Gips på kruka

På något sätt måste man kunna få till patina på kruka var min tanke,
om man nu inte har turen att ha ett gäng gamla fina krukor på lager.
Hittade olika tips på nätet allt från att gräva ner
och vänta till att använda filmjölk.
Att vänta är bland det tråkigaste jag vet så det fick bli gips!
En vanlig lerkruka, lite gips där jag rörde ner jord och smetade på.

På bilden nedanför så använde jag sand i gipset

På den här sand och lite kaffepulver...

Nu är det tänkt att krukorna ska vara till mina övervintrade Pelargoner.
Men just nu ser dom allt annat än levande ut så jag väntar och hoppas på tur...

Helgen har använts till renovering.
Åkte till min ena syster i Stockholm för att fortsätta lägga golv.
Och det gjorde vi.
Vi använde oss av en del inte så rumsrena utbrott, ord och
kroppsspråk under tiden.
Det är en tålamodsprövning det här med golv...
Men golvet kom på plats och det blev bra så nu känner jag mig nöjd.

Nu kaffe, fötterna på bordet och njuta av det som är kvar av Söndagen!

Kram Hannis

37 kommentarer:

LenaS sa...

Usch det verkar inte som om mina perlagoner klarade vintern så det blir att köpa nya....och vilken kamp ni haft med golvet, det är inte alltid det flyter på, tyvärr....
Ha en fin kväll vännen!
Kramis/LenaS

Resa med barn sa...

Så fint du gjort med krukor.
Kram
Hanna

Lantliv i Norregård sa...

Hej!!
Har provat det där med filmjölk, det blev inget vidare...
Syntes knappt, tog väl för lite eller gjorde fel???
Dina blev bra!!

Trevlig söndag!!
Kram Kram Malin

Vitt o Vältummat sa...

Tack för tipset! Blev jättesugen på att patinera krukor!
Ha det bra
Kram
Åsa

Nygammalt sa...

Duktiga duktiga du! Så fiffigt, och vänta är ju faktiskt riktig tråkigt ;) Snyggt blev det!

Förstår att du blev förälskad i din fina hattask, det blev jag också! Har ju några typer av askar men ingen mörkare så där, supersnyggt är det iaf.

Ja Clean Cotton är ju very nice. Doftljusen jag visade kan du se mer av här:

http://www.klockargardens.se/ Verkar finnas en massa smått och gott :)

(Klockan har jag köpt för något år sedan på Ambience)

Kram!!

Änglarnas hus sa...

Nej, Usch för att vänta..gillar absolut inte det ordet ;)..

Det blev jätte fint med gips och kaffe?!..hade jag aldrig kommit på..hihi..

Tack för de gulliga orden om min tavla.. Ja, jag använde linnetyg..som jag repade upp lite i kanterna..

Ha det bra nu där du sitter!!
Kramis Sanne..

Anci sa...

Kul att du provar så många olika idéer. Det blev bra.
Mina krukor behöver kanske en make-over till våren :)

Kram
Anci

Mamma C sa...

Dom blev ju jätteläckra dina krukor. Jag har inte sparat mina pellisar. Så det får bli nya i år. Skönt att vila ut efter en arbetsdag.
Kram mamma C

Fröken Grön sa...

Har också funderat på snabba sätt att fixa till patinan, - tack för tipset! Tycker resultatet på dina krukor blev jättebra, så det får jag nog ta och testa.

Ha ett skönt slut på helgen!
/Anna-Karin

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Precis idag har jag och gubben pratat om att lägga in ett ljusare golv i vardagsrummet. Krukorna blev superbra, ser ut som dom skulle stått ute. Filmjölk har jag provat, det hände ingenting, dom såg bara blöta ut. Som du gjorde var mycket bättre, bra tips!
Ha en fin söndagkväll
Kramar
AnnaMaria

Rosor och Spetsar sa...

Fina krukor du fick till, ännu ett tips som jag vill prova. Kul att testa eller hur.
Ha nu en skön söndagskväll
Kram
Annelie

no47-mia sa...

