Kistan som ingen ville ha...

Jag skulle egentligen ha visat köksbänkarna men är inte riktigt klar.
För att jag frångick min "att göra lista"
Men i stället så ska ni få se kistan som ingen ville ha.
Den här stod i en lada,tänkt att kasta!

Som tur är så ringde dom till mig.
I bland känns det som att vännerna åker hit i stället för till soptippen
(Läs det med glimten i ögat)
Och inte gör det mig något!

Kistan med alla gamla rostiga detaljer och det slitna träet ska
inte målas utan få vara precis som den är.

Får vara litet vardagsrumsbord så länge.

Jag fick ett ryck i helgen...minst sagt.
Har sorterat alla böcker.
Allt som jag läst och inte kommer att läsa igen har jag givit bort.
Sorterat bland gamla saker som jag släpat med mig år efter år men aldrig använder.
Kastat och givit bort det också.
Sorterat bort porslin som är udda,gamla papper, ja nästan allt.
Ett sånt där projekt som man drar sig för men som är oerhört skönt när det är gjort.

Det enda pysslandet som är påbörjat är att jag tagit fram symaskinen
och klippt till det som ska bli en ny köksgardin.
Men med tanke på att jag och symaskinen inte är dom käraste vänner kan det ta tid!

Kram Hannis

59 kommentarer:

lolla sa...

morning
snyggt det ska bli med kistan som bord i vardagsrummet...passar dig riktigt bra.
boken för kontroller i förra inlägget var en bra ide,man blir juh galen på alla som ligger överrallt.
kram lolla

annashusidingtuna sa...

Sådana vänner skulle man ha!!! Viken skatt att få en sådan underbar raritet!!!Förstår att du är glad, det skulle jag med vara!!!!
Symaskiner och jag går inte heller ihop, jag äger faktiskt inte någon på grund av det...
Kram Anna

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Morron!! men gudars skymning vicken underbar kista.. ååh va skönt de är o rensa ut ja håller mee på.. kramar sussie

Loppisliv sa...

Godmorgon!! Hihihi ja vi har visst sysslat med samma sak i helgen vi :-) Men visst är det en härlig känsla att bli av med saker som man lessnat på. Och så blir det ju sååå fräscht hemma igen. Ibland ser man hemmet med nya ögon och kan inte fatta varför man inte tagit itu med ändrandet tidigare :-) Du, vilken super fin kista...himla tur de tänkte på dig, hade ju varit förfärligt om den hade fått soptippen som sitt öde. Passar perfekt som soffbord mot allt det vita. Ha en fin dag. Kraaaaam Paula

♥ Pia..... sa...

Ååååhå..vilket charmigt soffbord..gillar det slintna utseende...tur att vänner finns:)

Appropå rensa..behöver göras väldigt ofta..förstår inte det..kan de bero på alla loppis och väner som skänker en saker :) dax för mej att göra det i garderob och skåp..väntar bara på att lusten ska infalla sej..pysselandan har heller inte kommit..vet inte vad som hänt..!!..Såg boken du köpt..vilken snitsig grej....ha en skön ny vecka..för mej är det nu tid at gå till jobbet strax...julgransplundring står på listan för dagen..alla 3- 5 barnen ska danska och leka..puuh...bara 42 stycken vildar....!kram..Pia

fröken knopp sa...

god morgon Hannais!!!

Vilka vänner!!! ljuvliga!! hihi..sådana vänner är bra att ha!! :)

Jag bara älskar kistan, Så fin!!!

visst känns det väl underbar när man tar tag i sådana projekt!! allt känns så rent o nytt sen..mm...

varma kramar elin

Vit som snö sa...

Åhhh den var en skönhet, vackert åldrad av tiden... Jag tycker heller inte att allt ska målas om, den kistan är vacker som den är!!!
Kram Cilla

Anette sa...

Halloj!
Det var en fin kista som du fått...
Tycker också att den är fin omålad. Det blir så fina kontraster mot det ljusa.
Kramar från Anette

Annica Manby sa...

