Gjuta betong

I flera år har jag sagt att jag vill gjuta i betong men inte kommit till skott.
Trott att det ska vara svårt om man bor i en lägenhet, kladdigt och dammigt.
Men nu så,tog ett litet metallfat som form, vände upp & ner på det, penslade
 på matolja (för att det ska lossna) sen på med betongen på baksidan. 
 Nu hade jag en lite grövre finbetong 0-9 istället för 0-4 att testa med.


Och vad har jag lärt mig? Jo, vara noggrannare med att klappa ut betongen.
(Klappa ut betongen = för att det inte ska bli så tjock undersida)
Skaka lite mera för att inte få bubblor och kanske göra smeten lite tjockare.

Just nu så har jag två små löv ligger på tork och där har jag använt 0-4, vilket
redan nu gör att dom inte ser så ruffa ut. Fast det ruffa gör inte mig ett dugg!
Det beror väl kanske på vad man ska gjuta förstås.

Jag är nöjd med mitt lilla fat. Första gången och jag blev helt biten förstås.
Så jag är rädd för att det kommer att bli en följetong för er!

Ha nu en skön söndag i solen/Kram Hannis

29 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag tycker det blev jättefint, några bubblor gör det bara charmigt. Kanske skulle prova detta på semestern, spännande och se det du gör.
Kramar
AnnaMaria

Vit dröm sa...

Men vad fint! Ska bli kul att se vad du hittar på härnäst :)
Ha en fin söndag!
Kram Anna

Tina sa...

Riktigt snyggt, kan se ett par av dina fina smycken på det..

kramen på dig!

Svart, vitt & rött sa...

Den följetongen hänger jag gärna med på!! Jag gillar skapande och betong är något som jag aldrig provat... men det är hur läckert som helst!! Jättefin liten skål! Kram

Helen sa...

Vilket snyggt betongfat det blev! Skulle vilja göra ett betongfat men har inte hittat något bra att gjuta på, får leta vidare:)

Betong ute och inne sa...

Hej ....
kul att hitta till din blogg...
ja visst är det skoj att gjuta betong....och ditt fat blev jättefint tycker jag....

Ha en skön söndag
Kram Malin

Kavallinskan sa...

Jag vill också prova på detta, kanske nu i sommar, måste leta något fint fat på loppis. Ditt fat blev ju jättefint!

kramar

Anci sa...

Det tackar vi för ! Det blev ju jättebra, kan vi inte få se mer NU ??

Kramar
Anci

Tack så mycket för dina fina kommentarer hos mig, jag uppskattar dem verkligen !

MammaElva sa...

Vad duktig du är. Jag säger också jämt att jag ska testa att gjuta, men det blir ju aldrig av. Ha en fantastisk dag!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Även jag har sagt i många år att jag ska prova på att gjuta, tusan också om det inte ska bli av...nu blev jag jätteinspirerad och tack för dina tips. Ditt fat blev jättefint...jag gillar också det lite ruffa=)

Kul att du gillade ljuset, det har jag knåpat ihop själv...

Ha en fin fortsättning på dagen!
Kram,
Regina

Nyanser av vitt sa...

Jag hänger på Hannis. Vill också prova. Det blev verkligen jättefint.
Kram Agneta

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej
det blev JÄTTEBRA och visst är det kul!! och inte alls svårt.
- Jag skall gjuta under semestern ... har lite nya idéer att testa.. det svåraste är egentligen att hitta bra formar. din form var jättesnygg.

Nu bär det snart av in till stan, sova och sedan till Visby i morgon. men efter Almedalen så skall jag har semester. Satt idag och skrev en låååång lista på sommarens projekt.

Kram Lycka till

Änglarnas hus sa...

Vad kul och så fint det blev. gjöt i betong på blad för många år sedan sen har det intresset vilat...du inspirerade mig nu måste jag säga :)

Ha det gott Hannis!! Kram Sanne

Queen of Kammebornia sa...

Typiskt snyggt tycker jag!

millandante sa...

Jag tror det blir följebetong...;)

Jisses Hannis, om du visste hur mycket inspiration jag fick nu, av ditt fina skåp (fina vänner du har:) och av din hall, den är ju bara så fin!! Golvet är underbart, och det är så rent och fräscht, jag förstår att du trivs, och nu fick jag sån lust att avsluta fixet i vår hall (rev ut golvet för precis ett år sedan...)Tack!!

Och imponerad blir jag av dina betongkunskaper, har också testat, men det ska vi inte prata om alls hehe.

Tack för att du delar med dig, och va gott att du fick med dig så mycket nyttigt från den där kursen!

Varm kram

Anonym sa...

Du låter som riktig transportledare när du pratar om fraktioner hit och dit =) Lycka till med ditt gjutande!

Kram Åsa

Anita sa...

Har oxå upptäckt att betong är förvånansvärt lätt att få till bra resultat redan i början. Och det lite ruffa förstärker ju bara betongens charm.

Trevlig blogg, återkommer gärna.

pysseltanten sa...

Visst är det kul?!!! Blev såå sugen nu...Får nog bli ett besök på Panduro inom det snaraste....;))
Superfint blev ditt fat...ÄLSKAR det icke-perfekta! Och ruffa, haha..
Kraam Git

Johanna Stålros sa...

Superfint!!! måste oxå gjuta mer i betong känner jag;) Kramar

Anna S sa...

Faten blev fina! Jag blir också sugen på att göra något liknande. Har gjort skålar i lera på liknande sätt innan men aldrig provat betong.
Du kommer säkert att göra jättemycket fina saker framöver. Jag vill gärna se, tror inte jag tröttnar i första taget. ;-)

Kramar Anna S

Stina sa...

Jag har också varit sugen att prova i flera år men har kommit till skott :) Nu blev jag inspirerad att prova jag också....kanske ett nytt projekt nu när sonens lägenhet snart är färdig renoverad.

Ha det fint kära du!
Kram
Stina

Stina sa...

Inte kommit till skott ska det såklart stå :)
Kram igen!

Stina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det ser jättefint ut! Jag har inte heller provat att gjuta betong, meen nu blir jag ännu mer sugen på att prova när jag ser dina alster.
Kram
Marie

Kia sa...

Kul! Jo, tack man får skaka och skaka, banka och slå för att bli av med bubblorna men de envisas med att komma ändå. Fast det är lite charmigt med en del men inte allt för mycket. Sen så är det så olika från gång till gång med hur mycket det blir.

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Industri house sa...

Supersnyggt!! Charmigt skåp du fått av din kompis, passar ju helt perfekt där! och jag gillar så mycket ditt fina skyltdockehuvud, tänk om man kunde hitta något sådant :) Jag var på loppis idag och letade efter något liknande, men det är inte det lättaste, kanske har man tur nästa gång :)Ha det gott Hannis! Kram Jessica.

Nillis sa...

Åh vad roligt att hitta nytt kul pysslande! :-) Fint blev det tycker jag, kram

Mamma C sa...

Visst är det kul. Alltid lika spännande när det brännt klart och man ska lossa och se resultatet.
Kram Mamma C

my white mess sa...

Betong är mitt favoritmaterial! Riktigt fint det du gjort! Blir sugen själv på att sätta igång.
Hoppas du får en fin dag Hannis!
Kram Malin