Bloggutmaning

Jag bor...
I en stad full av akademiker, med en vacker domkyrka där bland annat Carl von Linné 
är begravd.Och Carolina rediviva.,där den så vackra silverbibeln finns i ett  skåp.
Här finns Pelle Svanslös och hans vänner i ett eget hus. Asagudar som vilar i Gamla Uppsala 
högar. Vaksala torg som har loppis på lördagar. En å som ringlar genom stan, en svandamm 
med en svan som alltid heter Alexander. Här finns massor av historia, både liten och stor sån.

Här  bor jag i en ganska stor nyrenoverad etta med en halvtokig hund.
Med pysselhögar, målarfärgsburkar och projekt som inte är klara.
Med bokhögar fulla av böcker som ska läsas. Med en klädkammare som behöver städas.
I ett vanligt hem, enkelt men tryggt.
Nära min mormor och morfar, gammelmoster, mamma och moster. Och en del av vännerna.

                             Jag bor i Uppsala, Sveriges fjärde största stad.
                             Om ingen annan stad har gått förbi nu förstås.


Ha en bra vecka!
 Kram Hannis




23 kommentarer:

Tina sa...

Uppsala är fint, jag var senast där på en disputation och fick känna på lite av hur man festar vid universitetet, ujuj!!

kramen

Vit dröm sa...

Låter härligt!
Önskar dig en toppenfin dag!
Kram Anna

Svart, vitt & rött sa...

Så fint du beskriver din stad!! Ännu en fin tolkning av utmaningen! Jättekul att läsa! Ha en bra start på veckan!

Vita små hjärtan sa...

Härligt! Tryggt och skönt med nära o kära nära till hands...
Ha en fin måndag!
Kram Agnetha

Hanna sa...

så fint du skriver om din stad.
Ha en bra dag!
kram
Hanna

Huset nummer tio sa...

Gillar denna bloggutmaning som du börjat med;) Älskar ditt poetiska sätt att uttrycka dig. Låter som en stad som måste besökas en dag för den där Alexander måste jag nog bara få se;)

Önskar dig en härlig dag och tack för söta kommentarer hos mig.
KRam
Annie

Änglarnas hus sa...

Härlig hyllning till din stad!!

Kram sanne

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Och jag som aldrig varit i Uppsala... Törs väl knappt skriva det...
Kram
Marie

Elna sa...

Vacker bild och trevlig läsning. Du får ha en fin start på veckan.

Kram

Catha sa...

Fint beskrivet, och grym bild!

tinajo sa...

Uppsala är en fin stad - och halvtokiga hundar gillas skarpt! ;-)

MammaElva sa...

Åh, Uppsala! Så vacker stad :) Vilket mysigt inlägg!

Ha en fantastisk dag, fina du <3 kram

Johanna sa...

Det där fotot gav mig gåshud!

Du skriver så fint Hannis! Hm...fick faktiskt tänka till, om jag varit i Uppsala någon gång?

Kramis Johanna

Beas sa...

Vad fint skrivet, det fick mig att fundera på hur jag skulle beskriva min egen stad.

Kia sa...

Inte så långt från Stockholm.

Tänkte du köpa en cola? Du kan få av mig om du vill! Jag ska klippa ner mina och ta sticklinga. Så är du intresserad maila mig din adress.

Kram Kia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Är det där du bor, det var länge sen jag var i Uppsala nu. Fin beskrivning på din stad.
Kramar
AnnaMaria

Nillis sa...

Vad fint du skriver om Uppsala. Blev sugen på att åka dit. :-) kramis

Emma sa...

Mysigt låter det som! Och Uppsala är en väldigt mysig stad med gamla anor.

Karin sa...

Hej Johanna!
Tack för din kram via min blogg, den värmde!
Längesen vi hördes, men du finns i mina tankar. Kanske en lunch nån dag?
P.S Så fint du beskriver vår stad!
Kram Karin

Fröken Grön sa...

Vet du, jag har inte varit i Uppsala på över 25 år... Märkligt kan man tycka, med tanke på att jag är född och uppväxt där. Men ingen i min familj bor kvar där längre, och jag har aldrig bara haft "vägarna förbi".

Du får hälsa Uppsala från mig, - det var en toppenplats att växa upp på!

/Anna-Karin

TIDSOPTIMISTEN sa...

Då bor vi inte så långt ifrån varandra - jag hänger i den lilla hålan Grillby utanför Enköping ;)

Kram Ullis

Queen of Kammebornia sa...

Uppsala är en sådan mysig stad! Min guddotter pluggar där nu så jag ska försöka åka och hälsa på henne i höst :)

Rosa i huset i vitt sa...

Har aldrig varit i Uppsala ...men man kanske ska åka dit ...låter som en mysig stad
Kram Rosa