Vilken tur du har, vänner som ringer när dom ska slänga saker.

Kistan är väldigt fin.

Härligt att höra att det är fler som rensar i sitt liv och inte bara jag.

Kram

Huset utanför stan sa...

Fin kista! Gillar att du ska låta den vara omålad. Har fått höra att allting inte behöver målas vitt och jag börjar faktiskt att hålla med;-)

Hoppas att du får en bra start på veckan!

STENLYCKA sa...

Hej!
Vad den var vacker kistan, gillar det lite slitna och beslagen så vackra.
Jag är en liten ekorre som samlar och samlar och vill inte lämna något i från mig, men faktiskt i helgen så fick jag ett ryck och rensade bort en del. Ja,ja det hamnade i en låda och jag har lovat min man att dessa saker skall jag göra mig av med.
Ha en bra ny vecka!
Kram

irene sa...

Fantastisk fin kista, med underbara detaljer, och fin "färg". Bra att deu skall behålla den som den är!

Irene

Nettan sa...

den kistan hade gärna fått åka på min soptipp.... underbar....kram

Monica, blogg Betongkrukan sa...

Hej vännen,
vilka fantastiska vänner du har! Kistan är ju helt u n d e r b a r - så förstår att du gärna ställer upp som "soptipp" till sååå vackra sopor!

Ha en underbar vecka, stor kram från Monica

Millas hem sa...

Vilken tur att inte den hann skrotas, den är ju jättecharmig!

Fint den gjorde sig till den fräscha mattan!

Kram Camilla

LenaS sa...

Vad skönt att få rensa, håller också på här.
Kistan var ju jättefin, härligt med vänner som tänker på dig ;o)
Önskar dig en fin dag!
Kramis/LenaS

HannasVirrVarr sa...

Jag borde också köra en rejäl rensning men drar mig för det. Skönt att någon kommit sig för ;) Fint att du kunde rädda kistan.

S o F sa...

Sådana ryck gillar jag! :)

Älskar att röja, sortera och slänga - känns som en befrielse.

Förstår att du gillar kistan, tycker den passar väldigt bra hos dig. Fin!

Hoppas veckan blir bra!

Cilla sa...

Ååå vilken kista!!! Ja men ibland skall man få ha lite tur!!
Vilken röjning du gjort.. Det är såå skönt när man är färdig!!
Ha det bäst!!
Kram Cilla

Nygammalt sa...

Men åååååååh så avundsjuk jag blir. Är faktiskt ute efter en kista själv att ha som vardagsrumsbord. Konstigt att ingen ringer mig?! ;)

Gillar också din förvaring för fjärrkontroller, det måste genast kollas upp! :)

Kram!!!!

Ljuva Drömmar sa...

Hur kan någon inte vilja ha den underbara kistan? Men vilken tur för dig som fick ta över den, sånna vänner ska man många av. Jag tycker att den gör sig bra som soffbord.

Lycka till med gardinen / kram Maria!

Fröken Grön sa...

Helt fantastiskt vilka fynd som bara "dimper ner" hos dig! (Varför har inte JAG vänner som gör sig av med fina, gamla saker???)
Böcker ja, - jag borde också gå loss i vår hylla och rensa ur lite gammalt skräp.. Har till och med en del gamla bokreafynd där som verkade bra i affären, men som jag aldrig har läst, hmmm...
Hoppas du får en skön start på veckan!

no47-mia sa...

Hej tjejen!
Men du! Håller med, en sån skatt kan man inte kasta! Vilken tur att just du fick den.. Va!? Såå fiin!
Åå jag vill med rensa ut mitt udda å gamla. År så trött på det nu. Fullt i förrådet. Men vad luftigt å skönt du måste ha det nu där hemma. Hihi.. det är inte jag heller.. vän med min symaskin.. riktiga ovänner oftast..
Ha en underbar dag!!

Kraam Mia

Louise Alexandersson sa...

