Jag drömmer

Tema två i bloggutmaningen är "Jag drömmer"
Jag skulle kunna skriva att jag drömmer om fred på jorden, mat till alla, och att
vi slutar att förstöra våran miljö. Det tror jag och hoppas att alla människor gör.
Och om man har möjlighet jobbar för att det ska bli så också.

Men jag drömmer också om att kunna läsa tidningar utan att behöva läsa om ännu en 
kvinna (eller man) som blivit misshandlad eller dödad för att dom ville gå från en destruktiv 
relation.  Inte behöva läsa om barn som lever i utanförskap på grund av fattigdom eller blir 
utsatta för fysiska och psykiska övergrepp för att sjuka människor tycker att det är okej.. 

Jag drömmer om att det skulle finnas mera vi-tänk. 
Att vuxna slutar att mobba så att barn också slutar att mobba...
Att människor som bor i samma trapphus bryr sig när dom hör grannen skrika. 
Att vi  törs säga ifrån när vi ser något som är fel eller när någon gör fel mot en annan 
människa utan att vara rädd för att bli misshandlad, hotad eller på annat sätt tystad. 
Civilkurage kan man sammanfatta det som och en mjukare verklighet för alla människor.

Sen är det klart att jag har mina vardagsdrömmar, mina ego-drömmar.
Om tystnad (när det är mycket på jobbet), gå barfota i varm sand (när jag är trött)
Om en egen verkstad där jag kan vara och göra vad jag vill, när jag vill. 
Om det gamla slitna stenhuset jag vill äga och bo i med tre hundar och en siames.
Om pionerna och rosorna som ska växa överallt.
Om att familjen får vara frisk!

Just nu drömmer jag om Rom. 
Om italiensk glass, kaffe och promenader i gamla stadsdelar.
Dit åker jag snart för att uppfylla drömmen.
På semester med mamma och syskonen.

Kram Hannis





34 kommentarer:

Kia sa...

Stora drömmar som man hoppas ska finnas i en "perfekt" värld men som sagt vad är det?
Ego drömmar behöver man också för att själv ta sig framåt. Låter toppen med en resa!

Ha en toppen vecka & måndag!
Kram Kia

Svart, vitt & rött sa...

Man skulle vilja att de drömmarna fanns hos alla... tänk så långt vi skulle komma då!

De där egodrömmarna måste ju också få finnas :-) Helt klart!

Ha en bra start på veckan!

Änglarnas hus sa...

Ja tänk om världen vore just så där mjukare som du beskriver den i din dröm..lite som det var förr..alla toga hand om alla..

Drömmar är så viktiga..att ha möjlighet att styra något i sitt liv..
Jag ser att du ska leva ut en del av mina drömmer också..Italien!! <3

ha det gott !! Kram Sanne

Catha sa...

Mina drömmar kändes plötsligt väldigt egoistiska. Tur att det finns nån som tänker på andra. :-)

MammaElva sa...

Vad fint du skiver! Både stora vi-drömmar och egodrömmar :) Och Rom! Den fantastiska staden, Rom! Var nu länge sen jag var där... men vilket ställe! Hoppas du får det helt underbart!

Kram

Johanna sa...

Vackert du skriver...Fina drömmar du har vännen...

Kramis Johanna

Vita Falkens Lantliv sa...

Drömma och drömmar måste man ha....vackert skrivet!

Tack för din goa kram hos mig ♥

Kram Susanne

Sofie sa...

Jag tror inte att jag kikat in här tidigare, men ack vilken härlig blogg du har.

Ha en fortsatt fin måndag!

Vit dröm sa...

Vad fint du skriver, önskar som du att dessa drömmar skulle slå in. Då skulle världen vara ett bättre ställe för alla!
Kram till dig!

Anna S sa...

Hej Hannis, det är bra önskningar och drömmar du har. En vänligare värld. det finns verkligen mycket hemskt och vidriga saker som skadar. Hoppas att mänskligheten förstår så småningom och att saker går i mer human riktning.Att människor slutar att göra andra illa för att de själva tycker sej "behöva" det på ett eller annat sätt. Också att barn får vara barn och ifred och inte sedda som objekt eller några man får göra vad man vill med.

Du låter precis som mej med drömmar om en egen verkstad eller ateljé och att bo i ett stenhus. Helst hade jag bott i något gammalt stenslott. ;-)

Låter härligt för dej att få besöka Rom snart Hoppas att det blir riktigt avkopplande.

Kram




Ellinor sa...

