Kanapé i köket

Nu så, är ordning återställd. Så här kommer bilderna på kanapén i köket. Som ni ser
 är det en mindre variant, smidig och i behov av renovering. Eller så låter jag den vara
som den är. Jag gillar trots allt när saker är slitna och har lite av egen charm. Genom
 ett litet hål i den har jag sett att det är tyg under som påminnerom smutsigt linne...

Så vad tycker ni? Chansa och slita bort sammeten eller låta den vara??
 Det röda tyget som ligger där är en gardin som jag är kär i.
Den flyttas runt med jämna mellanrum.
På schemat står nu att måla om ett bord. Jag har fått ett bord av en vän som jag
tror kommer att passa in till kanapén. På något konstigt sätt har jag fastnat i tänket
 "köksmöbler måste vara stora" , så är det ju inte hos mig eftersom att vi inte är flera
som ska få plats. Så jag provar mig fram så får jag se vad slutresultatet blir...

Nu har jag fått tillbaka energin! Det har varit en märklig start på 2012 men nu känns det
som att det har lugnat ner sig på alla plan,peppar,peppar. Så ikväll till skroten och kasta. Sen
 fortsätta make overn hemma som blivit lite större än vad jag tänkte från början men så blir det
 ofta när jag drar igång. En storstädning innan helgen så jag kan släppa suckandet över det.

Och tack, tack ni fina pinglor! Vad bloggandet vore trist utan era rader, inspirationen ni
bjussar på och kramarna som skickas hit och dit. Säga vad man vill om bloggvärlden
men nog finns det omtanke alltid!

Kram Hannis

Anna.S, vilket fynd du gjort. En jacka för det priset tackar man inte nej till=)). Kram




27 kommentarer:

Tina sa...

Det ordet får mig alltid att tro att det är fika på g, fniss.
Så snygg och vet du vad? Jag har en stol som liknar denna i samma tyg!
Har allt varit o petat och dragit i tyget men det säger bara poff av damm under..vågar du så vågar jag!
Härligt och kunna slänga sig på den, så där 'nochigt' med handen på pannan o säga, oh my så trött jag är!

Kramelikram

my white mess sa...

Jag är ju en sån utan tålamod, så tyget hade åkt av. Smutsigt linne låter vackert i mina ögon.
kram Malin

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så häftig!! Det är en vacker färg, men men har tanken på och dra av tyget infunnit sig så... Man har ju sett bilder på just såna möbler med slitet undertyg av linne. Det är såna möbler som ger hjärtklappning. Kanske du kan lossa lite mer och smygkika under. Eller vänta tills du tröttnar på det röda. Känns som det blev an aning velig kommentar, men jag är hemma med dunderförkylning, är tätt i skallen!
Kramar
AnnaMaria

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Halloj!!
Men så läckert och vilket vackert tyg! Kan alltid vara bra att låta känslan sjunka in ett tag innan man kastar sig in i drastiska förändringar som är omöjliga att ta tillbaka. (kommer från rätt person, hi hi..) det finns ju möjlighet att ändra utseendet på kanapén längre fram både med tyg och med färg ... Jag slet av ett rött sammetstyg från en stol, en gång. Mest för att det var väldigt smutsigt... men nu är jag lite sugen på att sätta dit det igen..jag har det kvar. så vi får se. Just nu hinner jag inte med nåt annat än jobba och få ihop vardagen.
Men idéer finns
Kram Monica

Systrarna Karlsson sa...

Åh så härlig den är... Men åh vilket svårt beslut om att ta bort tyget eller ej. Kanske ha kvar det i denna form ett tag och när du tröttnar (om du gör det) ja då kan du ju chansa och slita bort tyget;)

Önskar dig en härlig dag

Anki sa...

Jäklar vad snygg den var, härligt sliten men du har ju iaf kikat under...så känner jag dig rätt åker nog det röda av, fniss!
Ska bli roligt att se bordet till, du har ju toppenideér som få...kommer att bli skitbra tror jag!

Ha en fin dag vännen!
Kraaam!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det är till att ha det tjusigt i köket :)) En kanape i köket står väl bara hos slottsherrar/damer... eller hur var det?
Fin är den i alla fall, och det draperade tyget var jättesnyggt. Förstår om jag skulle drapera ett sådant hemma i vårt kök... Hihiii, maken och jag skulle ligga raklånga bägge två :))
Kram
Marie

Kia sa...

Det är ju en härlig röd färg på den. Ha den kvar en stund och sen när du tröttnat drar du bort det!

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Fröken Grön sa...

Känner jag dig rätt så har väl det röda tyget redan åkt av, hehe! Jädrans läcker är den iallafall, den där kanapén. En häftig möbel att ha i ett kök! Kanske en maffig kristallkrona borde bli ditt nästa hitta-på-loppis-projekt? Det skulle iallafall jag kunna tänka mig i köket!

Må så gott!
/Anna-Karin

P.S. Vad heter förresten såna där små snittar som man äter som tilltugg? Heter inte det också kanape? D.S.

Vita små hjärtan sa...

Ååå vilken läckerhet! Jag kan inte råda dig till varken det ena eller det andra!
Kram Agnetha

Vintage House sa...