Ååå varför har inte mina vänner så fina saker de kan köra hem till mig =)

Ha en bra dag
Hälsar Louise
http://loppisskattkammaren.com

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men vilken tur att dom tar vägen runt dig, den kistan kommer få det bra hos dig. Den skulle platsa lätt i ett piffigt inredningsmagasin, den slitna looken är inte lätt och få till, utom genom ålder. Den passade toppenbra som soffbord! Lycka till med gardinerna, du får göra som jag, gasa och hoppas. I värsta fall får man sprätta upp.
Ha det gott
Goa kramen
AnnaMaria

Änglarnas hus sa...

Hallojsan goa!!
En sådan tur du har då ;)..skulle gärna agera "SOPTIPP" till såå fina saker..riktigt full av patina och charm!

Ha det gottis i den nyrensade hemmet!
Kram Sanne!

Anna-Lena, Drömmar av silver sa...

Halloj Hannis!

Vad skönt. Jag har precis själv haft ett litet sådant röjarryck. Det är ett bra sätt att börja det nya året på. Men jag var inte lika duktig som du för en del böcker åkte ned i kartonger, hihi...

Du ska bara veta vad jag är glad över att jag snart har lite nya ytor att sprida ut mitt bråte på. Ännu lyckligare blir nog mannen då både garage och förråd ockuperas av mina prylar. För en tid sedan sade han stopp. En sak in= en sak ut... men det blivande vardagsrumsbordet fick komma med hem i alla fall.

Jag försökte även få honom att beveka sig så att en gammal kista också skulle följa med hem men där var gränsen nådd. Du kan tro att jag blev lite lätt "avis" på din fina kista. Tur med sådana vänner...

Tack för din röst. Tror att jag har mina aningar. Just nu lutar det åt högt i tak men vi får se.

Önskar dig en härlig vecka!

Kramar Anna-Lena♥

Fransk inredning sa...

Den är ju jätteläcker! trevlig kväll Kramar Susanne

Vita små hjärtan sa...

Å så fin!!! Hur kan man ens tänka tanken att kasta något sånt!!! Den var ju hur charmig som helst!
Härligt med lite röj...
Kram Agnetha

Önskedrömmar i hvitt sa...

Halloj!
Det låter som om din helg var bra mycket mer produktiv än min. Jag har bara gått på kalas och smällt i mig kakor,tårtor och wienerbröd. Mums, men inte direkt det bästa efter julens frossningar. Hade storstilade planer om allt jag skulle göra, men det får jag väl göra en annan dag ;-)
Kistan var kalasfin, lyllo dig med så generösa vänner,
kram Maria

Cathrin sa...

Men visst är det härligt när det väl är gjort. Njut av känslan! Vilka fina vänner du har! Kistan är underbar.

Kram
Cathrin

Anki sa...

Hej stumpan!
Jag vill oxå agera soptipp, om man får såå fina grejer! Den är bara helt underbar, men inte är det en av dom?? Iaf, den passar jättebra till soffbord och passar perfekt hos dig!
Du är allt duktig du som röjer, jag bara tänker på det jag, haha!
Hoppas det går bra med gardinerna...du får väl tala lite kärleksfullt med maskinen!

Kramis hjärtat!

~ Varmnära ~ sa...

En sån tur att du ville ha den gamla kistan, för den blev förstås otroligt charmig därhemma hos dig!

Kram från Eva

Inka sa...

Hej du gulligaste Hannis!

Tack för den underbara kommentaren inne hos mig. Så glad blev jag.
Men vilken underbar kista. Ja, tänk vad folk får för sig att kasta. Och jag tycker inte heller att du ska måla den. Den är ju bara ursnygg som den är. Är den stor? Klistra då på en adressetikett med min adress på, hoppa i den, så skickas du hit och så får du fika...hahaha.
Ha det så bra vännen


Bamsekram Inka

CaramellePastelle sa...

