Att vara fylld av känslor

Ikväll har jag varit på en föreläsning.
En föreläsning med Mia Törnblom. Om henne kan man säga mycket, jag har haft
förutfattade meningar. Men nu har jag ändrat mig. Lärdom = lägg ner det förutfattade!
Jag är för stunden fylld av känslor.
(på bilden den minsta tatuering jag har, betyder styrka)
 Som hon sa, det jag säger är inget nytt. Jag ska bara påminna er!
Och nog blev jag påmind allt. Om det bra jag gör för mig själv, för min själ.
Men också påmind om det elaka jag gör emot min själ. När jag talar om för
mig själv att jag inte är tillräckligt bra, eller snygg eller presterar lika bra som
många andra. Att jag inte tillåter mig att gråta när jag känner att jag behöver.
Fast det kanske inte finns någon direkt anledning att gråta...
Utan bara för att lätta på trycket ibland.

Så ikväll tänker jag återgå till en sak jag gjorde i mitt liv för över tio år sen.
När det liv jag levde då gick i bitar och jag började om.
Det som stärkte mig och lyfte mig till att älska mig själv på ett djupare plan.
Ett starkare plan.
Jag ska börja skriva fem bra saker till mig själv om mig själv!
För om jag vill vakna på ett bra sätt så lär jag vagga mig till sömns i kärlek.

Det är skönt att få såna här sparkar i baken.
När man vaknar till liv och kan fnissa åt sig själv en stund.
Och samtidigt klappa sig själv på kinden och säga:
Det är okej! Du är bra. Precis som du är. Fortfarande mänsklig.

Kram till er /Hannis



20 kommentarer:

Anonym sa...

<3 Många varma kramar till dig Hannis <3
Lily

Bara Sara sa...

Så fint! Så fint att det inte är nåt nytt utan bara påminnelse! Precis som du fick!

tinajo sa...

Bra att påminnas, alltför lätt att glömma det viktiga! :-)

Svart, vitt & rött sa...

Tänkvärt! Vilken bra föreläsning det verkar ha varit! Man behöver sådana emellanåt... något som påminner en!

Cool tattoo! Jag gillar tatueringar... a lot!

Ellinor sa...

Så sant! Jag frågade mina elever häromdagen vem de är stolt över. En del vågade svara; mig själv. Och ack så viktigt det är. Så en klapp på axeln från mig till dig! Styrkan finns inom dig!
Kram
Ellinor (ska bara komma ihåg att påminna mig själv om ovanstående lite oftare...)

Anna S sa...

Tack för påminnelsen! Jag har en deppig dag här av flera orsaker. Låter som en bra föreläsning.Får erkänna att även jag haft förutfattade meningar om föreläsaren (och även andra som jag inte vetat all bakgrundsinfo om). Fastän jag för mitt liv inte önskar vara en sån person som dömer andra.

En sån fin tatuering du har, enkel och bra. Jag gillar betydelsen av den med.

Kram till dej, hoppas att du får fin sömn och en bra dag imorgon.

Mina drömmars hus sa...

Tänk att det ska vara så svårt att hitta fem bra saker om sig själv och om andra går det att komma på hur många som helst.
Förstår att du fångades av hennes budskap.
Härligt!!!!
Ha en riktigt fin dag
Kram
AC

Tina sa...

Jag tycker som du har gjort om henne men man kan ju ändra sig! Det är härligt när man får en känsla av befrielse i själen. De där fem sakerna har jag övat på så nu är jag uppe i tio. Bästa vännen är coach och peppar ständigt, det är guld värt!
Jag kan komma på minst lika många för dig men tanken är väl att de ska komma inifrån, hihi!

kramen damen

C sa...

Ja, varför är man alltid så hård mot sig själv? Jag brukar avsluta dagen med mobilen under täcket scrollandes Quotes på Pinterest. Det brukar få mig att somna på ett bättre humör om dagen varit tuff. Dessutom blir jag påmind om det viktiga här i livet, som man av någon anledning så lätt glömmer bort. Ha en fin dag!

Huset nummer tio sa...

Visst är det bra att påminna sig om att man är bra precis som man är. Och det där med att skriva upp 5 bra saker om sig själv är nyttig medicin ibland och nödvändig. Tack för ännu ett ljuvligt tänkvärt inlägg

Kram
Annie

Kia sa...

Visst behöver man peppa sig själv ibland och tala om att man duger. Man är nog aldrig så granskad som i sina egna ögon! : )

Din stol är som Randall i Monsters inc. Ändrar skepnad bara så där.

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Änglarnas hus sa...

hallooo!
Jag är också såld på denna kvinnas sätt att påminna..påminna om sådan vi borde ha för självklart..men som såå många av oss glömmer..Att älska sig själv..den viktigaste människan i våra liv!

Jag skulle nog också behöva en påminnelseföreläsning av henne!!

Såå fin stolen blev! Jag älskarlugnet i den grå varianten..även om den vita med mjölsäcken också var fin!!

Kram kram Sanne

MammaElva sa...

Jag såg henne på en mässa jag var på med jobbet för ett par år sedan och blev så tagen. Hon är duktig vill jag säga! Man behöver ibland en påminnelse och en spark i baken!

Kram på dig!!

Nillis sa...

Bra att höra sådant ibland och påminnas, kramis. Ps, fina bilder, som alltid, ds.

Eddie och barnen på Bristol Academy sa...

Hon är jätteduktig tycker jag! Undra varför man dömer sig själv så hårt? Anna

Vitt hus med svarta knutar sa...

Ja vad är det egentligen vi gör mot oss själva...
Kram,
Regina

PIAZZAN sa...

ja de där sparkarna mår man gott av ...och så otroligt mycket man kan förändra bara med tankens makt ;)

Kram

Pernilla

Queen of Kammebornia sa...

Jag tycker hennes bok var fantastisk på alla sätt, jag skrev de där sakerna i flera månader, varje kväll, tack osv... det var bra! Självklara saker på ett sätt, men som du säger behöver man bli påmind!
Kram!

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej vännen,
tänk om vi alla skulle få en sådan spark i baken emellanåt - kanske skulle världen se lite bättre ut då!??!

Reste till Helsingborg idag och i Taxin till Bromma så hade jag ett intressant samtal med taxichaffören - vad är det vi gör mot moder jord!! Vad kommer att hända... en gång fanns det djur och växter som inte finns nu kommer det i framtiden finnas djur och växter som inte finns nu...kommer de som finns nu dö ut?
Vi är inte alltid så snälla varken mot oss själva eller mot moder jord, trots att de flesta av oss inte i grunden är elaka... vi bara gör så i farten...

Jag och gubben har de senaste åren börjat stanna upp emellanåt för att glädjas åt det vi har och att vi har varandra och faktiskt ett ganska bra liv...

Kram till dig!!
Monica

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Mia Törnblom är bra hon, jag har också varit på en av hennes föreläsningar och blivit otroligt peppad efter det. Det är bra att påminnas ibland.

Kram Victoria