Småpyssel

Decoupage är något som kul.
Och dessutom så kan man göra det på nästan allt.
På ljus har jag gjort det förut men då med gamla gulnade tidningar,
Nu blev det nya tidningar inköpta på kiosken.
Kändes inte lika kul med den lokala tidningen så det
fick bli franska och engelska

Enkelt och snabbt pyssel

Har en uppsjö av små flaskor och i stället för att stå i ett skåp
och damma så får dom bli ljusstakar med julgransljus i.

Det är det här som är så mysigt med den här tiden.
Tända ljus, mysa med filt och bok.

Har haft några riktiga skitdagar där det mesta har känts jobbigt.
Och igår kom snön...som jag först ojade mig över.
Tills jag tände ljus i hela lägenheten och satte mig ner för
att bara koppla av en stund.
Och det var just koppla av jag behövde för att humöret skulle bli soligare.
Inte för att det fixade det som jag varit irriterad över men
det blir lättare att få perspektiv.
Inga stora eller farliga saker utan bara miss i kommunikationer
och alldeles för mycket "jag ordnar det",
sånt som går att lösa med andra ord.

Och "humörsförändringen" ledde till att jag tömde och släpade ut
skåpet från vardagsrummet in i förrådet.
Och sakerna som var i skåpet står nu på golvet.
Så då var det kaos igen=))
Men just den typen av kaos gillar jag!
Känns som ett mer behagligt problem.

Önskar er som kikar in en härlig Onsdag!
Kram Hannis

34 kommentarer:

Anonym sa...

Wow så jättefina ljus! Åh, jag tycker det är så fint att använda flaskor som ljusstake :)

Det är bra medicin att tända ljus överallt, blir så fridfullt och stämningsfullt!:) Jag går ner några knopp i varv, brukar tända ljus så ofta jag kan :)

Känner igen mig i jobbsituationen/kommunaikationsmiss/brist...
Det brukar ge kreativt resultat av något slag :) Den "kaosen" är rätt trevlig :)

Önskar dig en underbar dag :)
Var rädd om dig
Kram Lily

Styling a`la Anna sa...

Vilka fina pyssel!! Men hur blir det med pappret när man tänder ljuset? Måste fråga innan jag gör pysslet..vet inte hur jag skulle reagera om det skulle börja brinna...;-)
Ja vädret var igår min stora humörsvängning..:-( Men jag kom också hem och tände ljus, så det lättade här med!

Ha en härlig dag!!

Virkat och Kärt sa...

Så fina ljus ~~~
Har aldrig provat decoupage, fastän jag vill...!? Det låter ju som att det är lätt att pyssla med.

Ljusflaskorna är sådär rejält fina...tycker OM!
Minns på 70-talet, då hade jag alltid såna i min lilla lägenhet ute på landet hos Farmor...

Din humörsvängning svängde åt rätt håll där, tror jag minsann ;*)


Kramar, från Eva

Anci sa...

Tack snälla för kommentaren och för du tycker lite synd om mig :)
Du är otroligt duktig och uppfinningsrik när det gäller inredning och pyssel. Du inspirerar alltid !

Hoppas att du mår bra nu !

Ha en fin dag

Kramar
Anci

Fröken Grön sa...

Tänk, vad lite kaos och levande ljus kan göra susen ibland! Håller tummarna för att dina irritationsmoment försvinner permanent.
Decoupage är fortfarande en vit fläck på min "pysselkarta" men ser fortfarande väldigt spännande ut. Utländska tidningar blev piffigt, men jag tror nog att UNT hade gjort sig synnerligen bra på ett blockljus, hehe!
Ha det gott!
/Anna-Karin

Ljuva Drömmar sa...

Vad fint du har pysslat och visst är det härligt med tända ljus och mörker utanför fönstret, ännu bättre med snön vi har fått här!

Kaos är väl början på kreativiteten så det kan aldrig vara fel... Hoppas du får det som du vill så småningom.
Ditt skrivbord blev jättefint och jag tror att du får en bra pysselhörna där.

Önskar dig en underbar dag, kramar Maria!

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej vännen,
vi kan väl kalla tillståndet hemma hos dig ett "kreativt kaos" här har det varit mycket kaos och lite kreativitet. Men jag har rensat lite i röran som inte syns... men oj jag skulle behöva en anordna en loppis.

Dina ljus blev toppenfina! Verkligen snyggt men hur funkar det med pappret när ljusen brinner ner? Har sett att det finns mycket ljus nu som har ungefär som ett näverskikt runt om.

Mina bollar på brickan, är pingisbollar som jag hittade i en superläcker butik i CPH. Verkligen dekorativa tycker jag, helt i min smak.