Nej, vilken fantastisk kista! Jaså, du är soptippen? Haha! Faktum är att du inspirerat mig så, att jag numera har långa FÖRELÄSNINGAR för folk om de skulle våga åka till tippen INNAN de konsulterat mig, haha! Kramar till dig!/Camilla

Fröken Fräken sa...

Jag tycker att du har bra pli på dina bekantskaper! Jag har lyckats träna in mina kompisar att ringa mig innan de ska slänga saker, och nu har jag börjat bearbeta mina kollegor på jobbet att göra likadant... Kistan var ju charmant!

Ja, jag hoppas att med solen återvänder bladen till mina olivträd! (det andra ser lika risigt ut, men inget av dem är döda iaf!) Jag ska försöka nämnas att besära dem också här lite längre fram... om jag törs, det känns som jag hugger av en arm.. ;-)

Lauras gård sa...

Vilken underbar kista! Vilka bra vänner du har som hör sig för med dig innan de kastar. Den är ju värd mer än att hamna på tippen.

Vad duktig du är som har röjt hemma. Det är sådant man kan tänka på i år att det behövs göras, men inte blir av. Det brukar ju kännas väldigt skönt efteråt. Kram Stina

Under en vind sa...

Charmig kista!!

Har dolt min blogg igen, din inbjudan finns kvar i listan om du vill fortsätta besöka mig!

Kram kram!

Sjabbig men chic sa...

Jättefin kista! Helt otroligt att ingen sett det. Det verkar som om du har fått en hel del gjort tycker jag.

Kram Lisa

Torparfrun sa...

Ser att även du blivit med kista *s*. Den var jätte vacker,med den fina färgen hade inte jag heller målat den. Jag har nu målat min kista men blev inte nöjd med resultatet, tycker at den blev för blank även om det inte var blank färg. Har nu köpt en ny färg och ska måla den ett varv till med den... hoppas verkligen att det blir bättre!

Kram Torparfrun

Viola sa...

Får du samma svettningar som jag när du ser en symaskin...vi har aldrig kommit överens, jodå..jag klarar av raka sömmar men så mkt mer är det inte...vilken tur att dina vänner tänker på dig...:) ljuvlig det var den denna kista, ha det gott, KRAM

jakt,skor,barn,inredning sa...

Men åh, jag hade gjort nästan vad som helst för en sån kista =) Nilla

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det var en gammal och fin kista med den rätta patinan. Såå snyggt som bord och du...jag känner igen mig när det gäller symaskinen *fniss*
kram,
Regina

Levindas Värld sa...

Oooh, lyllos dig som fått denna vackra kista i din ägo! Man ser så mkt historia i den, en vacker möbel jag inte heller skulle tacka nej till! Tänka sig att folk kan kasta såna här gamla klenoder, knäppisar!

Och jag håller helt och hållet med dig, måla den inte!

Njut nu massor av ditt nyfunna vardagsrumsbord :)

sinnlighet sa...

Åh Hannishjärtat, så kul att se att Du mår bra. Jag har själv nyss blivit opererad och mår si så där. Men så piggnar man till en aning när man känner Din uberenergi!

Lots of love

Agneta

sara på hedepipan sa...

mitt problem är väl att jag aldrig kan spara utan måste hela tiden ha exakt rätt i hyllorna så jag röjer slut mig, men jag tycker det är fint med olika tallrikar i hög och olika muggar bara det har något likhet. Men ändå så behövs det röjas ibland. Kistan är ju helt underbar, önskar att folk ringde mig med innan de slängde saker.
Var stolt över dig själv.
Må toppen av toppen kram sara

Huset mitt i byn sa...

Vilken turgumma du är som nästan fick kistan inkastad hos dig, den är hur läcker som helst!
Och kontollboken....gissa vem som kommer att köpa en likadan?

