Ett skrin

Har letat och letat efter ett gammalt skrin till mina smycken.
När det här dök upp framför näsan så kunde jag inte låta bli...

Och då blev det ommöblering på sekretären i sovrummet.
Fram åkte Oskars biblar, min gammelmormors pappa.

I hop med en av korgarna där det virkade( inte av mig dock) får vara.
Och vanliga enkla blockljus

Morfars auktionsfynd med konung Oscar fick även han flytta in hit.

Här huserade tidigare burar, rostiga bokstäver och ett fat med smyckena.
Nu blev det mindre rörigt känns det som.
Har målat hallen så nu återstår det roliga.
Piffa och puffa! Sämre läge kan man ju vara i.

Har infört en ny rutin för att klara av kylan och hålla humöret uppe.
Ett lavendelbad varje kväll gör susen!
Blir lite lättare att stå ut med vintern då.

Kram Hannis

43 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Lavendelbad, det kanske hjälper mot vintersurhet. Jag börjar bli riktigt sur, får ta ett bad då. Så fint du gjort, tänk att skrinet fick dig och flytta runt sakerna så det blev såhär bra. Jättefint med korgen, ljusen och tavlan.
Ha en fin kväll
Goa kramen
AnnaMaria

Millas hem sa...

Det lät gött det! Lavendelbadet låter som en toppenidé för att hålla humöret uppe! =)

Så jättefint skrin du hittat! Förstår att det blev en favvo direkt!

Kraaam

~mormorshem~ sa...

Å, så det doftar rogivande lavendel här, från Ditt bad ~~~

Vackert gammalt skrin, i enkel skönhet ~~~~
Finns ju ett grönt sånt härhemma också...men var...

Jag blev nyfiken på det hemvirkade, så jag klickade upp bilden, för att kanske kunna mätta, och stilla...men jag får nog förbli nyfiken :-)


Kram från Eva

charmanta sa...

Hejsan!
Har precis hittat din blogg, mycket trevligt och charmigt att se på! Länkar dig till mig!
Ha en trevlig kväll! Marie..

Fröken Fräken sa...

Här badas det också, för att tina frusna ben. Jag skulle ju kunna börja med täckbyxor, men nånstans får man ju dra en gräns! ;-)
Vad fint det blev däruppå! Som om det skulle kunna bli något annat när du har ett finger med i spelet.

Här är det forfarande tunt på loppisfronten, men jag slog iaf till på ett spetslakan och tänkte att det kanske kan locka andra fynd till mig! :-)

Anki sa...

Gumman...det låter härligt med lavendelbad...nu får jag nog rusa ut ett varv med dogsen, så jag kan hoppa i ett bad jag med! Men det känns inte direkt uppmuntrande att gå ut, det snöar fortf och är jäkla kallt!
Jättefint skrin, och det blev jättebra på
sekretären...fast du kan ju det där du!
Det blir alltid lika bra! Hmm piffa och puffa...jo det skulle behövas hos mig med, men det fixar kanske du när du kommer, hihi??!

Kramis hjärtat!

sinnlighet sa...

Jag måste bara få ta till grova artilleriet, jag vet att det är stillöst och okvinnligt, men det skiter jag i.

FY FAN SÅ SNYGGT, min kära lilla inspirationskälla!

LOL

Agneta

Cathrin sa...

Du har då en osviklig känsla för "piff". Mycket smakfullt. Blir lite extra glad av att se din korg (kan bero på att jag älskar min, fast din faktiskt är finare), och det ÄR helt ok att inte virka själv ;).
Mmm lavendelbad lät skönt. Det skulle inte vara helt fel. Sitter under filt, katt och varm laptop och fryser ändå... Måste nog ta mig ur soffan och tända lite mer ljus. Sedan...

Vill gärna gärna få se din piffade och puffade hall!!!

Kram
Cathrin

Vintage House sa...

