Koffertar

En snöig Fredagskväll i vintras så åkte jag till Enköping för
att hämta fyra stycken koffertar.
Jag såg annonsen på Blocket och tänkte att dom finns nog inte kvar...
Men jodå!Och jag fick inte bara koffertarna utan lite av historian bakom
och papper om ägarinnan till dom.
Det är något med dom här som jag faktiskt är galen i.
Just nu har jag två i vardagsrummet, på varsin sida om tv:skåpet.

Dom har tillhört en kvinna som begravdes 1911.
Hennes initialer finns på alla fyra koffertar.

Och även en siffra

Älskar detaljerna

Läderhandtagen som är av tiden slitna

Låsen som fungerar utmärkt fortfarande

Till och med på dom är det dekoration

Det är såna här speciella saker som fastnar hos mig,
som jag tittar på och funderar över kvinnan som dom gjordes till.
En Skräddaremästares fru.

Det var det, just nu laddar jag inför helgen som består av en resa till Nora.
Förhoppningsvis så kommer jag att halka in på några loppisar...
Jag kommer att yla som en besatt varje gång jag ser en loppisskylt!
Och hoppas på tvärnit förstås.

Tack för alla era fina ord om min hall!
Kram Hannis

54 kommentarer:

Ewa`s Galleri sa...

vilka underbara koffertar
ett riktigt fynd

charmanta sa...

Vilken fin inredningsmöbel det blev! Förstår att du blir salig av sådana fynd! Kram Marie

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilka härliga koffertar! Och visst är det kul när man får en historia bakom.. Det blir så mycket mer värt då!
Nora är ju en underbar liten stad. Du går väl in på vad det nu heter igen... som ligger vid torget... asch kommer inte på det... Men du vet nog vad jag menar. Dom har ju hur mycket roligt som helst!
Kram
Marie

Vitt hus med svarta knutar sa...

Wow vilka fina koffertar! Jag tycker som du att det är detaljerna som är så häftiga. Kul att få med sig lite historia om den som ägt koffertarna. Hoppas du hittar några roliga fynd på resan till Nora.
Kram,
Regina

fröken knopp sa...

Så otroligt fina!!!! Inte alls avundsjuk..tihi...

Hoppas att du får en härlig tripp o att det blir MÅNGA Tvärnitar!!! Skrattar!!!

Varma Kramar Elin

Grön Iris sa...

Så fina koffertar, kul att dom hittade till dig!!!

Loppis-lycka till,

Linda

S o F sa...

Tack Hannis för titt-in och snälla ord hos mig! :)

Lycka till med Nora-loppisbesökar-helgen!

Vintage House sa...

oj oj så fina och vilka härliga detaljer. Vi har en riktigt stor amerikakoffert hemma som tillhört Mikaels släkt och vi vet att den har varit i amerika. rolig med historia.
kram och en myskväll till dig
sandra

Ljuva Drömmar sa...

Ååååh vilka vackra koffertar! Förstår att du blev lycklig. Fint oxå att använda dem så som du gjort.

Kul att du gillade mitt ägg. Självklart ska du pyssla lite själv oxå, det är ju så kul.

Hoppas du hittar många bra loppisar på din resa.

Kram Maria!

Vit som snö sa...

Wow, vilka snygga!!! O extra kul att få veta lite om dom!
Nora....där brukar man kunna hitta massor av fint!!!
Kram Cilla

Noamaja sa...

Oh, så trevliga koffertar och vilken fantastisk bonus att få veta historien bakom...

Väldigt fin blogg du har, tack för titten!

Vänligen
A

CaramellePastelle sa...

Ojojoj, sååå vacker! Och fyra stycken!? Ja, du kan säkert sälja högst lönsamt till oss bloggkompisar, hiihi!

Kram Camilla

Nygammalt sa...

Whaaaaat? Vilka underbara koffertar du har lyckats få tag på. Jättefina! Roligt att få historian till, det gör dem ju extra speciella.

Ha det så trevligt i Nora och jag håller tummarna för fler fina fynd.

