Kolonilott

Varje kväll på våran kvällsrunda så går vi förbi en område med kolonilotter.
Jag tycker det är härligt att det fem minuter från city finns en oas där folk går
och pysslar med sina land. En liten oas för dom som har trädgårdsintresse 
men inte äger en stor trädgård. Sen är det förstås mysigt när man går förbi
och ser hur någon sitter och fikar bland sina blommor, eller rensar sina land. 


 Och eftersom att jag gillar det operfekta så föll jag för
 en hög med saker som låg där, lite slarvigt lämnat. 



Det här är kolonilotter utan hus, med en liten plats att bara odla på. Jag tror
att det då kallas odlingslott. Och när jag går förbi där kan jag inte låta bli att
fundera på om jag ska ställa mig i kö. För det skulle vara kul att få leva ut lite
av mina planteringsdrömmar. Lite lagom, utan att behöva klippa gräsmatta...

Nu, loppis!
Härlig lördag /Kram Hannis

Ps. Anna.S, hoppas du får en fin helg! Kram

22 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är mysigt med kolonilotter, speciellt de med små hus som kan vara hur rara som helst. Min svåger och svägerska har en underbar kolonilott, de bor där hela sommaren och har cykelavstånd hem till lägenheten.

Vilket fint bord du fyndade!

Ha en fin dag!
Kram,
Regina

Mamma C sa...

Det är så vackert på kolonilotterna. Kolla hur alla lägger ner sin själ i sin trädgård. Ha en bra loppisdag.
Kram Mamma C

Anci sa...

De fina bilderna ger mig en rofylld känsla. Tack snälla för det :)

Kram
Anci

Fröken Fräken sa...

Jag kan bara hålla med, för vilken lust man får att skaffa sig en lott när man är förbi kolonirädgårdarna här i stan!

Tina sa...

Sådana där högar av grejor får mig att bli nyfiken, så fina och rostiga verktyg du fotat! Hade gärna tagit med den lilla krattan hem..hehe!

Ha en fin lördag!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Härligt med en som inte gillar det perfekta, du skulle gilla vår trädgård! Och det är ju en toppenidé och skaffa en kolonilott, ställ dig i kö.
Kramar
AnnaMaria

Anna S sa...

Tack! Hoppas att din helg blir fin med. Du har tagit så vackra bilder. Jag gillar också det icke perfekta. Det får gärna vara lite snett och som det är på riktigt ibland.

Kram tillbaks!

Magia da Inês sa...

✿彡✿⊱╮¸.•°
Passei para uma visitinha.
Bonitas fotografias.
Bom fim de semana!
Beijinhos.
Brasil
✿彡

Lövbacka sa...

Låter som en härlig idé - det är ju så härlig att få komma ut och odla! Ha det gott! Pernilla

Johanna sa...

Den lilla krattan var söt! Mormor och morfar hade kolonilott när jag var yngre, supermysigt! Hoppas att du har en fin kväll, själv sitter jag på trappen på landet i Ljungkile och blickar ut över havet:)

Kram Johanna

Nillis sa...

Lät som en perfekt lördag, med blommor och loppis :-) Fina bilder med. kram

Svart, vitt & rött sa...

Inte långt ifrån mig finns det också kolonilotter. Jag brukar promenera förbi där ganska ofta, och tänka så som du gör. Inte att äga en kolonilott ( intresset finns inte i så hög grad:-)) men den tid och engagemang de lägger ner på sina blommor och odlingar. Helt fantastiskt! De har verklgein känsla för det där, det syns! Du skulle alldeles säkert göra underverk på en lott! Ingen dum idé alls! Vilket fint bord du köpte förresten!! Perfekt!

Tina sa...

Har ju inte så mycket kurvor själv så dem får jag skaffa i trädgården, he he...

Finfin söndag till dig1

Elna sa...

Vackra bilder och alltid mysigt med små oaser.

Kram
Elna

Kia sa...

Ja, varför inte?!
Nu befinner vi oss vid kukkolaforsen, norr om Haparanda. Tältet uppsatt och grillen igång. : )

Ha en skön söndag!
Kram Kia

Queen of Kammebornia sa...

Kanske är det just våra imperfektioner som gör oss hela, som Bob Hansson sa en gång. Kolonilotter är så söta!

Monkan sa...

Jag skulle så gärna vilja ha en kolonilott. Inte så mycket för att odla, men för att få ha en söt liten stuga! För en massa år sen bodde jag nära ett stort kolonistugeområde och när jag promenerade där så kände jag att jag skulle vilja bo i varenda ett av de små husen :)

Åhå, samlar in plastformar... Vad är det som ska gjutas då?! Nyfiken :) Jag har hållit på och laddat i flera dagar för att gjuta. Två gånger har jag tagit fram alla formar jag planerar att använda, men så har jag känt att jag kanske inte hade tid just då, och stoppat undan allt igen. Men snart så!

Camilla/Rufft och Sött sa...

Underbara bilder! Jag älskar att strosa runt på koloniområden,särskilt på våren.
Ha en fin vecka!

Huset nummer tio sa...

Åh vilka vackra bilder du bjuder på. Som en sommar dröm. (och idag kan det verkligen behövas lite sommardrömmar då blåsten och regnet visar sina konster utanför)

Hoppas du hittade något vackert på loppisen.

Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det gjorde du rätt i, hoppas du snart har din lott.
Kramar
AnnaMaria

Johanna Stålros sa...

Ja de små oaserna är en fröjd för ögat att passera, oavsett om det är på cykel eller promenerandes;) Kramar

Enkel stil sa...

Jag har samma känsla. Men jag har turen att ha en snäll svägerska som tycker om när vi kommer och hälsar på i hennes fina lilla koloni.
Kram Anita