Hej hannis,
Otroligt läckert.
tycker om korgen och skrinet underbart..
ska bli kul att se din hall, piffet är ju roligast:)
kram kram
sandra

no47-mia sa...

Snygg snyggt!! Som alltid hos dig.
Tycker om din smak på saker.
Det där med bad borde jag med pröva just nu som är förkyld.. Lavendelbad..mmmm... Blir avslappnad av bara tanken.

Ha det gott!
Kram Mia

(Å Tack själv för DINA rara kommentarer till mig vännen..)

Ljuva Drömmar sa...

Vad fint du har gjort, det är ju alltid kul att ändra lite. Känns som man behöver det nu när vädret inte är vidare vårigt.
Visst är det fint med gamla biblar och virkat är underbart. Jag har börjat på vårens projekt så jag har en korg med halvfärdiga saker...

Jag hoppas kunna ändra lite hos mig imorn, måste hitta nån plats till helgens fynd. Jag har mycket i "mina" gömmor. Är egentligen oftast mina föräldrars men det de inte använder anser jag vara lovligt byte :))

Hoppas du får en skön vecka, kramar Maria!

Änglarnas hus sa...

Hejsan! :)

Ja tänk vad något nytt kan åstakomma..omflytt..och vips! så känns allt nytt!

Fint var det med lite svarta saker!

Kramis Sanne!

Hem och Harmoni Marie sa...

Jättefint! Förstår att du är nöjd, det skulle jag med vara :)

Ha det gott, kram Marie

fröken knopp sa...

Så fint Johanna!!! jag bara älskar skriner...ska bli spännande o se hallen din..:)

Njut av badet!! :)

Kramar Elin

CaramellePastelle sa...

Åh, så fint! Du har sån underbar FINGERTOPPSKÄNSLA!!! Svart står sig så fint hos dig, som kontrast mot allt det vita. Inte dumt alls! Kram Camilla

LenaS sa...

Åh det låter alldelles underbart med lavndelbad och vilket vackert skrin du hittat!
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Loppisliv sa...

Härligt tips med lavendelbad, låter toppen!! Jag har inget badkar, får väl lavendeldushca istället :-)

Skrinet du hittade är jättefin, en riktig skattgömma nu ju :-) Ohhhh så fint det blev på din byrå också, ser så skirt och vackert ut. Gillar både trådkorgen (vill ha:-) och kung Oscar. Ha en toppenfin dag. Kramis Paula

annashusidingtuna sa...

Har missat ditt förra inlägg???Blogger hinner verkligen inte med ibland, för det inlägget har inte synts på min blogglista, skumt!
Smart ide med skärbrädan och snyggt!!!Ska bli spännande att se din hall.
Kram Anna

Anci sa...

Jag vet inte vad jag gillar mest. Dina vackra bilder eller de fina sakerna som är på dem :) Det är roligt att ha saker som har tillhört någon släkting (jag har några).

Hoppas att du får en fin dag.

Kram
Anci

Pysselpalatset sa...

hej, lät somm ett ypperligt förslag, med lavendelbad... i brist på badkar så får jag sätta fötterna i lavendel.. bra som något.. kram Jeanette

Huset mitt i byn sa...

Så fint och "rent" det blev på byrån. Snyggt skrin och läcker tavla.
Jag måste nog testa ditt tips på lavendelbad, för jag är verkligen less på denna vinter.

Ha en bra dag
Kram Pernilla

Inka sa...

Hej, gumman!



Ååååååååååååh, vad snyggt det blev. Skrinet är ju underbart. Verkligen snygg kombination med det andra och Kung Oscar är fin i all sin prakt. Jag känner också för att göra om lite, ta bort lite så känslan blir renare. Du är så duktig gumman.

Skärbrädan på inlägget innan blev så fin. Smart idé.

ha det bra


Kram Inka

Lantliv i Norregård sa...