Idag är tredje dagen hemma i säng, har dragit på mig en förkylning. Ha det gott, hälsningar monica

Kia sa...

Fina ljusen blev! Men jag undrar också vad händer med pappret sen? Står allt i ljusan låga? : )
/Kia

Cathrin sa...

På jobbplanet känner jag igen mig rätt väl. Och då är det bra att få sitta en stund och få perspektiv. Ljusen var väldigt vackra! Känner hur jag bara måste susa förbi och köpa mer decoupagelim innan jag går hem.

ta hand om dig!
Kram
Cathrin

Rosor och Spetsar sa...

Stämningsfullt pyssel du gjort, nu bli jag lite sugen på att ta fram mina småflaskor också.
Hoppas det ordnar sig med det du är irriterad över.
Visst är det kul att ha projekt på gång där är jag lik dig, måste ha nåt på gång hela tiden.
Ha nu en bra dag trots snöblask
Kram
Annelie

Vitt hus med svarta knutar sa...

Du är så fiffig, kommer på så bra saker!! Appr snö, mående och irritationsmoment...alla har sitt som mamma brukar säga. Här finns det inte en fläck som inte värker nu pga vädret:-(

Härligt när du nämner kaos hos dig, då vet jag att vi snart får se fina bilder=) Kikade ett par gånger till på ditt fina skrivbord.

Ha det gott!
Kram,
Regina

Stina sa...

Hej Hannis!

Så fina ljus du fått till...jag måste prova decoupage verkar ganska enkelt så det ska jag väl klara av :)

Hos mig är det bloggtorka, kanske det blir ett inlägg ikväll.
Fyndade lite idag och det var "djungelns lag" som gällde då :)

Hoppas humöret är på topp igen.
Kram Stina

Therese sa...

Men det är ju då man får saker gjorda, i ilskan;) När jag är som argast eller ledsnast, då springer jag även fortast.

Fina ljus! Men vad händer när de brinner ner? tar inte pappret eld, eller det kanske de inte gö om det är decoupagelim på... hm, dum fråga här kände jag kanske haha

Kram Therese

Lantliv i Norregård sa...

Så fint Hannis;o) Mysigt!!!

Kram Malin

Fröken Fräken sa...

Alltså, nu har jag blivit jättesugen på att göra ljusstakar av flaskor, särskilt till en adventsljusstake. Som om jag inte hade tillräckligt med ljusstakar redan...

Vad roligt att ni också får känna på lite snö såhär i november.. ;-D Här har det vräkt ner hela dagen, men man börjar ju bli van, även om man inte gillar det. Man får visualisera blommande syrenberså inom sig...
Jobbigt med dagar när det känns som om allt blir fel och missförstås, själv provar jag att pigga upp mig med ugnsbakade äpplen!

CaramellePastelle sa...

Så fina ljusen blev! Fast jag håller med, hade inte vart så fashionabelt med UNT, hihi!

Och skrivbordet blev ju så snyggt! Särskilt med zinklådorna. Du kan du!

Kram
Camilla

Änglarnas hus sa...

HALLOJ!!

JA DU DET LÅTER SOM OM VI HAR HAFT DET PÅ LIKNANDE SÄTT!!..LITE VÄL TUFFT JUST NU och LJUSPYSSEL..HIHI..MEN DET BLEV ÄNGLAR OCH ANNAT PÅ MINA! GILLADE VERKLIGEN IDÉN MED FRANSKA TIDNINGAR..

Haha..och nu har jag skrivit med versaler också..jag skriker inte åt dig..haha..orkar inte skriva om det så...

Hoppas att det lugnar ner sig så att du kan njuta på riktigt av dina ljuvliga ljus!!

Varma kramar i från bloggisvännen Sanne!!!

Viola sa...

Hoppas att humöret är på g igen och att kommunikationsmissen har löst sig, fina ljus blev det ihop med de bruna flaskorna, kramen på dig

milla - andante sa...

Tänk vad lite vila kan göra!!:)

Så fint med ljusen! och pappret, bränns det bara i kanten?? Superfin idé!

Kram i det trevliga kaoset! (inte det där med kommunikationsmissen...)

Monkan sa...

Jättefina ljus, det är ju så snyggt med tidningspapper på diverse saker och vad smart att välja utländska, de var ju klart snyggare än våra svenska. Synd att elda upp ljusen... och gick det?! Utan eldsvåda?! Ah, det kanske funkar bra när det är tjocka ljus? För ag hade ju satt ett par ymka små servettbitar på ett smalt ljus förra julen och det blev ju övertändning och jättelåga när jag testade.

