Gammal bibel

Ibland ramlar man över dom där sakerna som kan
tyckas ytliga för många men som får mitt hjärta att klappa.
Sakrala saker och symboler är där jag samlar som mest.
Och den här bibeln tillhör en av favoriterna.

Någon har skrivit i den 1901 och den
finns fortfarande kvar.
Sliten och tummad men den finns kvar.

I den ligger fullt av lösa blad som andra ägare
lagt där fulla av kloka ord.

Åker alltid i väg i tankarna när jag hittar
såna här biblar.

Sticker om några dagar på semester till Kololi utanför Banjul
och tiden fram till dess ska tillbringas i tvättstugan,
med packande och lite firande i morgon igen.
Och skriva listor till syrran som ska ta
hand om hem och blommor.
Kommer troligast hem till döda pellisar och
vissna Olivträd men den smällen kan jag ta=))

Så, må nu bäst och ses snart!

Stor kram Hannis

Ps, Anna, du goa människa. En kram till dig!

38 kommentarer:

Ljuva Drömmar sa...

Underbara bilder! Du är så duktig på att få till känslan i dina foton. Visst är det härligt med gamla böcker. Jag har också ett antal gamla biblar och kommer säkert akaffa fler.

Låter skönt med lite semester. Jag hoppas du slipper komma hem till ledsna blommor.

Önskar dig en underbar helg och resa, kramar Maria!

Vita Falkens Lantliv sa...

Hej!

Som vanligt massa vackra bilder!

Nu önskar jag dig en riktigt underbar resa!!!!!!!

Kram Susanne

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej du vännen min!
...visst är det alldeles underbart att överta och få fortsätta förvalta något som man kan ana har betytt så mycket för en eller kanske fler personer... Det är en av de saker jag tycker är så underbart med gamla saker, att de har en historia. Biblar är mycket speciella. Jag samlar också på gamla Biblar, Psalmböcker..men jag har också en gammal Koran i min ägo..

Det låter ju helt underbart med lite semester. Jag besökte Gambia för många, många år sedan.

Njut av semestern och ha det bäst!
Stor kram från mig.

Så hörs vi och ser om vi kan komma iväg till Örebro när du kommer hem.

Nyanser av vitt sa...

Ha nu en underbar resa och jag hoppas verkligen att du kan samåka tuill bloggträffen. Vore ju så kul att ses irl.Vilan sa att det var ca 15 som har anmält sig nu.
kram

Vit Poesi sa...

Så vackert och en sakral känsla
Ha det mysigt på din resa
Kram malin

Ett Vitare Hem sa...

Vad skönt med lite semester vännen och jag fann en bibel förra sommaren med text på insidan och visst är det kul att veta vem den tillhört även om man inte har en aning om vem det är ;o)
Ha en underbar lördag!
Kram/Lena

Viola sa...

Vad härligt det låter :) har mailat till dig, ha det så skönt, KRAM

Vita små hjärtan sa...

Å det är ju lycka att hitta de gamla biblarna!!!!! Så charmiga.
Men så härligt, ha en fin resa.
Kram Agnetha

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Den är vacker bara för att den är gammal och sliten. Det är tiden som gjort den så fin, förstår att du blev glad för den.
Jag vet inte vart ditt resmål ligger, får ta och googla.
Ha nu en toppenbra resa
Varm kram
AnnaMaria

tinajo sa...

Det är verkligen en speciell känsla med gamla böcker, man blir lite vördnadsfull. :-)

Ha det så bra på semestern! :-)

Vit dröm sa...

Så underbart med semester, det är du verkligen värd!
Så härlig gammal bibel, helt underbart att hålla i något som är över 100 år gammalt!
Ha en superhärlig resa!
Kram Anna

Anna S sa...

Tack! :D Kram tillbaks! Du är go.
Ha det så kul på (eller i?) Kololi!
Hoppas du får syn på några krokisar.

Trevlig resa!
Kramers!

Mycket annat & lite betong sa...

Fin gammal bibel, jag har också en.
Så bra ditt överkast blev. Jag behöver ett nytt, så tack för idén.
Dina pelargonkrukor blev så fina också. Perfekt med det blommiga till!

Trevlig resa!
Agneta

Anci sa...

Jag förstår din lycka !

Jag vill också önska dig en skön semester när du åker till ???

Kram
Anci

Lily sa...

Oj, så spännande semester du ge dig ut på! Härligt :)

En fin skatt till helt rätt person som förvaltar den väl..

Ha det underbart
Kram
Lily

Systrarna Karlsson sa...

Underbart vacker bibel. Tänk vilka historien den måste besitta.

Ha nu en ljuvlig semester och njut av solen.

Mamma C sa...

Fina bilder på något gammalt och vackert. Så skönt med semster.
Kram Mamma C

Fröken Grön sa...

Det är verkligen något visst med gamla Biblar, allra helst sådana som varit familjebiblar och är fulla av anteckningar om födslar och dödslar. Nästan synd att vi är så dåliga på att hålla den traditionen vid liv. (Iallafall i min familj...)

