Gammelmormors porslin

För några år sen så sålde mormor och morfar
sitt hus. Vilket ledde till att saker skulle bort.
Bland annat gammelmormor & gammelmorfars
porslin. Det har förstås legat i ett skåp och dammat.
Men inte längre för nu används det.

Jag har fastnat för mjuka färger för tillfället.
Jag använder te-kopparna till kaffet.
Dom riktiga kopparna är lite för små
för en sån som mig som slukar kaffe
som vatten!
Jag har haft en omtumlande vecka då jag fått nytt
jobb och sagt upp mig från det som ska bli min gamla
arbetsplats. I min värld så trodde jag att det skulle bli enkelt.
Ni vet, gå in och säga: Jag slutar och sen skulle det vara klart.
Det blev starka reaktioner både från mig och mina arbetskamrater.
Många fina möten och samtal som har berört mig.
Men jag tror på att gå vidare när man känner att man börjar
förändras till något man inte vill vara.
I mitt fall en stressad och ganska irriterad person.
Och sån är inte jag!

Och sen...vilka fina kommentarer på förra inlägget!
Tack! Min syster tackar även hon för alla
underbara ord om henne.

Kram Hannis

Ps. Anna. S, kram!!
Och Eva från Helsingborg, tack för din rara kommentar.


27 kommentarer:

Fröken Grön sa...

Stort grattis till det nya jobbet! Känner igen det där med kluvna känslor, - förra året slutade jag ju på mitt gamla jobb efter 15 år. Känslosamt, men helt rätt för mig att göra något nytt. Hoppas det visar sig vara ett lika positivt beslut för dig!

Kopparna är fullständigt underbara! Kul också att det finns en släkthistoria bakom. Du är smart som använder tekopparna, som är lite större. Håller med om att kaffekoppar oftast är löjligt små, det blir liksom bara ett litet "tungbad" för oss som helst dricker baljor med kaffe.

Ha en fin söndag, Hannis! Kram på dig!
/Anna-Karin

Tina sa...

Jag säger också grattis och lycka till med det nya som väntar. Att lämna betyder alltid avsked och de är sällan roliga...
Kopparna är så romantiskt fina, färger som tilltalar mig extra mycket nu när jag nästan drunknar i allt regn och mörker!

kram på dig!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis till nya jobbet, det var modigt och göra slag i saken. Samtidigt förstår jag att det är svårt och lämna fina arbetskamrater.
Jättefin kopp, så roligt när gamla saker får vara med igen.
Ha en fin söndag
Kramar
AnnaMaria

Lily sa...

Grattis till ditt nya jobb :) Härligt!!! Ett bra beslut :) Dags att dra vidare när man blir en annan person..Är det inom samma bransch du ska jobba. Med tanke på dina underbara foton...Försökte lämna en kommentar till ditt förra inlägg. Det bara försvann..Du leker väldigt bra :)Fortsätt så..
ha det bäst
Kram Lily

Systrarna Hjertén sa...

Men, va kul med nytt jobb - Grattis!!!

Ja, det är omtumlande och känslosamt att bryta upp, men det kommer bli bra jag lovar! Har nu gjort två veckor på mitt nya jobb och jag börjar känna att det kan bli riktigt bra...!

Ser att du införskaffat ett nytt kors, det tror jag du behövde efter din morbida tidningslåda bland annat- hehe!

Trevlig söndag!
/Frida

Annica sa...

Grattis!!Spännande med nytt jobb och nya utmaningar=)Vackra bilder/Annica

Lev Vackert sa...

Lev Vackert Butiken (www.levvackert.blogspot.com) kommer varje adventshelg i dec anordna stor julmarknad, nu söker vi hantverkare som vill sälja sina alster, boka en helg, några dagar maila vitromantik@gmail.com Det kommer bli en magisk jul hos oss! Missa ej! Det finns en stor camping och ett stort vandrar hem 100 meter från huset så bra övernattningsmöjligheter finns!! KRAM Petra Eriksson o Ingela Broling

Eldrid sa...

Så herlige kopper..Dem er altfor fin til å stå i skåpet! Jag er også glad i de mjuke fargene..nydelige bilder.

Spennende med ny jobb..Det er nok det aller beste å si ifra seg en jobb man merker går ut over hummøret. Tøff du er!

Elsker bildene under! ..always inspiering:)

å du, baking er veldig lett, bare følg recepten..;)
Fin solig søndag til deg også:)
kram

Anki sa...

Hjärtat, du är ju goooooooo! Jättegrattis till jobbet, jag förstod att det var fixat och det kommer bli så mycket bättre ska du se!
Jaaaa, ring ikväll så kan vi tjöta, hihi!

Kram till dig!

Anna S sa...

Hej Hannis. Vilka fina bilder du fotade på din syster i förra inlägget. Kan tänka mej att de var både kul att göra och sedan ha att spara som minnen.

Arvegods är fint. Jag tycker om att använda saker istället för att de ligger i någon garderob och samlar damm. Det ger lite guldkant på det hela.

Här är en till som gärna slukar kaffe. Med mjölk.