Vilket fiiint skrin!!!!!
Så fint du du gjort, älskar det där med att bara ha enkla blockljus stående!!!

Kram Kram Malin

Monica, blogg Betongkrukan sa...

Hej vännen!

Vilket fynd - skrinet är ju toppenfint! **Vill-ha-känslan infinner sig** Och hela ommöbleringen blev toppen!

Snart skall jag ge mig iväg på en promenix hemåt i ett otroligt soligt vackert vinter-Stockholm..skall ta en sväng genom Gamla Stan!

Kram Monica

Hanna sa...

jätte gulligt skrin.
Kram
Hanna

Viola sa...

Läckert skrin, vackra bilder som alltid..bilen..suck, den notan hamnar nog på 10000 och så elen för januari på 11000 och så snöskottning 5000 och så tandis 2000, tror det bli radhusbiff hela våren....kram...men det kunde ju vara värre..eller...

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Hej,
oj va fint du gjort på din skänk.. precis en sån låda har ja mee jättefin.. tack för tipset m vaxet... kram sussie

Lily´s nya... sa...

Lavendelbad borde jag också prova, allt för att hålla humöret uppe...

Skrinet är mycket läckert, vill ha... allt på sekretären, inklusive den, skulle passa väldigt bra här..Jättefint med blockljusen..

På söndag åker vi till Ammarnäs..Ska bli spännande att få uppleva norrskenet :-))
När jag kommer hem (torsdagkväll)ska jag fira våren..med allt vad det innebär :-))))

Ha de gott
Kram Lily

Levindas Värld sa...

Jag är också ute efter ett smyckeskrin men har inte hittat det rätta än :)

Gud så härligt det låter med lavendelbad! Nästan så att jag ångrar mig att vi tog bort badkaret hos oss :) Eller nej, vi har så jädra trångt badrum så ett stort badkar som tog upp hela rummet kändes bara trångt. Men när jag får hus vill jag nog ha badkar ändå om det visar sig att vi får ett hus med stort badrum vill säga :)

Njut på i badet *ler*

kram!

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Hannis!
Jättefina bilder, som vanligt;)
Lavendelbad låter inte så dumt. Är precis hemkommen från 2,5 timmars "shoppande" på ICA Maxi, BLÄÄÄÄ. Har dock beslutat mig för att börja ta hand om mig lite mer och försöka hitta knep att få upp värmen och varva ner på kvällen så nu skall jag testa ett rooibuste med rabarber och vanlijsmak innan jag går och lägger mig.
Hittade jättefina saker på den lokala antik/kuriosa affären! skall försöka fota om det blir soligt!
Stora kramen från Maria

Emelie sa...

Den där korgen är en favorit hemma hos mig också! En i hallen och en i sonens rum till alla utklädningskläder. =)

Visst är det härligt med gamla lådor av alla dess slag. Man kan aldrig få för många...=)

Gillade det du gjort med skärbrädan!

Ha en bra dag!
kram Emleie

Cilla sa...

Ljuvligt!! Både inredning och dina bilder!! Jag hoppas på leverans idag och om jag inte är fel på det så kommer det lite korgar till mig med.. Dom är ju såå fina!!
Köpte plastfilm igår och apade efter dig och satte på arbetsbänken och fönsterbrädan!!
Tusen tack för ditt tips!!
Ha det bäst!!
Kramen Cilla

Sköna o Gröna Ting sa...

Åååå.., ett lavendelbad hade suttit som en smäck:))))
Hjälper det mot vintertrötthet tro???

Tack snälla Hannis för din góa kommentar, den behövde jag kan du tro!
Jag har hunnit med så sablans mycket i veckan då jag inte suttit vid datorn varje dag, tjatat hål i huvudet på gubben och skottat mig en solberså.., det du!!