Tycker att den är så läcker som den är men strippade möbler är oxå kanonsnyggt ....
Känn på det ett tag så får du se

tusen tack för dina gulliga ord det värmer så gott.....
kram
sandra

Mamma C sa...

Tyckte det var en härlig röd färg. Men om jag känner dig så sliter du nog bort det snart.
Kram Mamma C

Anki sa...

Jodå, det är bra med Linda...än *ler*...Hon ringde precis och det är på G nu, så det blir att vaka hela långa natten! Stackars Andreas, du vet med hennes humör!

Sköt om dig!
Kramis!

Nellie sa...

Jag plockade av tyget på en stol. Det var hål i tyget och tyget under var lockande... blev dock inte så glad när det uppdagades en stor fläck på stolen. Har antagligen hänt någon en olycka för länge sedan!! Inte så rolig att ha framme. Gillar dock formen på stolen och funderar nu på att måla sitsen lite slarvigt och trycka siffror på den. Har sett bilder på möbler som några svenska killar i New York målar o gör om, som inspirerat mig. Kommer dock inte ihåg vad de hette!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Då ska du få tips om var jag sett teaterkikare. Tradera har du säkert kollat, och så Aunt Mollys och Frk Anker.
Lycka till
Kramar
AM

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Kom på en grej, sökord för kikare hos danska Frk Anker är, kikkert
Kram
AM

annashusidingtuna sa...

Hej!
Så härlig med en kanape i köket!! Jag gillar när folk tänker "outside the box" kaffet kommer säkert att smaka uuunderbart i den.
Behåll tyget ett tag som flera andra har varit inne på och när du tröttnat så tar du bort det och blir det inte bra då så kan du ju alltid klä om den med ett annat tyg sedan.
Ha en bra torsdag!
Kram Anna

Anna S sa...

Ja, jackan var ett fynd, helt klart.:-) Hittade också en som-ny T-shirt med bra text på för en tia.

Din kanapé är fin i rött men jag hade slitit av tyget om det fanns smutsigt linne under. Kanske tryckt på någon bokstav med schablon.. eller skrivit något på den.
Förstår att det är ett svårt val eftersom rött är mycket "boudoir:igt".

Skönt att du har energin tillbaka nu. Man orkar ju inte vara trött och nere hur länge som helst. ;-)

Kramar tillbaks till dej. Ha en riktigt fin fortsättning på veckan.

Dagar hos mig sa...

Vacker kanapé. Rött är fint, men linne är ju nästan ändå finare:)

Änglarnas hus sa...

jisses såå fint! En canapé som köksmöbel är verkligen eget..

svårt med tyget där..den är så fin i den varmröda färgen..men de beiga "undertygen" brukar ge möbler en häftig charm också..

Ha det gott!! Kramis Sanne

Loella sa...

Snacka om att tänka outside the box =) En canape´i köket är verkligen roligt....tänk att sitta där och smutta på en latte och med ditt sällskap....Frågar du mig, av med tyget! Röd sammet är inte riktigt min kopp, och det smutsgråa linnet låter lockande...:)

Pussen o kramen till dig!
Loellan

Loella sa...

Snacka om att tänka outside the box =) En canape´i köket är verkligen roligt....tänk att sitta där och smutta på en latte och med ditt sällskap....Frågar du mig, av med tyget! Röd sammet är inte riktigt min kopp, och det smutsgråa linnet låter lockande...:)

Pussen o kramen till dig!
Loellan

Industri house sa...

Hej hannis! Underbart fin kanape!Den där frågan var svår du ställer:)Jag vet inte riktigt heller vad jag skulle göra, för tyget du har på nu är superfint!men jag undrar om jag inte skulle chansat på att ta av det, och kolla vad det finns under,för tänk om det är ett fint gammalt linnetyg?!Ja lätt är det sannerligen inte:)Ha det gott i helgen, kram jessica.

Sjabbig men chic sa...

Ah, vilken underbar kanapé. Den röda lite slitna sammeten ger en känsla av lyx, av eleganta svunna tider, av budoir, av hemligheter och av dekadens. Men linnetyget under kan ju vara jäkligt snyggt det också:)
Ha en underbar helg min sköna!

Kram Lisa

Fröken Fräken sa...

Härligt franskt och dekadent, om du förstår vad jag menar! Gillar det där med att "våga" ställa in något som man kanske inte förväntar sig att hitta i ett kök!
Och den där gardinen i fönstret, vad är det för tyg? eller färdigsydd gardin? Jag håller ju alltid ögonen öppna efter ännu en vit gardin..

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Inget rallykollande på plats iår, jag bor alldeles för nära troligen. Men min mamma har järnkoll, fast hon kollar på tv och radio.
Kram och ha en skön söndag
AnnaMaria

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Halloj,
denna vackra soliga söndag! Man och barn gav sig precis iväg till landet för att åka skridskor. Själv så är jag sängliggande! Igår så började huvud och kropp att värka och i natt kom febern! kan bara säga som du Blää så trist!
Jag som har varit så pigg och tränar och känner mig stark, suck!!

Nu skall jag kolla lite bloggar och sedan krypa ned i sängen och läsa.
Krya på dig, kram Monica