Köksbänk

Blev som ett litet uppehåll här känns det som...
En hektisk vecka men nu är det äntligen helg.
När man bor i hyreslägenhet får man ju inte göra vad som helst och gör man något ska det gå att återställa, om man vill slippa att betala för nästa hyresgästs renovering vill säga.
Inte vill jag lägga ut för mycket pengar heller.
Köksbänkarna var inte så läckra hos mig...
Med fläckar som inte gick att få bort och brännmärken.

Så jag köpte plastfolie ,en tjockare variant ,på färgaffären.
Och så här blev det.

Plasten går att riva bort, den tål vatten(kanske inte enorma mängder) och spill.
Det enda som inte funkar är att ställa en
varm kastrull direkt på bänken.
Det bästa av allt är att det inte ser plastigt ut!

Och när jag ändå fixade och planerade fick även
fönsterbrädan lite plast.
Den såg ut som bänken innan

Känner mig väldigt nöjd.
Billigt, enkelt och gjorde verkligen en skillnad.

Nu ska jag fortsätta njuta av ledigheten.

Kram till er//Hannis

42 kommentarer:

Mamma C sa...

Tänk vad lite plast kan göra. Ser jättefint ut. Ha en skön lördagskväll.
Kram Mamma C

lolla sa...

men du Hannis det där såg ut att bli kanonfint. tänk vad lite plast kan göra...smart ide att även klistra på fönster brädan
ha en härlig lördags kväll
kram lolla

STENLYCKA sa...

Vilken bra idé ser jätte fint ut.
Hoppas du får en fin fortsättning på helgen!
Kram

Hem och Lycka sa...

Det blev jättefint! Känner igen dilemmat med HR, jag bor ju också så.

kram Mia

Hem och Harmoni Marie sa...

Det blev verkligen stor skillnad! Bra tips när man vill förbättra en mindre fin yta..

Ha en fortsatt fin helg! Kram Marie

Lily´s nya... sa...

Superfint! Jag ska följa ditt tips och fixa till fönsterbrädan. Ska försöka få fönsterkarmarna målade när de ändå ska tapsera här..annars får jag försöka själv :D

Ha en fortsatt skön o go helg
Kram Lily

pysseltanten sa...

Men va SMART!...Blev jättestor skillnad ju....=))
Mmm...vi hyr ju oxå vårt hus...så sådär STORA förändringar vill man ju inte sej riktigt på...
Faaast...kaklet e jag ju sååå trött på...måste iväg till färgaffären o se vad de har...drömmer om STENGRÅTT...mmm...=)))
Ha nu en hääärlig ledighet vännen...
E själv oxå ledig...FYYRA dagar...=)))
Kraaamizar Git

Anki sa...

Gumman, vad fint! Jag visste ju att det blev bra, men det där var ju över förväntan! Precis såna fula bänkar som du hade innan "plasten", har jag...Jag tänkte ju köpa nya skivor, men nu kanske jag ska göra dom du ist?! Skitsnyggt blev det!
Hoppas det gick bra i Sthlm? Du är väl inte hästägare nu??...då kommer jag aldrig, haha! Å vaddå lägenhet, hos mig skulle vi ju såga upp hela väggen??...hmm, jo det gillar nog min hyrevärd, hihi!

Sköt om dig hjärtat!
Bamsekram!

Änglarnas hus sa...

Men du Hanna ..du e bra fiffig och händig du!! Blev ursnyggt..Ser ut att vara vitmålad trä!!

Ha en skön Lördagskväll!!

Kramis Sanne

fröken knopp sa...

du kan du!!! vilken ide!!! o jag förstår verkligen att du är nöjd!!!

Hoppas att du har en toppen helg!!

varma kramar elin

Anette sa...

Ja det där blev ju jättefint!! En god ide´att ta efter;)
Det är så roligt att titta in till din kreativa blogg, jag blir såå inspirerad! Tänk att du bor i en lägenhet och kan få till det så mysigt!!!

Kram/Anette

Torparfrun sa...