Det lät jobbigt med jobbet, hoppas det fixar sig, men kaoset hemma lät ju bara trevligt :)

Nämen oj, hade du t.om printat ut min lilla guide :) Här finns tips på lite hjälp online också
Hemmets Journal. DROPS Garnstudio har också mycket bra guider, och t.om videosnuttar under Tips & Hjälp.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Godmorgon
Känns bra att vi är fler som är uppe tidigt, jag hinner inte sova så länge nu i några dagar. Gillar dina ljus, det blev supersnyggt. Kom hem från Göteborg igår kväll, där var det lite snö, men här hemma var det ju vinter! Ska göra som du när jag kommer hem idag, tända en massa ljus.
Ha en fin dag
Varm kram
AnnaMaria

Nina sa...

Fina ljus du har pysslat!
Tack för din rara kommentar hos mig :O)
Önskar dig en toppen torsdag
Kram Nina

Anna S sa...

Hej Hannis! Vad fina ljusen blev! Jag också funderat på att köpa nya franska tidningar och använda till pyssel.
Skönt att höra att en stunds vila hjälpte för att bli lite gladare. Miss i kommunikation är aldrig roligt. Att ändra om, ta bort är nog bra för själen.
Jag tycker det är så vackert ute när snön kommer, vitt och fridfullt. :)

Ha det fint!
Anna S

Vita små hjärtan sa...

Hej Raraste Hannis.
Tack för varma ord hos mig...
Så fina ljusen blev...
Kram Agnetha

Hanna sa...

Men va pysslig du är, jättefina ljus! Kraam

Systrarna Hjertén sa...

Snyggt! Flaskor som ljusstakar är perfekt!

Mvh
Frida

Ett Vitare Hem sa...

Åh så fina ljusen blev sysslade mycket med decopage för några år sedan sen har det hamnat lite i träda ;o)
Ha en fin kväll!
Kram/Lena

Anonym sa...

Hej! Jag ville bara säga att du är min favorit bland inredningsbloggare! Gillar allt du gör. Sen skriver du så fint med.
Ha det gott i novembermörkret-snart är det tack o lov advent!
Kram från Lena i Bankeryd

Ellas Hus sa...

Visst är det jobbigt hur småsaker kan ta ner humöret ibland. Men när det blir tillräckligt många små saker... Hur som helst är det bra när man kan hitta lugn och perspektiv. Då känner man sig själv rätt bra och trivs nog i grunden med sig själv. Hmmm... Det där lät lite för filosofiskt men jag hoppas du fattar vad jag menar.
Dina ljus är sååå fina. Har aldrig testat decoupage på ljus. Vilken typ av decoupagelim använder du? Och är det inga problem med pappret när ljuset brinner upp?
Hoppas du får en riktigt bra helg och att du kan mysa och pyssla och må bra!
Kram
Ellinor

[ no47.mia ] sa...

Hej där Hannis!

Kaos vet jag med vad det är att ha här hemma.. känns som att det aldrig går att ha ordning och reda ibland.. Det är för att jag har ett ständigt förändringsbehov..
Känns det igen?! , )

Underbara ljus du åter skapat med dina kreativa händer..

Ha det fint!

mia

Skogsfrun... sa...

hihi... men vad bra att du verkar bli produktiv i ditt illa sinneslag;) Jag vill mer och kanske ibland till och med slår sönder saker... det kaoset är inte lika roligt! :D

Jättefina ljus! har aldrig provat decopage, inte så pysslig av mig på det sättet... lim och pappaer kan verkligen få mig på dåligt humör!;D

Men hur blir det när det brinner ner med tidningspapper på?

Din cyklmane stod nog för varmt. De vill stå svalt och ljust! :D

Kram pernilla

Torparfrun sa...

Ja du ... tror att alla kan känna igen sig. Men allvarligt inget är väl så frustrerande som när kommunikationen inte fungerar.
Kreativiteten har iaf inte blivit lidande i ditt fall ;) iaf inte så att det märks ...

Hoppas att du får en super härlig helg!

Kram Torparfrun

Mycket annat & lite betong sa...

Nu blev jag inspirerad.
Jag har aldrig provat decoupage, men min dotter har fått lim över som jag ska få.
Och så snön. Jag är fortfarande inte helt klar utomhus. Så den måste försvinna bara ett litet tag.

Trevlig helg!
Agneta

Lilli sa...

Hei Hannis; ja, det brukte å være min favoritt for å jage ved frustrasjon og tristhet. Ommøblere, sy, male og fikse - gjerne hele natten. Det ble alltid et enormt kaos, men et kaos jeg kunne forstå!

Det er alltid vakkert og rogivende hos deg, uansett hvilke forandringer du gjør!
Kram