Nycklar & mormors händer

Tänk att rostiga nycklar hittade under annat
skrot i ladan kan bli en skatt.

Inte så kul kanske att se bilder på gamla nycklar
men ni vet hur det är när man fastnar för saker.



Ska få hänga som dom är någonstans här hemma
Dom är ju inte speciellt gamla men fina.
Och framför allt rostiga!

Fotade lite olika bilder på mormors händer
för ett tag sen.

Dom här händerna har slitit en del men också handarbetat.
Tagit hand om får, höns, trädgård,barn och barnbarn.
Mig släpar dom fortfarande runt på...
Det är bara några år sen som vi var ute och gick,
skulle gå över ett övergångsställe och mormor faktiskt tog min hand.
Kan säga att vi gapskrattade båda två åt instinkten som satt kvar.
Hon lever i förnekelse om att jag fyller 40 i år dessutom.
Med glimten i ögat alltså.

Morföräldrarna har börjat på datakurs
och fått ärva min gamla dator så
nu får vi se om hon tar sig hit och ser bilden=))
Tycker det är ganska häftigt att när man är 80 år börja
på kurs och vilja lära sig mer om nätet.

Hallen får ni se i helgen, hoppas jag kanske ska tilläggas.

Hoppas att alla som kikar in mår gott!
Kram Hannis

41 kommentarer:

Systrarna Karlsson sa...

Vilka underbara nycklar. Undrar hur deras historia ser ut och vilka lås de kunnat låsa upp...

Helt underbart kort på mormors händer, så ljuvlig och visst är det härligt när de äldre vill fortsätta att lära sig. Hoppas att hon hittar hit och får se vilken underbar blogg du har.

Önskar dig en ljuvlig dag med förhoppning om att du får möta våren idag, för det sägs att den är påväg. (fast här har det kommit snö i natt)

the shed sa...

Så fint du skriver, blir alldeles rörd över värmen och kärleken till din mormor..Bilderna är ögongodis på hög nivå. Tänk vad åren går, jag fyller snart jag med..Strongt att börja med nymodigheter i din mormors ålder, måtte jag ha den geisten jag med vid 80!

Kramis Tina

Helena sa...

Vilka vackra nycklar! Visst är det härligt när man aldrig slutar vara nyfiken, det hoppas jag att jag fortsätter vara resten av livet.

milla - andante sa...

Jag blir alldeles varm och berörd av ditt inlägg...!! Du skriver så fint och levande och jag önskar att min mormor fanns och tog mig i hand över gatan...

STOR KRAM

Vintage House sa...

Så underbart med mormor din och att man vill lära sig nya saker fantastiskt.
Tyvärr är min mormor dement, tråkigt att se dem försvinna in i en annan värld.
härligt vacckra nycklar.
kram
sandra

Vit dröm sa...

Vilken krutmormor, vad kul att de vill lära sig tekniken ;)
Nycklarna är ju underbara!
Ha en fin dag söta du!
Kram Anna

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej vännen!
Vad härligt att ha en krutmormor! Och självklart skall man lära sig nya saker hela tiden... hon är välkommen in i bloggvärlden!! och bilden på mormor är ljuvlig!

Ja som du vet så är vi ju väldigt lika i vår smak, så jag njuter till fullo av dina rostiga nycklar ....

Idag skiner solen...ljuvligt!
Ha det gott, kram Monica

Millas hem sa...

Så mysigt det låter!
Så rart att hon tog din hand när ni skulle gå över gatan.=)

Ja, visst är det häftigt att man inte nonchalerar "nytt" hela tiden.

Min mormor dog för ett par år sedan, men hon var klar och pigg in i det sista och skaffade sig en digitalkamera några år innan hon somnade in.

Hon var alltid nyfiken, en god egenskap! =)

Hoppas att din mormor får se nycklarna här hos dig med "sin" nya dator!=)

Kram Camilla

Ardisia sa...

så fint du skrivit & fotat! Vad jag önskar jag hade hunnit fota min mormors händer.. hon gick bort i december :( de otroligt mjuka, fina händer som pysslat om oss, tagit väl hand om oss barna & vuxna.

Hon var också pigg & "modern" i sina 83, men ändå gammaldags mommo. Reste & ville uppleva världen in i det sista. Hon var på solsemester strax innan hon somnade in..
Gud nu började jag sakna henne så fruktansvärt mycket..
Ta hand om din lilla mormor <3

kram

ps. nycklarna är bara härliga.. jag har också många!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Å Hannis, bilden på din mormors händer är så vacker. För mig är händer som är märkta av många års arbete så vackra. Lika med ansikten hos gamla människor, med rynkor som berättar om ett långt liv, om sorg och glädje.

