! :-)

Kram på dig!
Pernilla

Anonym sa...

Du skriver från hjärtat..Hur kan det vara fel..
Var rädd om dig
Kram Lily

Tina sa...

Så vackert skrivet av dig, våra hjärtan rymmer så mycket kärlek och där kan vi känna precis som vi vill, när vi vill...

Stor varm kram till dig!

Vita små hjärtan sa...

Kram till dig från mig /Agnetha

Marias Hörna - Njut av livet ♥ sa...

Så vackert du skriver. Och du vet han finns alltid med dig ♥ Och visst skall man skriva om sorgen lika viktigt som glädjen.
Kramar från Maria

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Fint skrivet!
Kram
Marie

Huset nummer tio sa...

Du ljuvliga människa med dina ljuvliga bilder och fantastiska ord. Jag vet inte hur du gör det men du berör mig alltid så starkt med bilder och ord. Sitter här och gråter som en gris;)

Tack för att du är sann, tack för att du delar och tack för att du är du.

Tänker på dig
Kram
Annie

Nillis sa...

Vackra ord av fina du, många kramar till dig.

Johanna Stålros sa...

Jag tycker dina ord om sorgen är oerhört starka och vackra. Tack för att vi får ta del och förhoppningsvis stötta dig igenom denna tid......Massa kärlek från mig.

Hajan sa...

Älskade lilla vän, inte bliver vi illa berörda, det känns skönt att
det fortfarande finns människor som har tid att sörja ett tag.
Det finns inget som kan vara så tomt, jag vet vad jag talar om.
Kom tillbaka när Du känner för det,vi glömmer inte Dig och inte Du oss.

Kram/Hajan

Rosenhäxan sa...

Hejsan Så vackert du skriver om sorgen och kärleken rill din Morfar.
Min erfarenhet är att det är kärleken och de ljusa minnena som gör det möjligt att uthärda den svåra sorgen.
Mvh Gittan

Kia sa...

På återseende. För nu finns han i minnen och sen ses ni igen nånstans.

Ha en underbar helg!
Kram Kia

Maria sa...

Stooora kramen till dig!

millandante sa...

Din morfar har gjort avstamp t.o.m långt borta hos en avlägsen (men på något sätt ändå så nära bloggvän)... och han lever genom dina ord och på så vis lever han ju för alltid...

Kram och extra värme i denna stund

lugnet sa...

Så fint skrivet. Kram// Ulrica

Svart, vitt & rött sa...

Åhhh! Jobbigt jobbigt! Men minnena har man kvar för alltid, så länge man vill i allafall. Ha det så gott det går! Samla lite nya krafter!

Åse sa...

Vackra ord. Kram till dig

Ewa`s Galleri sa...

Väldigt fint skrivet.
Klart man ska skriva om sin sorg om det känn s bra
Ha en skön helg