Men du vilken skillnad!! Fick du till det utan bubblor och veck? Min erfarenhet är att det kan vara svårt...

Hos mig är statusen.. Ingen bebis men Formex :-)

Kram Torparfrun

milla-andante sa...

Jisses så fint!! Verkligen skillnad! Är det dekorplast eller är det en ännu tjockare plast??

Sjukhusbesöken jag gör är viktiga men inte så allvarliga... en utredning om en godartad tumör på binjuren...
Finsnickare... så kul det lät!! Håller tummarna för din dröm!!
Kram

Vit som snö sa...

Vad härligt att kunna göra en uppfräschning med enkla inte alltför dyra medel! Det ser fint ut!!!
Jaa, mina ljusstakar står på speglar i fattigmanssilver. Jättefina, fanns förr på Alvas Hus.
Ha det gott!
Kram Cilla

Anci sa...

Fortsätt att njuta !!

Det var både bra gjort och fint resultat. Ibland behövs det inte mycket för att förbättra världen.

Stor kram
Anci

sinnlighet sa...

Käraste hjärtat, vad är det Du har i Dina fingrar? Du kan fanimej trolla med allt som passerar dem! Tack för Ditt mejl och förlåt att jag inte har hunnit svara, det har gått i ett. Men jag mår mycket bättre nu efter operationen. I kväll startar en ny tävling på min blogg som jag tror Du kommer att uppskatta, även om föremålet inte är vitt o;)

Lots of love

Agneta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det där blev riktigt bra, vilken bra idé. Sån plast ska jag titta efter, perfekt när det går och dra bort också. Det kan göra mycket med en sån liten sak i ett rum, ditt kök ser så ljust och fint ut.
Ha en mysig söndag
Goa kramen
AnnaMaria

LenaS sa...

Det blev superbra, har haft samma tankar själv, gjorde så i förra lägenheten men när jag flyttade hit fick jag helt nya bänkskivor men just nu skulle jag kunna tänka mig grå istället för bok....
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Levindas Värld sa...

Ja du är då allt bra påhittig du, men det blir man väl efter ett X antal år i hyreslägenhet...hihi! Skitsnyggt blev det iaf och som sagt, det går att återställa!

Ha en fin söndag!

~ Mormors ~ sa...

Vad fint det blev!
Och fönsterbrädor är oftast fula i hyreslägenheter, så nu gav Du mig en idé :-)

Kram ~ Eva

Vitt hus med svarta knutar sa...

Tänk att så små medel kan göra så stora förändringar. Det blev jättefint. Å inte tror jag att någon skulle vilja ha tillbaka de gamla bänkarna...
Kram,
Regina

Cilla sa...

VILKET LYFT!!!!
Det blev kanon fint..Bor även jag i hyres och har haft en exat likadan bänkskiva SÅ FUL..
Men jag har målat min med den berömda lackfärgen men det här blev ju 1000 gånger bättre sa du det hette tjock plastfolie??
Mysig Söndag till dig..
Kram Cilla

LillaFlisan sa...

Hörru Hannis!

Du är nog en av de mest påhittiga personer här i blogglandia! Och superfint blir det alltid också när du varit i farten!

tusen tack för dina uppmuntrande ord till mig!

Ha en fin vecka!

Kram

Flisan

Fröken Grön sa...

Särdeles praktiskt och piffigt! Vilken bra idé för snabb och mindre kostsam förändring. Lägger den på minnet för framtiden!

no47-mia sa...

Men hallå!!
Vad läckert å så smidigt va!?
Du är verkligen kreativ av dig. Härligt!

Ha det gott!!
Stora kramen Mia

Tidsmästarinnan sa...

men vad snyggt!!!
kram på dig
Susanne

Cathrin sa...

Men det där var smart! Jag vill ju inte lägga ner för mycket tid eller pengar på vårt kök när vi nu har två små marodörer och planerar en större köksrenovering inom ett par år så det där känns som en mycket bra idé. Var det pilligt att få snyggt? Har ju fått för mig att du är rätt händig och det är definitivt inte jag...