Även jag blir alldeles till mig när jag hittar gamla rostiga nycklar (kanske du sett några skymta förbi i något av mina inlägg) och ett helt knippe...yummie...

Önskar dig en fin fortsättning på dagen!
Kram,
Regina

Stina sa...

Härligt rostiga nycklar det gillar jag också.
Så kul att de "gamla" är dataintresserade. Rätt som det är så har du nog en fin kommentar från mormor :)

Så lilla damen fyller jämt i år...därav resan och ny klänning :)
Nästa år fyller min dotter och jag jämt med en månad emellan. Får se vad det blir då, om vi möts på halva vägen och firar eller om jag drar till andra sidan klotet :)

Ha en fin kväll rara du.
Kram till dig.

Rosor och Spetsar sa...

Vackert vackert vackert
Gamla händer är något av det finaste som finns, ofta är de så mjuka och goa också, och jag älskar alla fina rynkor, tänk vad de varit med om.
Kul att de hänger med i tekniken trots ålder, men har man ett ungt sinne så är det mesta möjligt.
Blir snyggt med nycklarna hängandes någonstans hos dig.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken go och snäll mormor du har, vackra händer har hon också. Jättekul och få se vad du hittade i ladan, rostiga nycklar är en skatt i mina ögon också.
Kramar
AnnaMaria

Lantliv i Norregård sa...

Så vacker bild av en älskad mormors händer!!!
Jag fyller oxå 40 i år;o)

Kram Malin

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Det är nåt visst med det som är rostigt=vackert! Åh vad härligt att ha sin mormor kvar. Har bara min farfar kvar i livet och han blir 97 i år men fortfarande pigg i huvudet, endast trötta ben.
Ha en skön onsdagskväll
Kram Marie

pysseltanten sa...

Åh vicken fin bild på din mormors händer!....
Åh vicken härlig tant sen...:)) Datakurs...:))
Äälskar nycklar av alla slag....heelst gamla..o rostiga såklart...:))
Kraaamizar Git
P.s ska bli spännande att se vad du ska hitta på i hallen!...

Vit Poesi sa...

Nycklarna är jättefina!! Så fint att 80 årig kan prova nya saker. Min mamma är 82 år och är väldigt kry, motionerar dagligen men rädd för ny teknik!
Klockan börjar närma sig 1 och jag säger nattinatii
kram Malin

Ellinor sa...

Vad fint du skriver om din mormor!! Och vad skön hon verkar. Det är verkligen häftigt att hon tänker gå en datakurs. Jag hoppas att man kan vara sån (om man lever) när man är 80. Fortfarande sugen på att lära nytt!
Eftersom jag inte var på jobbet igår har jag inte kunnat kolla på någon annan dator ifall mina bilder syns. Men tack för att du sa till. Jag krånglade när de skulle in i inlägget så det är mycket möjligt att något blev fel!
Ha en fin torsdag!
Kram
Ellinor

Ett Vitare Hem sa...

Vilken skatt att hitta dessa nycklarna och vad häftigt att de börjat en datakurs!
Ha en härlig dag!
Kram/Lena

Marias Hörna - Njut av livet sa...

Är ute och blogg surfar en stund. Hittade dig och din trevliga blogg.
Hälsa gärna på hos Marias Hörna om du har vägarna förbi. Ha en riktigt go dag från Maria

Therese sa...

Åh så himla härligt det låter med Gambia! Aningens avis;)
Men vet du vad... idag drog jag på mig röda Converse! Glad för beslutet. Imorgon kanske det kan tänkas bli skinnjackan till då haha

Underbar mormor du har! Härligt med människor som inte låter sig nedslås av vilken årsmodell man är, utan vill lära sig mer saker trots sin ålder. Kanske öven därför hon inte riktigt "ser" din riktiga ålder...!

Ha det riktigt gott, stor kram till dig du inspirerande människa
Och ja, gamla rostiga nycklar är väl superfint! Har hållt i några stycken under alla loppis-rundor men inte lyckats få med mig de perfekta än.

Gunillasljusglimtar sa...