Hej fina Hannis!!

Im back.. Haft det såå gött kan du tro. Bara det här att inte sitta vid datorn varje kväll. Hade en del stress runt omkring mig med. Men denna strålande vecka har gett mig ny energi tillbaka.

Vet du.. Tycker det är lite läbbigt ibland hur jag tycks tänka lite som du.. Stod med och tittade på gips igår.. Men dagen innan var jag i en blomsteraffär där hon hade gammla lerkrukor med äkta patina på. Hon köper dom av en dansk trädgårdmästare som odlar sina blommor i dom år efter år. Kolla in till mig så får du se den nu på bild. Så härligt mossig precis som jag vill ha dom..

Kram på dig!
Mia

Cilla sa...

Halloj!! Du är så fiffig och duktig.. Det blev hur läckert som hellst!!
Ja denna J kräksjukan, jag får fullständigt fnatt i huvudet på det..
En mysig kväll till dig!!
Kramen Cilla

~mormorshem~ sa...

Så vackra krukor ~~~

Hoppas nu att din pelargonväntan inte blir för lång bara ♥

Kram

Anna-Lena, Drömmar av silver sa...

Vad fina dina patinerade krukor blev. Det kanske man skulle ta och testa någon dag. Har också läst om det där med filmjölken men gips verkade fiffigare för oss av det lite mer otåliga slaget.

Tack för tipset om loppisarna!Hittade några små saker på återbruket.

Hoppas att du får en fin start på veckan!

Kramar Anna-Lena

Vintage House sa...

hej,
härligt fina krukor, har några med fin platina på som jag har planterat min mårbacka i nu hoppas jag de klara sig oxå..
kram sandra

Cathrin sa...

Hi, hi, man skall ju utmana sig själv! Fast förstår att det var på gränsen för dig med med kistan. Kan bara tänka mig hur fin den måste varit (och för all del, antagligen även efteråt)

Gillar dina krukor! Plockade lite med mina egna (varenda pelargon var så klart stendöd...) och några av dem hade faktiskt fått lite patina bara av sig själva. Men nu funderar jag ju på att ta tag i dem som forfarande ser irriterande nya ut. För att vänta, det är inte direkt något som ligger för mig heller. ;)

Har du fått dina C Kidston ännu? Är både otålig OCH nyfiken av mig... ;0

Kram

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag har nog haft tur med mina pellisar i år, mycket tack vare maken som sköter om dem på vintern...jag tar vår-, sommar- och höstpasset;-) Nu är dem nedklippta och jag väntar på små skott.
Kul att du experimenterat med dina krukor, nr 2 ser bäst ut. Jag har någon kruka som fått lite naturlig patinering och den känns lite sandig.
Kram,
Regina

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Vad påhittig du är och vad fint det blev. Jag är i huset nästan varje dag...jag spacklar för fullt...men ibland bara sitter jag och försöker tänka mig att vi bor där, så häftigt! Våra grannar har flyttat in i helgen så det sporrar mej ännu mer att spackla spackla...
Må så gott
Kram Marie

Cathrin sa...

Godmorgon! Du måste ju berätta vad du hittar på med burkarna. Har inte hunnit ta tag i mina ännu. Idag blir det operation smutsa krukan! Gnuggar händerna...

Kram

Pysselpalatset sa...

ja visst är det tråkigt att vänta... tycker dina blev alldeles underbara... kram Jeanette och ps... grattis på kvinnodagen glöm inte att fira stort.. kram Jeanette

Monica, blogg Betongkrukan sa...

Hej tjejen,
...bättre brödlös än rådlös brukar man väl säga, jag tycker du fick till krukorna så de blev jätteläckra!

Jag var också inne på patinering, men insåg att det där med att gräva ned o s v inte var något för mig. Innan krukorna skulle vara patinerade och klara.. så skulle jag ha ledsnat..