Kram Pernilla

Pillan sa...

väldigt fin kista. Vad duktig du är som tagit tag i såntdär som man verkligen drar sig för! Nu blev jag själv lite inspirerad, kanske man ska sätta igång och rensa...


kram
pillan

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilken underbar kista Hannis!
Och så bra att de ringer till dig och frågar om du vill ha prylarna...
Ska bli spännande att se din köksgardin efter sömnad... Den blir säkert jättefin!
Kram
Marie

Sköna o Gröna Ting sa...

Tjo flöjt.., hur i hela fridens namn har jga lyckats att missa dig Hannis.., vilken ljuvlig blogg du har!!!!
Bloggriket är oändligt och fortfarande förvånar det mig att jag hittar "nya" bloggisar varje dag, det tar ju aldrig slut.., tack och lov!

Ja ha du.., det var minsann en jädrans tur att den kistan inte hamnade i graven, så läcker och åldern bär respekt med sig:)
Hannis.., jag får kika runt ett tag till hos dig, här var det mycket kul att både se och läsa.
Tack för inspirationen...

Kram till dig...
Marianne

Monkan sa...

Borde vara kistan som alla vill ha, den är ju superfin. Men hallå, då har du två fina kistor nu alltså, den här och den vitmålade. Vilken lyllos du är! Jag har farmors gamla som soffbord, och eftersom det är farmors gamla så vill jag ju inte måla om den, men om jag fick tag på nån annans farmors gamla kista så... :-)

Värstans vilket rensningsprojekt du gjort! Imponerande. Kastat? Har Hannis kastat??? :-) Du har ju ett annorlunda val av vänner, sticksågen och du är ju verkligen bästa bästisar så nog ska du väl kunna ha en djup vänskap med en trevligt surrande symaskin också :-) Det kommer gå toppenbra.

Jag har varit på lampjakt i förrådet men glömde ju att kolla efter fuskböckerna

milla-andante sa...

Underbart att vännerna ser ditt hem som återvinningsstation!! (hit får mina vänner också gärna köra med sitt..:))
Kistan är ju underbar!!! Skönt dock att få rensat bland papper och annat! Sådant får de inte köra hit...=O
Ha det bra!
Kram

Pysselpalatset sa...

Hej Hannis, snyggt som attans, med rostiga detaljer... Symaskinen går som ett klockverk ska du se.... Det kommer att bli sååå bra... Kram Jeanette

Anki sa...

Morning...eller eftermidda!!
Meen gumman, snacka om otur...jovisst liiite motgångar kan man ju ta, eller oxå gör man som du och tar allt på en gång, hihi!
Jag är inte så alert själv, halkade utför trappan i söndags kväll på väg till tvättstugan...blå överallt och vaggar som en anka, haha! Har noll lust till nåt, och sitter som en gammal tant med stickningen å hänger framför tvn, hmm...illa!!
Jag ringer en snabb i kväll!

Kram hjärtat!

Liten Bod sa...

Sådana vänner vill jag också ha! Här får man snoka själv :) Nåja, jag ska inte klaga... Jättefin var kistan i alla fall! Grattis till rensningen också, jag har hållit på ett år snart :) Nu är vårt uterum halvfullt med saker som ska säljas på loppis/kastas i vår! Kram, Tina

no47-mia sa...

God Morgon!
Önskar dig en mycket trevlig helg med Hannis.

Kraam Mia

LILLA BLÅ - @nette sa...

Jag älskar din kista..... Så vacker med sitt naturliga slitna look. Passar kononers hemma hos dig vännen

kramar @nette

Anki sa...

Jodå, jag ringde allt en sväng...trodde nästan du var ute i skogen och snurrade igen, hihi!
Sen kom L&K så det blev så sent!
Ringer ikväll ist!

Hoppas du har en bra dag?!
Kram hjärtat!

Lily´s nya... sa...

Vilka härliga vänner du har :D

Låter härligt att få rensat och sorterat bland sakerna..Behövs ibland ;-))

Kistan är underbar! Jag längtar så inibombens till loppisar,

Fast jag får vänta ett tag till..Jag jobbar, jobbar och jobbar.


Ha det bäst
Kramar
Lily