Hoppas du fått gjort mycket och även njutit ordentligt i helgen!
Kram
Cathrin

Fröken Fräken sa...

Helt enkelt störtläckert tjejen! (hm, den kommentarern fick mig plötsligt att känna mig som Jerry WIlliams..) Jag tog sådan plats på mina skåpluckor i köket för ett par år sedan när jag hade olika färger på dörrarna. Så jag trollade dem till blank svart. Funkade också bra!!

Nä, undrar också hur man ska trolla fram rost.. har inte kommit på det än. Skulle vilja få lite stänkeffekt av rost, tex på krukor.. kommer du på något bra sätt, let me know!!

Huset mitt i byn sa...

Vilken skillnad, tänk att det kan bli så bra med lite plast. Och det bästa är ju att det inte kostade en förmögenhet.

Kram Pernilla

Ljuva Drömmar sa...

Visst är det skönt när man kan göra stora förändringar med små medel. Dina nya vita skivor blev jättefina!

Jag har en låda spillplast i olika färger som jag fått av kompisar som jobbar med skyltar. Hade tänkt täcka över lite kakel i badrummet men inte orkar ta tag i det. Kanske bra vårprojekt...

Ha de gott, kram Maria!

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej söta du :)

Hur lika är vi egentligen du o jag?

Precis så gjorde jag på våra köksbänkar och fönsterbänkar i vår lägenhet innan vi flyttade. Det blev en stor skillnad för liten peng.

Och en likvärdig kista som du visade i förera inlägget har jag som soffbord uppe på övervåningen...

Du är nog min själsfrände...;)

Kram Viveka

Pysselpalatset sa...

Ser hur fint ut som allra helst.. Kul när man kan förändra för billig penning. kram Jeanette

Liten Bod sa...

Det blev ju jättebra! Kul när man hittar lösningar som funkar. Kram, Tina

Vita små hjärtan sa...

Hej Hannis!
Men det är ju lysande så bra det blev!!!! Vilken skillnad! Tänk att så enkla medel kan förvandla så!
Önskar dig en bra dag!
Kram Agnetha

Vintage House sa...

vilken härlig idé tack tack första gången jag är inne här och har själv börjat blogga igen efter ett långt uppehåll vore kul om du tittade in kram sandra

Sköna o Gröna Ting sa...

Se där..., vilken enorm skillnad Hannis!!!
Dom där 60 eller 70-tals bänkarna har oxå förföljt mig i en del boende jag haft men aldrig vetat vad jag skulle göra med dom.., din smarta lösning skulle jag behövt för många år sedan:)
Tänk vilket utbud det finns i handeln.., mycket vi inte har en aning om att det existerar.
Ett exempel....
Visste du att det finns bh-förlängare?!?!?!

Läste det i en tjolahoppsan tidning, kommer inte ihåg vilken men där stod det att det gick att fölänga sin bh med hjälp av en "gummibandskrok".., jag blev glad av att läsa denna nyhet!!
Istället för att greppa tag i en kroppslig förminskning så införskaffar jag mig en bh-förlängare istället.., tjoho:):)

Man lär sig något nytt varje dag...
Hoppas du får en fortsatt skön måndag och ta väl hand om dig.
Kram kram
Marianne

Pillan sa...

vilken smart och fiffig idé, världen är verkligen full av kvinnor som kommer på smarta och billiga lösningar. Så roligt att läsa din blogg eftersom det händer saker hela tiden!


kram
pillan

milla-andante sa...

Hihi.. nej den där hyresvärden vill man ju inte ha efter sig... Undrar om man kan klä in ett gammalt plastgolv också...?!
Kram

Nordingården sa...

En sådan estetisk blogg och lika vackert hem! Och katt: ) Mari.

Sjabbig men chic sa...

Det där fixet blev ju jättebra! Hur smart som helst!

Kram igen Lisa

Maliva`s verden sa...

Herlige og inspirerende bilder her hos deg...liker så godt stilen din. TAkk for titten og en fin dag videre til deg fra Maliva

Ylva sa...

Vilken smart grej!
/Ylva