Kram.

pysseltanten sa...

Ååh vilka fina koffertar!..=))
Visst e de spännande med historien bakom...
De e ju lite charmen med alla loppisprylar...
Ha de gött, vännen...o förlåt att jag varit urkass på att kommentera sista tiden...men ibland vill inte tiden räcka till...men jag kikar in här lite då o då iaf...;))
Kraaamizar Git

Nygammalt sa...

Hej igen!
Måste bara få berömma för hallen också, blev verkligen luftigt. Smart gjort.
Kram!

Vitt för själen sa...

Ojojoj..o Nora finns ett loppis där man går in i flera bodar..vindstrappor..där har jag hittat en massa godbitar!!
Kram!

Skogsfrun... sa...

hej hej!
Nej, kransen är inte gjord av mig utan inköpt hos "min lilla vrå". Jag har bara fyllt den med björk och knutit rosett:)
Väldigt fin koffert! ojoj... och som du säger... kul med historia:)

Kram pernilla

Anette sa...

Wow så fina koffertar! Och vilka underbara bilder du tagit. Det syns att det är ett proffs bakom kameran;))
Föressten- din hall blev ju också väldans fin! Så skönt med ordning och reda...

Kraaaaaaaaaaam Nettan

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

men vilka häftiga koffertar!! Wow!!..du hittar då allt häftigt du ;).. kul att få med historian kring dem också!
Nora besöker jag flera gånger om året då en del av släkten finns där..Maaassor av underbara ställen att shoppa på..Gillar handelsboden..kul att titta mest..då de vet hur man skall ta mycket betalt!!

Kramis Sanne..

sinnlighet sa...

Hannishjärtat, där har vi en gemensam nämnare till. Jag är också helt sjukt galen i gamla koffertar. En gång ropade jag in en dyr rackare på auktion, en högblank kornblå med guldbeslag. Jag gjorde ekonomiska överläggningar med mig själv och kom fram till att jag skulle ha den, om jag så skulle sälja bilen.... Jag fick den och 'bröt mig in i den' och vet Du vad jag hittade? Ett handarbete som bestod av en sorts ryamattakudde med svenska flaggan. Denna ljuvling till resväska hade varit over there... Snacka om historiens vingslag! Oj så långt det blev men godnatt föralldel!

LOL

Agneta

Lantliv i Norregård sa...

Hannis, vilka härliga koffertar!!
Förstår att du är glad för dom;o)

Lycka till med loppandet!!
Kram Kram Malin

Monica, blogg Betongkrukan sa...

Men du Hannis!
Koffertarna är ju helt underbara, såå otroligt vackra och läckra. Vilka detaljer och så pricken över i:et - historien - som gör de än mer värdefulla. Grattis, vilket kap!

Låter som om det kan bli en spännande helg - och kanske ett och annat fynd om du skriker tillräckligt högt! Hela min kropp skriker efter att få dra ut i landet och stanna vid varje loppisskylt!

Ha en trevlig helg och Lycka till med fyndandet!
Kram Monica

Rosor och Spetsar sa...

Dom är ju helt enkelt skitsnygga.Vilken lycka.
Lycka till med loppisarna o turen till Nora
Ha en fortsatt fin vecka
Kram
Annelie

Cathrin sa...

Får rysningar! Fyra stycken också! OCH lite historik. Jag är såld. Hoppas du blir lika lycklig av dem som av hattasken. Underbara...

Ha så trevligt i Nora! Önskar dig många loppisar och god jaktlycka!!! Själv skall jag släpa runt min mor på lördag förmiddag i ett loppisrace... spännande...

Kram!

Ellinor sa...

Oj, vad fin! Vilket fynd! Och det är verkligen detaljerna som gör helheten!!
Lycka till med loppisarna i helgen. Jag fyndade idag. Det är verkligen härligt!
Kram
Ellinor

Annica sa...

