Dr Westerlund

Jag har letat efter en Westerlund. Som en tok, och muttrat:Hur svårt ska det vara?
När jag fyllde år så kom mormor med sticklingar, små och späda som grässtrån.


Så nu hoppas jag på att lite tur och kärlek ska få den att växa så det knakar!

Fick även en Pensépelargon, första gången jag har en sån. 
Börjar få en liten, liten samling, tantvarning fnissar vissa belåtet i min omgivning.
Kärlek suckar jag, och pratar lite med dom små sticklingarna, vrider på krukorna och 
kollar så att dom är som dom ska. Behagligt, vardagligt och precis som jag vill ha det.

Kram Hannis

Tar tacksamt emot tips när det gäller både Westerlund och Pensépelargonen!

15 kommentarer:

Så Vitt Jag Vet sa...

Ja konstigt nog har jag börjat gilla pelargoner lite grann.. De fanns i skolan och luktade så illa...Men konstigt nog kan man ändra sej..
Och grattis till den fantastiska vinsten..
Kraam
Sanne

Vitt hus med svarta knutar sa...

Pelargoner är underbara vilken sort det än är...sol, vatten och gödning gillar de=)

Grattis till din fina vinst, fjärilstavlan är jättefin.

Ha en fin dag!
Kram,
Regina

Tina sa...

Är det den här Hälsoblomman, som doftar och är lite luden? Annars har jag noll koll...
Fin ser den ut iaf!

Ha en finfin dag!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Westerlund, det är väl den som doftar när man gnuggar bladen. Ska visst vara en riktig hälsoväxt.
Det var länge sen jag såg en sån.
Kramar
AnnaMaria

Kavallinskan sa...

Sådana har min kära mor och jag kan inte låta bli att gnugga bladen på dem när jag är där :)

Kram

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Halloj vännen!
Hoppas helgen var fin fin.. Min helg var toppen.

På tal om Dr Westerlund, så har "han" också flyttat hem till mig... Har också varit sugen länge, men bara hittat för stora exemplar men för någon vecka sedan så sprang jag på ett exemplar i min smak och nu blommar "han" - se bild på min blogg.

Min kunskap var inte så stor för jag visste inte ens att de var en Pelargon och att den blommar, hi hi... men nu vet jag!! Och den är ljuvlig..

Kram Monica

Fröken Fräken sa...

Jag håller just nu liv i en äppelpelargon (!!!) Den har precis även börjat blomma, med små blyga vita blommor. Så vill du utöka din samling så satsa på en sådan! Jag gillar ju när det blir lite rangliga och inte blir för mycket av en tät buske, så små sticklingar är också finfina!

Anna S sa...

Lycka till med Herr eller Fröken Westerlund. Vad fint att du fick sticklingar av din mormor.

Ha det fint! Anna S

Kia sa...

I år har jag blivit pellis tok, kanske tantvarning men en ung sådan i så fall. :)

Ha en toppen dag!
Kram Kia

MammaElva sa...

Min mamma är pelargontok och vi har alltid haft en massa hemma. Därför har jag väl tyckt att pelargoner är tantiga, fast min mamma är långt ifrån tant även idag.. Men det förstod jag inte då. Nu är även jag ägare av ett par pelargoner men jag är verkligen nybörjare på det dä med blommor. Visste ju till exempel inte att det fanns en blomma som heter Westerlund. Noll koll!
Ha en fin dag! //Elin

Mamma C sa...

Inte en pellis här hemma ännu. Men någon brukar det bli till sommaren.
Kram Mamma C

Systrarna Karlsson sa...

Åh min Doktor dog under vintervilan;( Arg och besviken är jag, men åh vad jag njöt av den förra året. Den kan bli huuur stor som helst och doftar ljuvligt när man gnuggar den. En mycket härlig växt som man tydligen kan baka och göra drycker av;)

Önskar en härlig kväll
Kram

Nyanser av vitt sa...

Aha är det därför man helt plötsligt vill ha pelargoner. Man har helt enkelt blivit tant :O)
Kram Agneta

Monkan sa...

Lustigt, andra bloggen jag kollar idag som skriver om denna blomma. Den andra var Monica/Betongkrukan och hon har ju kommenterat här ser jag så ni får väl peppa varandra :) Hoppas du får den att blomma för blommorna var riktigt söta såg jag hos Monica.

millandante sa...

Älskar Westerlund...! INTE torka ut är min erfarenhet (men då snackar vi ett par veckor utan vatten...hehe)Lycka till!!

Kram