Pågående...

Jag har ju tjatat om grislampan och att jag stött på problem med att få bort färgen.
Nu börjar vi närma oss en lösning...
Vet inte vad dom på färgaffären tänkte när jag svamlade om grislampa och färg som skulle bort men det funkar i alla fall.
Sakta,sakta börjar jag nu få bort allt det gamla och en ny lampa börjar synas.
Mitt i allt började jag faktiskt fundera på om jag inte gillade den oranga en aning,
så dags då=))

Så jag skrapar och borstar lite till så är den snart klar.

I våras la jag ut olika fat och brickor på balkongen,
tänkte att väder och vind får göra vad dom vill med det här och
fina blev dom i mina ögon!

Passar perfekt som blomfat till loppiskrukorna!

Nu börjar det bli den typ av väder så att det känns som att balkongväxterna kanske ska få flytta in igen.
Och då kommer vi till ännu ett av dom pågående.
Funderar på om jag ska försöka övervintra Olivträden på balkongen i år.
Men är osäker på om dom klarar det.
Det kanske inte ens går i den här zonen?
Måste väl kanske bygga nån typ av skydd då jag inte har tak på balkongen.
Någon som vet nåt bra forum där man kan läsa om sånt?
På affären kunde dom inte svara på det och googlar jag så handlar det mest om övervintring inne.

Nu, mera kaffe sen ut höstregnet!

Kramen Hannis

29 kommentarer:

jakt,skor,barn,inredning sa...

Faten/brickorna blev ju superfina ! Det måste jag prova. Olivträden har jag inge bra tips till, lyckas ju inte ens få dom överleva inne ;-) Ha en skön dag ! Nilla

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad underbara faten blir, funderar på att lägga ut lite saker och låta vintern göra dem lite vackrare ;o)
Ha en riktigt fin dag!
Kram/LenaS

Cathrin sa...

Å stora kramen till dig! Har en lätt humörsdipp plus massor av jobb så jag har varit allt för lite och hälsat på. Värk eller inte, du är underbart kreativ ändå. Olivträd vågar jag inte ens tänka på att ge råd om, men bra isolering till krukan är viktigt om de skall stå ut. (Bubbelplast funkar men är tämligen fult - kan gömmas under gjutesäck)

Idag skiner solen här nere i södern hoppas du få lite sol också!
Kram
Cathrin

Vita små hjärtan sa...

Hej vännen!
Faten blev ju charmiga! Tänk vad väder o vind kan göra!
Jaså du gillade orange nu, hm....lite sent påtänkt..ha ha...
Ha en fin dag!
Kram Agnetha

Fröken Grön sa...

Fiffigt av dig att låta väder och vind sköta jobbet! - Jag funderar på att "glömma" några terracottakrukor ute i trädgården i vinter för samma effekt.

Just nu sitter jag hos min farmor, som bor i Västmanland. Är mäkta nöjd över att Tele2:s mobila bredband faktiskt har kickat igång. (Men jag törs inte röra mig, för då försvinner det igen...)

Må så gott!
/Anna-Karin

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej vännen,
huu jag lider med dig och förstår din frustration över färgen. Jag vet vilket jobb det är. Jag hade en stor klump i magen genom hela processen för att jag egentligen tyckte om den oranga färgen, men när färgen var borta så insåg jag att det var rätt att ta den väck!

Har varit ute i regnet i morse men det var stopp i trafiken så jag gick hem igen, jobbar hemifrån några timmar och drar in till kontoret om en stund.

Stor kram! Monica

Plupps krypin sa...

Läckert med faten. Jag har också en "grislampa" liggande men har inte orkat tänkt på färgborttagning, får nog bli sen..... En rolig grej, här är det "inne" hos de bilburna ungdomarna att ha rostig motorhuv. De slipar den ren och sen saltvatten, blir sååå rostigt. Tala om shabby chic!
Kramar Yvonne

Ellas Hus sa...

Du är kreativ som få!! Så härliga idéer!
Vad jag har förstått kan ett olivträd bara övervintra inne men kanske en frigolitanordning runt kruka och lite till skulle kunna vara en lösning. Ingen aning egentligen, jag bara spånar...
Ha det gott i höstrusket. Här skiner solen!!!
Kram
Ellinor

Anki sa...

Vad du sliter gumman, men jag tror den lampan kommer att bli jättesnygg när du är klar! Å faten som du haft ute, jättefina...du har dom härligaste ideér du!
Jag har åkt på värsta förkylningen och springer runt här med näsan i vädret och ser ut som "Ludolf"
Ska försöka ringa dig en snabbis ikväll, om jag inte somnar på soffan, hihi!
Hoppas foten är bättre!

Kramis hjärtat!

Lantliv i Norregård sa...

Hej Hannis!!
Lampan kommer bli kanon!!
Har oxå mina loppisfat under lerkrukorna så fint!!!

Kram Malin

Systrarna Hjertén sa...

Tror inte olivträdet klara att stå ute i vinter men det finns lite olika åsikter på olika forum, kolla tex alltomtragard.se.

Så dags att komma på att den orange färgen var snygg, men jag kan hålla med den var snygg...men metall blir nog ännu snyggare!