Grattis till ditt mod att säja upp dej och börja på nytt jobb. Kan tänka mej att dina fd arbetskamrater kommer sakna dej. Men man måste ju följa sitt hjärta och ibland byta spår.

Tack så mycket för kramen och kram tillbaks till dej. :)
Hoppas du har en fin fortsatt söndag.

tinajo sa...

Grattis till det nya jobbet - jag tror det är väldigt nyttigt att röra på sig då och då för att få ny luft under vingarna. :-)

Therese sa...

Grattis till nya jobbet! Vet hur det känns... gjorde samma resa för ganska exakt ett år sedan. Och det blev bra tillslut, även om det blev svårare än jag trodde att lämna det gamla. Hatkärlek? Har inget bättre ord.

Hoppas du har haft en skön helg, stor kram Therese

Systrarna Karlsson sa...

Stort Grattis till det nya jobbet skönt med lite förändringar ibland.

Vilken vacker servis du gör helt rätt i att använda den för jag tror på att vackra saker ska användas;)

Åh ska du tradera ut saker... hoppas du lägger ut en länk då, för så många vackra ting som du verkar ha hemma så finns det risk att några av dem vill hamna hos mig;)

Önskar dig en skön kväll
Annie

Rosor och Spetsar sa...

Grattis ,va kul med nytt jobb och som du känner att det är dags att gå vidare.
Känner igen det porslinet du visar Hannis, har likadan matservis som kommer från min mormors hem, och det dukar jag med när det är festligt.
Gillar de söta små blommorna på.
Bilderna på din syster är ju helt ljuvliga och varma.
Ha det gott
Kram
Annelie

Fröken Fräken sa...

Då får man säga grattis till dig med! Och jag kan hålla med om att det inte alltid bara är att säga upp sig.. tyvär har det uppstått lite konstig stämning på min snart gamla arbetsplats, och sedan är det inte så lätt att säga hejdå till de som faktiskt varit riktigt toppen där (för några sådana finns det också)
Och. Så sant så sant. När man går omkring och är irriterad så är det dags att gå vidare!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Grattis till det nya jobbet!!!...det är inte alltid lätt att bryta upp från något som blivit vant och välkänt...till något som är nytt och okänt, även om man känner att det gamla jobbet inte ger de utmaningar som gör det spännande och roligt längre...det är ju ändå relationer som avslutas...

Gammalt porslin är alltid så fint. Jag har en gammal Arabiaservis som jag ropade in på auktion för massor av år sedan. Nu ligger den nerpackad, men jag blir sugen på att packa upp den när jag ser dina vackra tekoppar.

Önskar dig en fin ny vecka!
Kram,
Regina

Nygammalt sa...

Tjena Hannis!
Underbart att du använder de vackra, gamla kopparna trots storleken.

Vilka härliga bilder du har tagit på don syster, så fint med färgerna & materialet.

Kram.

KÄRLEKEN TILL INREDNING sa...

Jag tycker det låter helt rätt, det du har gjort! Lycka till med nytt jobb och ha en bra vecka! Kram Linda

Ellinor sa...

Vad spännande med nytt jobb!! Grattis! Men jag kan förstå att det är tufft att säga upp sig när man jobbat på ett ställe ett tag. Jag var 9 år på min förra skola och jag var så redo att gå vidare. Men det kändes ändå tufft! Ett stort lycka till!
Och dina koppar är underbara. Jag har bara fått ärva små kaffekoppar och hur fina de än är så är de ju... små!
Kram
Ellinor

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej vännen och stort grattis till ditt nya jobb!

Låter spännande att gå vidare. Det brukar alltid vara utvecklande och intressant och så får man ny energi och det ger en "en kick"...

Älskar porslinet och färgen är ljuvlig.

Kram Monica

Kia sa...

Vad spännande med nytt jobb. Får man fråga vad du ska göra??

Kram Kia

Vita små hjärtan sa...

Hej Vännen!
Så härligt porslin, kul att du fick det!
Ha en mysig måndag!
Kram Agnetha

amy b.s. sa...

very pretty.

Mamma C sa...

Lycka till med ditt ny jobb och hoppas det blir toppenbra. Finns inget bättre en att dricka kaffe ur en gammal kopp. Jag är ingen muggälskare när det är kaffe på G.
Kram Mamma C

Vit dröm sa...

Vad spännande med nytt jobb! Så fina koppar, bra att de inte står i skåpet och blir dammiga ;)
Kram på dig!

Marias Hörna - Njut av livet ♥ sa...

Grattis först och främst till nya jobbet. Och vilka söta koppar. Håller med om att för små koppar är inte bra. Så mysigt med gamla koppar från mormor & morfar. Dom bär med sig så mycket historia.
Idag är det ett riktigt höstrusk här hemma. Må så gott från Maria

annashusidingtuna sa...

Hej!
Vet vilket stort steg det är att säga upp sig, jag gjorde det själv för några år sedan och våndan inför det nya som skulle komma...
Men man måste bara följa sitt hjärta där så du har gjort rätt!!

Härligt att du använder de gamla kopparna, de är underbara sånt porslin görs inte nu för tiden.

Kram kram Anna