Semester låter UNDERBART! Ha det så skönt, Hannis!
/Anna-Karin

the shed sa...

Så fin bok, dina bilder gör det hela så underbart vackert.

Ha en härlig semester och vila upp er ordentligt med sol och bad.

KRAAm på dig

Ellinor sa...

Ville bara kika in och önska dig en helt underbar resa! Så rätt att åka just nu när man nästan längtar hysteriskt efter våren och så vet man ju att den dröjer ett par veckor till. Den är säkert här när du kommer hem igen!
Ha det bäst och njut och hoppas du får se många krokodiler!
Kram
Ellinor

Rosor och Spetsar sa...

Jag förstår din känsla och kan känna en sorts vördnad för dessa gamla skatter.
Låter skönt med en semestertripp, har ingen aning om var detta exotiska namn ligger men är allt lite avundsjuk på dig,men kan trösta mig med att våren äntligen tycks vara här.
Ha det nu så härligt
Kramar
Annelie

Skogsfrun... sa...

men gud vad gött att resa bort lite! hoppas du får det helt ljuvligt!

fin bibel!

Kram p.

milla-andante sa...

Låter mycket spännande och exotiskt!! Men var ligger det???;)
Noll koll=o

Njuter av dina underbara bilder medan du är borta, ha det såååå bra vännen!!!

KRAM

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Härligt med gamla böcker och biblar och ännu bättre när man ser att det är använt...
Så du ska ut och resa... det låter jättehärligt!
Hörde av Violan at du kanske är på G till bloggträffen! Oj så roligt det skulle vara att träffas igen! Hoppas verkligen att du kommer!
Kram
Marie

Therese sa...

Fantastiska bilder, och jag förstår dig, låter ju otroligt att nån skrev i boken för långt över hundra år sedan som fortfarande finns kvar!

Ha det så himla underbart och härligt och njut av varje sekund av resan. Och glöm inte att fota krokosarna, de är inte så farliga om du möter dem på land;) Plus att de trots allt sover med öppna ögon mesta tiden, de är bra på att luras de där rackarna alltså haha

Stor kram och sköt om dig! Therese

Monkan sa...

Ja de gör ju inga böcker längre som de gjorde förr... jättefin gammal bibel du fått tag på.

Och jättefina pelliskrukor du fixakt, jag är fullkomligt övertygad om att pellisarna kommer att trivas hur bra som helst i dem :)

Åååh, det låter härligt med semester.

Systrarna Hjertén sa...

Var tvungen att googla Bajul, geografi inte någon stark sida!

Lyckliga du som har din stund i solen att se fram emot, själv saknar jag solen, värmen, havet, maten...suck, det går så fort!!

Kul, med saker med en historia!

Trevlig semester!
/Frida

Anki sa...

Nejdå, jag ska inte slita...men nu när jag kommit igån ska det gå undan vet du!
Ha det bra nu, sköt om dig och kom inte hem med nån bacill...då får du inte sova hos mig, hihi!

Kramis hjärtat!

Industri house sa...

Hej Hannis! Önskar dig en riktigt mysig resa, kommer sakna dina inlägg... Men ibland kan man behöva bara få koppla av ifrån allt, det är viktigt det med=) Kramkram jessica.

Hanna sa...

Ha en fin dag!
kram
Hanna

Eldrid sa...

Min favoritt bok, og sååå gammel!Wow!Colt!
Du er flink å ta hand om greier.
Go tur til deg!kos deg masse masse!!!

Stor kram!

Eldrid

Ellen sa...

Hej!

Måste bara fråga dig om vad du hade för färg när du målade ditt plåtskåp? Spraymålade du?
Har fått tag på ett skåp som är behov av lite uppfräschning..

Tacksam för svar!
Om du vill kan du maila mej.
ellen_festis@hotmail.om
Kram Ellen

STENLYCKA sa...

Vackra bilder som alltid hos dig!
Önskar dig en fin helg. För min del bär det av på samlarmässa och sedan blir det trädgården.
Kram Raina

Loella sa...

Ha en go resa fina du!!

Kramis Loellan

Inka sa...

Hej, rara Hannis!

Kanske är du kvar i Gambia men jag skriver ändå. Hoppas du har det bra där. Har aldrig varit i Afrika, men däremot har jag både kollegor och vänner från Afrika. Men de kommer från Etiopien och Eritrea. Det närmaste Afrika jag varit är Teneriffa...åtminstone samma breddgrad.

Underbar bibel. Och spännande med alla lösa skrivna blad.

Välkommen hem!


Kram Inka

STENLYCKA sa...

Kram och allt det bästa till dig!
Ha en bra kväll och helg!
Raina

Nygammalt sa...

Härligt med gamla böcker och biblar. Extra kul när det finns lite skrivet i dem.

Så härligt du verkar ska ha det. Hoppas allt har varit bra på din resa.

Kram.

Mira sa...

Vill bara säga hej, har varit borta från bloggvärlden ett tag, men nu hoppas jag kunna kika in mycket oftare.
Kram/Mira