Mina svar...

Av söta Fröken Grön har jag fått en utmaning gällande
tankar runt bloggandet.

Så...
Hur länge har du bloggat?

Började blogga senhösten 2007


Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?

Jag har ett gäng som jag följer och som jag har på bloggkoll för
att inte missa nya uppdateringar,
det är hos dom som jag kommenterar och som det
känns som att jag har kontakt med.
Sen har jag vissa bloggar som jag kollar in på ibland men
där jag sällan eller aldrig lämnar kommentarer



Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar?

Tror faktiskt inte att jag läser någon renodlad dagboksblogg


Tycker folk som känner dig att du är dig själv i bloggen?

Hjärnan på högvarv, förvirrad och ganska ironisk,
så ja jag tror dom känner igen mig!
Sen handlar ju inte hela mitt liv om inredning
men det tror jag människor förstår ändå

Har du hittat en fungerande gräns för hur du vill vara i din blogg eller tänjs den hela tiden?
Dom gånger jag varit privat på djupet är få, mest för att min blogg är
andningshål från arbete och en del sorgligheter som vi
tvingats gå igenom senaste åren.
Fokus är på inredning och ”skapande” ,skratt och njutande.
Sen finns det en del bloggare som jag mailat eller pratat med i telefon om privatare
saker som varit lite halvjobbiga.
Så,ja jag har nog en fungerande gräns för mig.


I vilken utsträckning bloggar du för bekräftelse tror du?

Eftersom att jag upplevde att några människor i min närhet hela tiden kände ett
behov av att få tala om hur galen jag var med mitt intresse
så var den första anledningen till att
börja blogga att få dela det med likasinnande.
Att slippa höra det, få byta idéer, utveckla mitt pysslande och
ha något som var bara ”min” värld är en annan anledning till bloggstart.
Det är helt klart en ynnest att dessutom få cred och beröm för det man gör,
att få känna sig lite stolt över en del av det man pysslar med
borde flera människor göra!
Sen handlar inte bloggande om envägsbekräftelse,
det är ingen kör som oar och åar runt mig utan när folk gillar det
jag gör kommenterar dom och är det något
dom inte gillar så kommenterar dom inte….
Och igen, det finns människor utanför bloggandet som inte kan ge
beröm eller glädjas åt andras intressen så
det är en förmån att möta alla vänliga själar i cybervärlden=))


Har du träffat folk irl efter att du fått kontakt med dom via bloggen?
Ja, flera stycken. På bloggträff, luncher och har även varit hemma hos en
goding på semester.
Några har blivit riktigt nära vänner.



Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Nja, däremot kanske bloggandet kan bli ett stressmoment.
Om man glömmer det roliga och gör det för att prestera,
jämför sig med andra, jagar kommentarer och tävlar så tror
jag att det kan bli riktigt trist.
Annars så tycker jag att bloggandet tillför glädje, inspiration och
ganska mycket skratt och det är bara gott för själen!



Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?
Vilken nackdel?? Jo en finns det.
Fantasilösa energitjuvar som ger sig på folk och deras barn anonymt!
Om människor lade mer energi på att unna andra glädjen med intressen,
lycka och eventuell framgång så skulle inte bara bloggvärlden utan
vårat samhälle vara lite mer behagligt.
Man kan faktiskt välja att inte läsa eller kommentera om man känner
sig spyfärdig på andra människor och det dom skriver om eller visar…
Hehe, nu fick jag det sagt också=))


Tror du att du fortfarande bloggar om två år?
Inte en aning, jag kör på så länge jag tycker att det är kul och
har en dialog med andra bloggare och besökare på min blogg
.

Och om ni fortfarande är vakna efter mitt svammel och
alla olika typsnitt och storlekar på text så skickar jag
denna utmaning vidare till:
Ellas hus
Caramellepastelle
Lily

Men bara om man vill och har lust!


Och en blomma med en kram förstås/Hannis

Ps. Anna, goa Anna, du får en egen kram=))

28 kommentarer:

Hanna sa...

Roligt att få läsa om din tankar kring bloggandet.
kram
Hanna

livetpåfyran sa...

Vilka fina svar Hannis! Jag älskar min blogg med, men tiden och orken för att kommentera är för det mesta mitt "problem" Härligt som du säger att man möter likasinnade:)

Kram Pia

Loella sa...

Åh det var roligt att få mer av dig! Fina intressanta svar du lämnar......tycker din blogg är fin och undrar varför jag inte hittat hit innan....:)

Söt är du på bilden med av dig själv...
Kram på dig hälsar en arg Loella som börjar komma ner på jorden igen...;) (läs min blogg på eget bevåg, det är argt där idag)

Vit dröm sa...

Vad kul att läsa dina svar:)
Hoppas du har en toppenkväll söta du!
Kramar till dig

Fröken Grön sa...

Det var ju precis som jag sa; du ÄR en tänkande, klok ung dam! Det var spännande att få ta del av dina svar. (Även jag hade problem med typsnittet eftersom jag kopierade in frågorna från en annan blogg, men vad gör det...)

Må gott, Hannis!
/Anna-Karin

♥ Pia... sa...

Hej.. hihi.,. ja det var lite kul om dej och att läsa vad du tycker och vem du är :).. Härligt.. mycket sant .. och ha de gött..kram..Pia

the shed sa...

Gillar verkligen din blogg Hannis.
Dig också för den delen, så rätt du har med tvåvägskommunikationen. Energitjuvar göra sig icke besvär!

Kram från mig min fina vän, Tina

Vita Falkens Lantliv sa...

Så kul det var att läsa detta:) Ha det bäst!

Kram Susanne

P.S nu när jag ser skåpet igen så är det ännu snyggare än sist, riktigt bra gjort!!! D.S

Vitt hus med svarta knutar sa...