Mvh
Frida

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag tror inte heller olivträd klarar och stå ute, FAST jag har ju avlivat två inne. Kanske någon form av bubbelplast runt krukan och trädet. Jättesvårt med vinterförvaring, har du inget svalt förråd. Bra tycker jag att du tar bort den oranga färgen, blir mycket finare utan den.
Varm kram
AnnaMaria

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Gokväll men oj va faten brickorna blev snygga urbra tips:: du den där lampan ser så fin ut kul o få se när den är klar... trevlig kväll kram

livetpåfyran sa...

Hej Hannis!

Ja det kan vara strävigt att få bort färgen snyggt men det blir bra sedan. Har äntligen fått hjälp av min bror att dra ny el till min grislampa i zink. Har en grön med som är avskavd och det är fint tycker jag.
Visst blev dina fat fina av väder och vind.

Kram Pia

Vintage House sa...

Hej vännen,
Hoppas verkligen du får till det med lampan.
Vad fint det blev med faten..
ha en härlig kväll
kram
sandra

Lily sa...

Hej Hannis!
Så fina dina fat och brickor blivit av väder och vind..

Jag är inte hundra på olivträden men jag tror inte de klarar sig på balkongen, hellre då om du kan sänka temperaturen på något element i något rum över vintern och ha dem där. Kanske placera lite glas/skålar med vatten där du har element, för lite luftfuktighet. Det är bra året om.. :D
Kolla alltomträdgård.se, tradgardsriket.se eller odla.nu för bästa råd..

Lycka till vännen
Kramar i massor
Lily

Vita Falkens Lantliv sa...

Hahaha ja du jag kan undra vad dom tänkte i målar affären.

Inte en aning hur man ska göra med sina olivträd tyvärr. Jag ska försöka få mitt att överleva inomhus, kan undra hur det ska gå.

Kram Susanne

Rosor och Spetsar sa...

Läckert med små silverfat undr krukorna, bra ide.Snyggt både ute o inne.
Jag är lite avundsjuk på dig som hittat en grislampa, tycker att de är så fina i formen, så lycka till nu med skrapandet.
Kramar
Annelie

Stina sa...

Så du pysslar med grislampa, här pysslas det med fårskinn (och lite annat)
Orange är ju en häftig färg men lampan blir finare utan den :)

Har inget råd ang. olivträd...har aldrig ägt något och har fått för mig att det är en svårskött växt.
Jag kör med murgröna och plättar i luften...kostar inte så många kronor. Det passar mig bra när jag har vattnat eller torkat ihjäl dem :)

Hoppas foten är på bättringsvägen!

Kram
Stina

Mamma C sa...

Tror nog inte trädet klarar sig på ballkongen. Eller om man kanske kan slå in det ordentligt. Vi ska förvara våra fikonträd hos dottern som har ett stort uthus. Tror du får till det till slut med grislampan.
Kram mamma C

Splendid Willow sa...

Hej Hannis,

Ja, det blir väl till att slänga ut lite silverfat på terassen här med. Blir ju en underbar patina!

Träd och planter får gubben ta hand om. Jag klarar knappt av att hantera snittblommor!

Kram i rymden,

Mon

Mira sa...

Hej! Det var inte igår... :-) Jag har drabbats av en dunderförkylning så jag ligger på sparlåga o tar mig till jobbet o sen hem o vilar i soffan typ ... Bra idé med brickor under krukorna. Loppisarna kryllar av fina fat ju, o alla kan man ju inte servera bullar på ... hihi.

Kram/Mira

Viola sa...

Tack för tipset med fatet dom blev verkligen helläckra...angående olivträden, vi är ju ofta i Spanien och där råkar dom ju ut för köldknäppar emellanåt men även vårvärme fast det är vintertid..så jag röstar på placering inomhus, kramen och lycka till med grislampan..:0)

Mycket annat & lite betong sa...

Jag tycker att din lampa är fin på bilden med lite färg kvar. Jag skulle skrapa bort lite till bara.

Ha en skön helg!
Agneta

milla sa...

Olivträd vet jag ingenting om... men jag vet att grislampor är himla snygga! (vem hade trott att man skulle skriva en sån sak någonsin...:)

Ha en skön helg!
:)

Anna-Lena, Drömmar av silver sa...

Halloj!

Lampan kommer att bli så snygg. Det där med olivträd är ingen lätt match. De vill ju stå ljust och svalt under vintern. Jag tror att det är svårt att få dem att övervintra på balkongen. Jag vet en som hade sin på en inglasad balkong och det gick bra fast hon bodde i Malmö. Lite mildare vintrar om jag säger så. Jag ska försöka övervintra mina hos svärföräldrarna, de har ett inglasat uterum. Lycka till med dina träd!

Ha en riktigt skön helg!

kram Anna-Lena

Lille Vildand sa...

Så vakker blogg du har!
Det var et godt tips å legge brikkene ut.
Klem ♥ Jannicke

Viilhvile sa...

Hei Hannis! Lampen, den blir fin, gleder meg til å se den ferdig - har det ofte sånn selv at jeg står i butikken og forsøker å forklare... de ser på meg og sier at "nei, det går ikke". Men de tar alltid feil :)
Deilig høst, med regn og vind over pannen! Kram!

Änglarnas hus sa...

Hallojsan Hannis!!

Puh! Vilket jobb att få bort färgen..men jag är säker på att det kommer vara mödan värt!

Det var ett bra tips för att "ruffa till" faten lite..snyggt även i mina ögon!

ha en fin söndagskväll!! Kramis Sanne