Tvärnit blir det tyvärr bara om jag kör själv. Mannen i huset är mycket för att köra från punkt A till B utan uppehåll...Men lycka till på resan och jättefina bilder=)Annica

Vitbalansen - Helena sa...

Vilka fantastiskt fina koffertar! Snacka om charm och patina... Om jag hade fått tag på dem skulle jag nog sitta och titta på dem mest hela tiden :-).

Lycka till med fyndandet i helgen!

Kram från Helena

Xanthopteryx sa...

Vad kul att de kom till nytta! Visst saknar jag de lite, men känns skönt att de kommit i händerna på någon som fortsätter vårda det långa arvet.

Mira sa...

Vilka fina detaljer o vilka fynd!
Jag är lite avis på dig som ska till Nora, tycker det är en så mysig stad o det vimlar av loppisar i de trakterna, åhhhh vad skoj, njut o ha så kul!

Kram/Mira

Anki sa...

Aha, det är så dom ser ut?...Jättefina gumman, passar dig perfekt...men du vet ju vad du vill ha du...till skillnad från vissa andra, hihi! Mm nu har det snart gått en vecka igen, nu dröjer det inte!
Hoppas du får det härligt i Nora, liite avis är jag...tänkte nästan möta upp dig där en snabb, men verkar inte få tag på nån ride!
Ah, ringer imörrn!

Kram hjärtat!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du hittar så fina saker, dina koffertar är underbara. Att du vet vem som haft dom är en fin bonus. Lycka till på Loppisarna.
Vårkramar
AnnaMaria

Huset mitt i byn sa...

Det där var ju som att vinna på lotto, en högvinst att dom var kvar och sen att dom var så fina och välbehållna.

Kram Pernilla

no47-mia sa...

Min Guuuuud va fin!! Ja, det är precis din stil.. Och min..hihi..
Visst är det bara för bra när man även kan få en historia bakom sakerna man köper. Helt fantastisk är den. Vilka fina detaljer med..
Det köpet gjorde du bra!

Kram lille vän!
Mia

Mamma C sa...

Vilka fina koffertar, och så kul med historia bakom dom oxå. Ha en skön helg i Nora.
Kram Mamma C

Sköna o Gröna Ting sa...

Visst är det väl något speciellt med koffertar?
Lite extra när det kommer med lite historia och bakgrund, spännande!
I hallen blev det kanonbra Hannis och jag diggar ditt nya skoställ:)

Imorgon bär det av till sydligare breddgrader nämligen Skåne, skall hälsa på familjen över helgen och det skall bli kalas för syrrans grabb..., fem år blir han.
Som han själv sa sist jag pratade med han i telefon:

Moster Jaj (han har svårt att säga Marianne...), nu är det inte många år tills jag blir pensionär och kan åka till Stanien (Spanien) och sola och bada VARJE dag!!!

Shit, var i hela fridens namn fick grabben det ifrån, vem har lärt han det svåra ordet.., pensionär???
Ja, ungar kan minsann överraska en:)
Synd bara att han alleredan längtar till han skall gå i pension?!?!?

Ha en fortsatt skön vecka och helg Hannis!
Kramar till dig
Marianne

Tigris Predikantan sa...

Påskpynteriet har jag fått egentligen via sambon. Jag tycker det är roligt att pynta och sätta upp påskbonader. Verkar vara rätt sällsynt numera men våra barn tycks uppskatta detta och det blir nog tradition hos de med! *ler*
Ja, koffertarna ser väldigt fina ut, och bara de där låsen ... fint!
:)

LenaS sa...

Vilka fina koffertar och så kul med historien bakom dem.
Ha en finfin dag!
Kramis/LenaS

Loppisliv sa...

Ohhh så vackra koffertar, älskar den gråa färgen och de ruffiga stuket på dem. Underbara!! Så kul med loppis besök, när vi är ute och kör gasar maken lite extra varje gång han råkar se en skylt det står Loppis på...hmm undrar varför...hihi Ha en fin dag. Kram Paula

Liten Bod sa...