Du har verkligen hittat en bra balans när det gäller bloggandet. Du säger en massa bra saker om bloggandets för- och nackdelar. Det är skönt att ha bloggen som ett andningshål och kontakten med andra bloggare är toppen.

Önskar dig en fin tisdag!
Kram,
Regina

pysseltanten sa...

Vicka bra svar!...
Ungefär så som jag känner oxå...kul att vara lite personlig emellan varven...men att ändå hålla en liten privat sfär...
Älskar ju din blogg, o ditt pysslande...o visst e de härligt med LIKASINNADE....:))))
Kraaaamizar Git

Cathrin sa...

Jag gillar ju dina tankar ju. Precis som dina galna idéer och vackra bilder. (Ang galna bilder får jag hela tiden en egen bild av det där fotot på dig själv som du beskrev i ett tidigare inlägg och fnissar lite för mig själv). Tycker du sätter fingret på många bra saker. Och just det där utbytet verkar många har så svårt att förstå som inte bloggar. Att det är det som är det häfiga med bloggandet. Tycker jag. Att bli berörd.

Stor kram till dig

Cathrin

Ellinor sa...

Oj, oj det var ingen dålig utmaning. Men jag gillade att läsa dina svar så jag kanske gör ett försök. Och tack för förtroendet!!
Tack för beröm ang lapptäcket! Det värmer så mycket!
Stor kram
Ellinor

Mamma C sa...

Din blogg är ju toppen och du är en kreativ människa som sprudlar av massa fina ideér. Som ger en annan en massa inspiritation.
Kram mamma C

milla - andante sa...

Ja här sitter man nu på morgonkvisten och inser att jag behöver inte skriva svar på min utmaning, jag kan ju bara ändra ett årtal och sedan kopiera din!!:0

Ha en skön dag du med!:)

Virkat och Kärt sa...

Du kan konsten att balansera, också ;*)

Jo, om Du vill ha tillbaka den gamla mallen, så klickar du på Design, Sidelement, redigera HTML...och så längst ner där så finns dom gamla mallarna...! :-)

God morgonKRAM *fniss*
från Eva

STENLYCKA sa...

Godmorgon Hannis!
Vaknade till en regnig och grå dag och då är det så härligt att sätta sig framför datorn innan det är dags att gå till jobbet och besöka dig och din vackra blogg.Du ger min dag en energikick med din inspiration och ditt vackra hem.
Vilka bra svar du ger på frågorna och ditt svar på nackdelarna gillar jag.
Älskar bilden du tagit på anemonen, så vacker!!
Önskar dig en fin dag och en bra Februari!
Kram Raina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

En intressant utmaning, jag läser och nickar. Känner igen den Hannis jag sett på bloggen, jag gillar att du står för vad du tycker.
Stor kram
AnnaMaria

Anci sa...

Det var intressant att få lite "allvarliga" tankar runt bloggandet. Och få veta mer om dig.

Tack för blomman ! :)

Kram
Anci

Stina sa...

Och jag är så glad att du tittar in och kommenterar hos mig....fast jag är en dålig bloggare för tillfället.

Kramen till dig!

Vita små hjärtan sa...

Hej Vännen.
Kul att läsa dina tankar och åsikter om blogglivet!
Skåpet i förra inlägget är alldeles underbart!!!
Ha en fin eftermiddag!
Kram Agnetha

Vit som snö sa...

Det var en lite ovanlig utmaning men bra läsning! Jag kan nog skriva under den själv i det mesta känner jag.
Och bra att du fick sagt det där om nackdelarna också:)
Ha en fin kväll! Kram Cilla

Vit som snö sa...

Förresten, jag undrar över gadgeten med "inga awarder behövs..." Är det din egen eller kan man använda den?!
Kram Cilla

Fröken Fräken sa...

Ja, ditt svar på frågan om bekräftelse, kan jag bara hålla med om till fullo!
Och ditt skåp.. jag kan sjutton inte bestämma mig för om jag gillar före eller efter bäst. Äh, lika tjusiga är de båda säger jag.

Systrarna Hjertén sa...

Intressant att läsa dina tankar kring detta, håller verkligen med dig om "Man kan faktiskt välja att inte läsa eller kommentera om man känner sig spyfärdig på andra människor och det dom skriver om eller visar…"

Fattar inte att en del orkar hata så mycket!!

Mvh
Frida

Vit som snö sa...

Tack Hannis:) Då använder jag den gärna! Tycker den var fin OCH vänlig i budskapet:) Jag har funderat på att sätta dit en sån liten gadget länge. Fastän awarder glädjer så är det alltid risk att man glömmer nån och sen är det kroniskt svårt att välja ut några få att ge vidare till....Jag vill ge alla isåfall:)
Såå nu lånar jag din bild:)
Tusen Tack!
Kram Cilla

Anette sa...

Det var roligt att läsa dina tankar...och så fint du skriver. som nog alla bloggare känner det mest tror jag...
Jag är så glad över alla dina kommentarer hos mig fast jag inte är någon "stor" bloggare=) Tack för det!
Kramar i massor från Nettan

CaramellePastelle sa...

Hej söta Hannis!

Antar så gärna din utmaning!
Få se om jag kan hinna med
den imorrn. Återkommer hit
och talar om när så är gjort!

Kramar till dig!
Camilla

Ps. Fy, vad jag längtar efter våren nu! Loppisar, måla ute, ljuva pasteller...Snöat in (hehe) på ljus mintgrön nu. Måste måla NÅT i den kulören...Ds

Lily sa...

Underbar läsning, känner igen mig i mycket :)
Jag tar mig an den senast i helgen!

Ha det gott vännen
Kram Lily