Vad duktiga ni är som lagt golv!

Ha en fin vecka, hälsningar Monica

Anki sa...

Puh, nu har jag återuppstått från dom döda, haha!
Jaså du har oxå ord som du inte visste?...mm det brukar visa sig ibland *fniss*! Men det blev säkert bra med golvet, du är ju värsta renoveraren du!
Å snygga krukor, hoppas pellisarna kommer igång annars kan du ta skott av mig!

Ringer sen, provade igår!
Kram härtat!

sinnlighet sa...

Snygg och snabb patina, håller med Dig om att den långa varianten är utdragen. Men jag kör på den och har till och med en massa grön mossa på mina.... o;)

LOL

Agneta

milla-andante sa...

Det där tipset tackar jag för!!! Pysselinspiration ska botas direkt och filmjölk har jag aldrig hemma... så detta var perfekt och så fint!!
Kram

CaramellePastelle sa...

Det ser helt underbart ut med krukorna, Hannis! En toppenidé att ta efter! Kram Camilla

Fröken Fräken sa...

Jag kontrar med att också säga Mäh! Och: så häftigt! För jag har också gått och grunnat på hur man ska kunna patinera krukor utan att behöva gräva ned dem. VIll ju få till den där strukturen och då kan man ju inte bara använda färg. Jag funderar på spackel och en blöt svamp - skulle det kunna vara något?!

Lily´s nya... sa...

Var får du allt ifrån :D
Jag har aldrig träffat en idérikare, kreativare människa än daj..Jag är djupt imponerad!

Mina pellisar är nog i den andra världen..så det blir till att köpa nya..Är inte så mycket för att vänta när det gäller vissa saker..

Vad vore livet utan kaffe..

Ha det gott
Kram Lily

Viola sa...

Det var ju ett nytt sätt att fixa krukorna, i min ögon blev det väldans bra, KRAM

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Tålamod är inte lätt att ha alla gånger. Allra helst inte när man vill ha det NU! Känner igen det där med att vilja göra saker och ting Nu... även om jag har tålamod när det gäller vissa saker. Ja, man undrar ibland hur man är funtad?
Ett nytt sätt att få krukor gamla blev det, och det blev ju jättebra. Och du slapp vänta!
Jag vill ha mossa på mina krukor... Kan du komma på något?
Kram
Marie

Anette sa...

Håller med alla...det blev jättebra med den snabba varianten på dina krukor! Jag vill inte heller vänta=)

Kraaam Nettan

Anki sa...

Mmmmm man drunknar i "skrynklorna" i det lilla söta facet *fniss*...men vilket litet monster! Ja det lär du ju snart märka, hihi!

Ha en bra dag imorrn!
Kram hjärtat!

Grön Iris sa...

Krukorna ser levande ut...kanske ger dom liv till pelargonerna...
fniss!

Hoppas du hann vila en stund i söndags, för nu är veckan i gång igen...Själv är jag fortfarande trött efter helgen...mycket luft och resande...

Kram Linda

Viveka i Bläckhornet sa...

Jag har smetat filmjölk på mina så vi får se om det blev nån skillnad när nu snön förvinner.

Men ditt sätt var ju också smart.

Kram Viveka

Torparfrun sa...

Du är så uppfinningsrik du!
Så nu luktar en kruka kaffe?!

Kram Torparfrun

sinnlighet sa...

Godmorgon Hannishjärtat, förmodligen har Din syster redan varit inne på denna blogg som jag länkar till, men jag skall hålla ögonen öppna. Detta var vad jag kom på, bilen står och värmer upp sig på ett miljö-ovänligt sätt i vinterhelvetet på Österlen.... fy fy jag vet!

LOL

Agneta



http://moroccanmaryam.typepad.com/

Vita små hjärtan sa...

Det såg ju fint ut! Bra idé! Jag gillar inte heller att vänta, absolut inte tålamod till det!!!! Slitna krukor är ju så mysigt....
Ha en fin dag!
Kram Agnetha