Vilket helt ljuuuuvligt foto!!
Civilkurage är precis det ord jag gått och sugit på de senaste dagarna. Vi hade en incident i en av mina klasser i skolan och jag blev helt skogstokig. Framförallt över alla fina klasskompisar som valde att inte ingripa. Och då menar jag verkligen att de är fina. Men de har ännu inte mognaden att ha civilkurage. Så nu ska vi jobba lite med detta tänkte jag...
Rom... Underbart! Och stenhuset kan jag också tänka mig!
Kram
Ellinor

maria syr och så vidare sa...

Så bra skrivet och så sant! Och visst finns det rum för både större drömmar och egna egodrömmar. Underbar bild! /Maria

Marias Hörna - Njut av livet ♥ sa...

Jo du så sant du skriver...alla drömmar och önskningar om vår värld och vår jord. Men också de små egodrömmarna. Och dessa måste vi ju också få ha.
Önskar dig en fin vecka nu, kram från Maria

Queen of Kammebornia sa...

Jag hoppas dina drömmar slår in!!! Och Rom, dit vill jag också drömma mig :)

Johanna Stålros sa...

Underbara drömmar vännen, jag önskar som du mer civilkurage åt folket.....Kramar

Ewa`s Galleri sa...

Underbara drömmar ,Underbar bild
Ha en riktigt skön vecka

Mamma C sa...

Drömmar måste man få ha. Vad vore livet utan dom.
Kram Mamma C

Bara Sara sa...

Vilka ljuvliga fötter - och va fint du delar med dig av dina små och stora drömmar!

Fröken Fräken sa...

Här dröms det om Rom också efter att ha frossat i italienska filmer hela dagen (istället för franska, som första planen var) Jag rekommenderar The three ages of love som uppvärmning inför Romresan! Ine tror jag att de är förkylda i Italien heller...

TIDSOPTIMISTEN sa...

Det är härligt med drömmar vad skulle man vara utan dem??? och mycket drömmer och önskar man skulle vara just bättre här i världen. Härligt med en drömresa i sikte och just Rom är ju helt fantastiskt :)
.....och fin bild med balettskorna ;)

Kram Ullis

my white mess sa...

Tack för att du delar med dig.
Jag behöver mina drömmar för att överleva. För att leva här och nu.
Hoppas att du får en fin vecka!
Kram Malin

Anci sa...

Det finns ju flera olika drömmar. De för världen, för andra människor och såklart mina egna. Jag tror att det är viktigt att vi får drömma alla. Då kan världen bli bättre en dag !!

Ha det underbart i Rom och hälsa från mig :)

Kramar
Anci

Tina sa...

Dina små och stora drömmar inspirerar...

kram till dig

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så härligt inlägg, och mycket vackert foto. Liggande är pefekt ställning i såna...fniss. En mjukare värld behövs precis som en resa till Rom nu på hösten. Det kommer bli roligt.
Kramar
AnnaMaria

Madame Petite sa...

Tack Hannis, för att du bjuder oss på dina drömmar!

Det är för drömmar som dina jag lever idag... Alla har vi våra "ego drömmar" och det ska vi också få ha! Men alla drömmer inte om en bättre verklighet för andra, många ser ingen annan en sig själv...

Långt från alla besitter din förmåga... tyvärr...

Så jag tackar högre makter för såna som dig, som har hjärtat på rätt ställe och tänker utanför boxen.

Underbart inlägg, underbar text och en alldeles magisk bild!

Många kramar!

Johanna sa...

Har en liten utmärkelse till dig på min blogg:)

Nillis sa...

Fina drömmar :-) Gillar dina egodrömmar extra mkt. kram

Vitt hus med svarta knutar sa...

Drömmar kan vara både stora och små, de kan gälla många eller bara en själv...jag tycker du beskriver det så vackert i din text...

Önskar dig en fin fortsättning på dagen!
Kram,
Regina

Industri house sa...

Va fint du skriver hannis!! Mycket tankevärt...Hoppas du har det bra, kramkram jessica:)

Hanna sa...

underbart med drömmar.
Hoppas att början på din vecka har varit bra.
kram
Hanna

Nyanser av vitt sa...

Så fint skrivet. Jag ringde på hos en granne för några år sen då vi hörde att de vuxna bråkade och lilla barnet storgrät. Efter att de hade lugnat ner sig ringde de på och tackade mig. Kändes väldigt bra. Ha en fin dag
Kram

Emma sa...

Så fint så fint! :)

Stina sa...

Fina Hannis är förståndig också :)


Största kramen

Eddie Och Barnen På Bristol Academy sa...

Drömmar måste man ha....Men det går också att ta steget från drömmar och göra det till verklighet...Vi kämpar för ett gäng barn i Uganda och det får en att växa inuti.. Anna