Ordning i skåpen

När jag flyttade så bestämde jag mig för att rensa skåpen. Och då inte en sån liten
rensning alá "bort med två muggar", utan en stor. Jag hade enormt mycket porslin.
Från gammelmormor, gammelfarmor, gammelfaster och loppade prylar. Ja, ni fattar.

Jag gjorde helt enkelt en lista på vad som vad användbart och hade en funktion.
Resten gav jag bort eller kastade. Och i nya skåpen finns det luft minsann...


 Favoritglasen från stora varuhuset.
Funkar att dricka kaffe i om man inte orkat diska.
 Gammelfarmors finporslin är nu vardagsporslin hos mig.

Det är skönt att göra såna här riktiga rensningar. Och det är ju lite vansinne
att år efter år ha kartonger med arvegods i förrådet som inte används och får 
komma till sin rätt. I varje fall om man nu som jag flyttar in i en liten lägenhet.

Nu, slapparlördag!
Kram Hannis

25 kommentarer:

Anci sa...

Jag kan inte göra annat än att hålla med. Bra gjort !

Kram
Anci

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Och jag håller med, skön känsla och ha luft mellan sakerna, som när man dragit tandtråd...fniss.
Jag ska klippa gräset på fm, sen ska jag slappa så mycket det går också.
Kramar
AnnaMaria

Mamma C sa...

Jag har inte svårt att rensa i garderober och i andra skåp. Då ryker det mesta utan att jag tänker till ibland. Men köksskåpen dom är det värre med. Spar på allt och tänker det är bra att ha. Eller den har jag ju fått av den och den.
Men det är snyggt när det ser ut sådär på hyllorna.
Kram Mamma C

Tina sa...

Jag är gillar också att rensa. Sådant som aldrig används eller bara står, irriterar mig. Saker är till för att användas!

kraam

Anonym sa...

Jo det är härligt när man fått rensat, befriande..Snyggt du har det i skåpen, fint porslin.
Kram
Lily

Nillis sa...

Bra jobbat! En sådan rensning borde jag med göra... kram

Kavallinskan sa...

Jag borde också rensa i mina skåp...snart så :)
Ha en finfin lördag!
kram

Vit dröm sa...

Ja det är riktigt skönt att få rensa. Hoppas du får en härlig lördag söta du!
Kramar Anna

Änglarnas hus sa...

Det är en befriande känsla att rensa stort..och jag tycker att din idé att använda finporlinet till vardags är toppen..för hur ofta har man "finbesök" egentligen?!

Ha en riktigt skön lördag..regn här så perfekt dag för fix!!

kramen ifrån sanne

Svart, vitt & rött sa...

Härlig ordning du har!! Visst är det skönt när man renoverar eller flyttar... allt onödigt försvinner!! Men det är ganska mycket jobb + att man får lite beslutsångest över vissa saker :-) Kram

Anna S sa...

Hej Hannis, vad skönt att rensa lite. Det blir så mycket ny energi då när man inte har gammalt som bara finns där och är. Jag har planer på att rensa källaren eller en full garderob idag.

Helt riktigt att använda fin-porslinet till vardags med.

Hoppas du får en härlig helg, trots regnet. Kram !

Industri house sa...

Visst känns det härligt när man fått gjort sina rensningar emellanåt :) Och bara har kvar det som man verkligen tycker om..Även om jag är ganska bra på att rensa då och då, så är det nog snart dags för mig att ta tag i våra köksskåp :)Tyvärr har man ju en tendens att köpa nytt igen! Fint porslin du sparat förresten! Ha en mysig lördag Hannis!Kram jessica.

Fröken Grön sa...

Oj, så mycket fint jag ser i dina hyllor! Klokt av dig att använda arvegodsporslinet till vardags; man ska ju njuta av det vackra. Och blodpudding smakar aldrig så gott som på tallrik med guldkant!

Ha en fin helg!
/Anna-Karin

Industri house sa...

Hej igen Hannis!! Du undrade om guldfärgen..och det var min bror som hjälpte mig, han sa att sprayfärgen var köpt på biltema och är egentligen en motorfärg som heter gold. Jag blev verkligen supernöjd med resultatet :) Men inte till en början för först när brorsan sprayade den så blev färgen helt kornig och för matt (antagligen pga all färg som varit under )tills han kom på att han kunde lägga på lite klarlack överst, och till slut blev den helt perfekt! med fin yta på :) Lycka till!Kram jessica.

Huset nummer tio sa...

Helt rätt, klart att serviserna ska användas vad är det annars för mening;)

Visst är det befriande och på något sätt förlösande att rensa och röja bland alla sina saker. Och man mår så bra efteråt;)
Kram

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Halloj,
Mkt bra gjort... jag rensar ibland.. men har i alla fall du vet dom där sakerna som jag tror att jag nog behöver trots att jag nte använt dem på evigheter!! slutsats, skulle behöva rensa!!

Hoppas din lördag är en skön slappardag. Gubben jobbar så jag och Skruttan har slappat, tittat på film och bakat muffins och packat i oss för mkt godis!
Ha det gott!!
Kram Monica

ps jag bara älskar karotten högst upp, en liknande fanns hos min farmor!

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

hej igen,
glömde säga - så många fina saker du gjutit. och visst är det galet roligt.

//Monica

Ewa`s Galleri sa...

härligt med en rensning,Porslin är till för att användas, jag använder allt jag har gammalt som nytt årvt eller köpt
Ha en fortsatt skön helg

Johanna Stålros sa...

Så fint, och skönt när allt har sin plats;) Kramar

Nyanser av vitt sa...

Visst är det härligt att rensa :O)
Kram Agneta

Hanna sa...

Här var det ordning och reda ser jag.
Jätte fint.
Ha en fin söndagskväll!
Kram
Hanna

Ett Vitare Hem sa...

Visst är det skönt att få rensa ut ordentligt ibland!
Ha en fin vecka!
Kram/Lena

Hajan sa...

Innan jag flyttade hit där jag bor
sen 2010,fick barnen komma och välja vad De ville ha,aLLT KANTSTÖTT slängde vi,det var så skönt.Men något jag inte förstår är att 4 kartonger står fortfarande på vinden ouppackade
och inget saknar jag heller.
det får bliva en annan femma när jag skall väck också.

millandante sa...

Det räcker att jag hör ordet rensa så blir jag tokinspirerad! Tro dock inte att det är tokrensat här hemma... jag bär hem mycket ski,förlåt, fynd också;)
Va härligt att flytta in i nya skåp med bara det bästa kvar!! Och jisses så fräscht och fint badrum du har fått, rena lyxen!! Det är min dröm också, en dag...

KRAM du inspiratör

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Visst är det härligt när man rensat! Jag har också rensat, och ska stå på loppisen hos Violan nu på lördag.
Kram
Marie