Vilka härliga nycklar o vilka härliga händer...berör mej mycket också att du skriver så fint om din mormor! Så tänker jag om min mamma som gick bort vid 80 men så alert...Ha det riktigt gott me henne Kramis Gunilla♥

Nanna sa...

Om min mormor, farmor eller farfar lever tills jag är 40 kommer jag vara alldeles underbart glad! Tror tyvärr dock inte det. :(

Nycklarna älskar jag! Man undrar lite vilka dörrar de har gått till och vad som har varit bakom dem. :)

Fröken Grön sa...

Underbar bild på din mormors händer! Min farmor fyllde nyss 97, klar i knoppen och pigg som få. Hon säger att om hon bara var 10 år yngre så skulle hon skaffa dator! Ibland sitter hon vid min 18-åriga kusins laptop och surfar runt, - så coolt! (Med lite teknisk assistans då, förstås.)
Fredag imorgon, hurra! Snart blir det tid för att pyssla igen!
Må gott, min vän!
/Anna-Karin

Kia sa...

Hej!
Man är aldrig för gammal för att lära sig nya saker. Man vet ju inte hur länge man lever och blir din mormor 100 så har hon 20 år att bli it expert på!: )

Kram Kia

Viola sa...

Vad härftigt att börja med datakurs i den åldern, ett vackert foto blev det med händerna, hoppas dagen varit bra,

kramen VIOLA

some kind of wonderful sa...

Hej Hannis!

Tycker det är ljuvliga bilder du tagit!!
Vilka sköna Morföräldrar du har!
Det tycker jag är super strong gjort av dom!!

Ha det gott du med!

Kram

Eldrid sa...

Herlige bilder!

Nycklar er inte fel..hehe..
Spesielt ikke med en historie:)

Lekkert skrive!
Du er fink med ord også:) Og din mormor låter så up to date..;)

kram
Edlrid

Mamma C sa...

Fin ord du skriver om din mormor. Härliga rostiga kort var det med.
Kram mamma C

Inka sa...

Hej, Hannisgumman!


Åh, vilka vackra händer. Känslig som jag är, blev jag nästan lite tårögd när du skrev så fint om hennes händer. Vad tufft att hon börjat på datakurs. ABF? Undrar bara eftersom jag själv arbetar på ABF, hihi.

Och nycklarna är så vackra.

Ha det gott och en kram vill jag ge dig

Inka

Mycket annat & lite betong sa...

Vilka vackra nycklar!
En riktig skatt, jag letar också, har bara en rostig. Den hänger ute bredvid ytterdörren.

Vad gulligt att din mormor tog din hand vid övergångsstället.

Ha en trevlig helg!
Agneta

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

läängesen vilka underbara nycklar.. Oh mormor´s händer såå fint..kram sussie

Skogsfrun... sa...

men vilken supersöt mormor! :D
haha... jag kommer iaf förneka att mina barn blir äldre, det känner jag redan nu! och än är bara Love 1,5 år! ;D

Vilken lycka att få rota i en lada med massa skatter! Förstår din lycka!

och nycklarna och halsbandet var så fint!


Ha en superfredag!
Kram p.

Vit Poesi sa...

Ha en mysig helg
Kramar Malin

Anci sa...

Alla dina bilder är underbara ! Jag ler lyckligt (och hoppfullt) åt det du skriver om dina morföräldrar.

Kramar
Anci

Hanna sa...

Jag har en liten tävling hos mig som du gärna får vara med på, om du vill.
Ha en fortsatt fin söndag.
Kram
Hanna

Anki sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anki sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vita små hjärtan sa...

Hej Söta!
Men så underbart du skriver om mormor... Vad mysigt! Å datakurs, det var inte illa...
Rostiga nycklar är jag såååå svag för.
Ha en fin kväll.
Kram Agnetha

Anki sa...

Wakie wakie, dags att visa hallen...och datakurs, haha!
Underbara bilder vännen, mormors händer är sååå otroligt vackra! Du är helt enastående hjärtat, men det vet du ju redan att jag tycker!

Nu ska jag mata ungarna, fan jag tror dom är hemma mer nu än när dom bodde här, haha!

Men vi hörs sen!
Kraaam!

Anna S sa...

Vilken vacker bild på din mormors händer! Ja, känner igen att de äldre ofta missar att man faktiskt är vuxen nu. ;-)

Nu i helgen träffade jag min Farfar som är 94 år, snart 95.

Låter som att dina släktingar är riktiga krut pensionärer som lär sej data och allt.. wow!

Ha det så gott!