Det var då riktiga fynd! Det är svårt att hitta de där sakerna som är slitna på "rätt" sätt :) Kram, Tina

Lindas Vita Lantliv sa...

Vilken tur (el skicklighet) du har som alltid hittar sådana skatter :)

Kram Linda

Sjabbig men chic sa...

Men vilka fina koffertar! Och vad roligt att få med deras historia.

Kram Lisa

Cilla sa...

Här snackar vi fynd!! Hellt bedårande!!
Tusen tack snälla rara för ditt "ägg" tips ;0)
Ha det bäst gulliga du!!
Kramen Cilla

Fröken Fräken sa...

Klart att man kan åka till Enköping för sådana skönheter!! Jag tror minsann att jag är kär... ;-) Lycka till på loppisresan, och hoppas att loppisarna har kommit igång nu på allvar, för nu är det väl ändå lite vår..?

Önskedrömmar i hvitt sa...

Godkväll min vän!
Vilket underbart Blocket-fynd! jag förstår att du tycker om dem. Det är ju så mycket roligare när man vet historien bakom tingen.
Hoppas att du får en trevlig resa med många yl, tvärnitar och skattjakter!
Good hunting och trevlig helg,
kram Maria

Grön Iris sa...

Halloj igen, du apropå mitt brödskrin, kom ihåg att du undrade om det var Kockums men det är Kungsörs.

Ha en toppen skön helg,

kram Linda

Viola sa...

Är oxå kär i dessa gamla..och visst blir man många gånger förundrad över de saker man köper hem och nog skänker man en och ena annan tanke kring människorna bakom dessa ägodelar, ha en fin fredag, kram

Lauras gård sa...

Vilka vackra koffertar! De måste vara riktigt gamla. Fint med alla vackra detaljer. Tänk vilket arbet de la ner förr på sådant. Ingen skulle väl i dag pryda en resväska med små vackra saker... Nora låter inte helt fel. Då jag bodde i Örebro var jag där varje helg då jag var inne värsta auktionsperioden. Det är en underbar liten stad. Kram Stina

Mycket annat & lite betong sa...

Oj, vilken tur du hade. Så fin. Jag har en resväska på min blogg, också med lite historia till. Det gör det ju extra kul.

Trevlig helg
Agneta

Eikkala sa...

Gud vilka fina koffertar... Kul att få en historia till dem. Kram sari

Anci sa...

Jag förstår ditt ylande och tvärnit ! Kofferterna är jättefina och kul att veta mer om historien bakom. Ett solklart fynd !!

Ha en skön söndag

Kram
Anci

Torparfrun sa...

Hej Svejs!

Har ju inte hälsat på dig här på ett par dagar ... så först och främst... Hallen!

Blev super bra. Helt rätt att ta bort vardagsrumsdörren, själv kan jag inte förstå varför de är så mycket dörrar i de flesta lägenheter. Finns det dörr till toa och sovrum så räcker väl det.

Vad gäller kofertarna... det är verkligen super häftigt med historien tillhörande gamla saker. Undrar vart damen har varit med sina koffertar?! Undrar just om någon i framtiden kommer att ha min rosa rullresväska gjord i någon form av plast i sitt vardagsrum och fundera över vart undertecknad dam har varit med den ... *s* knapast troligt.

Kram Torparfrun

p.s borde vi inte styra upp någon "uppsala" blogg träff?

Viveka i Bläckhornet sa...

Men shit vilken skatt du kommit över. Va???
Ja jag blev som du. Helt galen i dem. Tänk att de fanns kvar. vilken tur att de hamnade hos dig som förstår att uppskatta dem :)

Så nu inväntar jag bara nästa inlägg där du hittat ytterligare fynd på din på din resa till Nora :)

Ha det bäst gumman, här skiner solen och jag njuuuuuuter

Kram Viveka

sinnlighet sa...

tävlingstajm hjärtat

agneta

Husmys sa...

Fina koffertar du har köpt dig och alltid kul när man får lite bakgrundshistoria med på köpet.

Hoppas att din Nora vistelse blev lyckad!
Kram Anneli