Ha en underbar torsdag...
Kramar till dig
Marianne

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

SÅ snyggt du har gjort på byrån! Skrinet var jättehärligt..och bra förvaringsplats.
Och så härligt att den "välplacerade" hallen nu är färdig och du får fixa till det...
Då ställer du väl frågan till dig själv: Piffa eller lavendelbad...Piffa eller lavendelbad... Aftonbladet eller Expressen?
Kram
Marie

Viveka i Bläckhornet sa...

Så mysigt med lavendelbad. Ett badkar är väl det jag saknar här ute i torpet. Jag brukar passa på att bada när jag sover hos mamma i stan.

Så fräscht det ser ut på din sekretär. Här har jag också plockat bort en del. Vill ha mindre grejer och mer luftighet.

Kram Viveka

Torparfrun sa...

F*n vad du är snabb. Hallen redan målad och redo för piff!

Så du går omkring och luktar lavendel om dagarna, ett bra sätt att sprida det goda humöret :-)

Torparfrun sa...

Läste just din härligt lite skenheliga kommentar hos mig angående bilderna.... du tycker att jag ska ha bilder framme men själv är du tydligen som jag och har inga framme *s*

Du lever tydligen inte som du lär! *asg*

Kramar Torparfrun

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad roligt...jag har oxå precis fyndat ett skrin, påminner lite om formen på ditt. Ja jag kanske ska ha smycken i mitt...bra idé. Sekretären din är så fin. Det ska bli spännande att se din färdigpiffpuffade hall ;-)
Kram,
Regina

The Stable sa...

Jättefin blogg!!! Tack för titten!!

Jag har en butik där jag säljer gamla möbler och saker. Såg att du också bor i Uppland, så ta gärna en titt!! =)

M.v.h.
Sara

Sjabbig men chic sa...

Åh, lavenledbad låter toppen! Och vad fint du har gjort på byrån. Gud vad jag skulle vilja ha en sån där cool trådkorg!

Kram Lisa

Vit som snö sa...

Tack Hannis för din gulliga kommentar hos mej! Det är skönt att vara tillbaka i bloggarna igen. Härligt skrin har du hittat o du piffar alltid till det så fint!
Kram Cilla

Maliva`s verden sa...

Hei...masse inspirasjon å hente her hos deg...og enig gjenbruk er gøy. God helg! Klem fra Maliva

oumberligating sa...

Hej Peter Olofsson heter jag som tittar in på din fina och trevliga blogg så här på Lördagsmorgonen!
Kanske har du stött på mig och min blogg Oumberliga Ting förut, kanske har du haft turen/oturen (ler) att tidigare fått någon kommentar liknande den här!
Vi kan i ärlighetens namn kalla denna kommentar för något slags "massutskick", fast inte ur reklam synpnkt, för min blogg har ingen reklam och så vill jag att det ska förbli!
Idag är jag ute i bloggdjungeln och letar nytt "villebråd" för att locka in på min blogg, fast idag handlar det egentligen inte om just min blogg som helhet, idag handlar det om drömmar och fantasier! Närmare bestämt 100 miljoner, vad skulle du hitta på i prylväg om det dök upp en sådan vinnst hos dig!
Kanske köper du en fin 1700-tals möbel för 4 miljoner och målar den vit? I fantasins värld så är allt tillåtet! Ja, du kan ju också välja att inte ens komentera denna kommentar, visst är det härligt i bloggvärlden att man får göra som man vill! (ler)
Som sagt dessa rader blir ju inte särskilt personliga, men jag lovar att det blir de så fort det skrivs en svarskommentar! Någon måste ju börja med att "sträcka ut handen" och säga "Hej"!
Oj, blev långt det här!
Vill sjävklart önska en trevlig och fin helg!
Mvh ifrån Oumberlige Peter!
PS: Oumberliga Bloggen startades ifrån början som en "hjälpblogg" för att locka in folk till min medicin blogg www.jernsaxen.blogspot.com , en blogg om att vara bl a långtidssjuk!