Randiga kuddar

Den här kudden med mormors vävda överdrag
fick mig att ta fram röd textilfärg.
Ensam bland det vita såg den lite malplacerad ut.
(på säcken ni ser har jag skrivit Betlehems stjärna på franska)

Sydde i hop örngott som hade fått min syslöjdsfröken
att skaka på huvudet och målade dit ränder.
Lite juligare i hop med den vävda kudden.

En handduk får tjänstgöra som julduk i köket.

Något som inte är så mycket jul men som gjorde mig
glad är den loppisfyndade skylten!

Tror att den suttit på en cykel tidigare.

I dag ska jag jag göra lite julgodis,hemgjord wienernougat.
Men det ska minsann ätas upp innan jul, för det tänker jag frossa på i kväll.
En bit nougat och en kaffe i soffan blir Lördagsmyset!

Kram Hannis

38 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Snitsigt Hannis, snitsigt! Här slår det mig ju att jag köpte röd textilfärg för att göra randiga kuddar också! Men, nu ligger det redan åtta kuddar i soffan, och herr Fräken påstår att han inte får plats om jag gör fler..??
Vilken fin skylt! Det var knapert med loppisfynd idag, så jag har ägnat mig åt mina virkade dukar idag istället.

Nej, jag ser inte heller på Leila och allt hennes bakande. Har försökt se någon snutt men det blev inte mer. Det där med bakande ligger ju inte för mig, och så är det programmet alltid så himla käckt och så mycket grejer överallt. Hur kan man baka med alla blommor, burkar, skålar osv framme??

Lily´s nya... sa...

Hej Hannis! Du har det så fint!
Blev snyggt med kuddarna..och lite rött.
Jättefin skylt!
Låter smarrigt med kaffe och hemmagjord wienernougat :D
Ha de så mysigt
Kram Lily

LenaS sa...

Så himla läckra de vart dina kuddar!
Ha en fin kväll!
Kramis/LenaS

sara på hedepipan sa...

Jag måste få fråga hur du skriver texten, är det shabloner? Fel stavat jag vet men kom inte på hur det stavas.
Verkligen jätte fint. Jag hängde över gamla örngott som dukar på sängborden. Skulle vilja haft linne tyg men man tager vad man haver,.
kram sara

tre nyanser av vitt sa...

Vad läckra kuddar du gjort, superfint! Må så gott i den härliga vinterkylan.
Kram Marie

Viveka i Bläckhornet sa...

Kuddarna är superfina där i soffan. Alldeles lagomt mycket jul.

Jag använder också handdukar som dukar lite varstans. Ger an lite ruffig och ombonad känsla.

Spar några gotter till mig ifall jag har vägarna förbi ;)

Kaaaaam

Viveka

Cathrin sa...

Kan du hålla dig till EN bit? Det kan inte jag. Fick hemgjorda Mozartkulor av en god vän i julgåva. En kvar... (Fast jag hade hjälp att äta upp dem)
Skylten var verkligen härlig och kuddarna så fina. Får lite pysselabstinens av dig ;)

Kram!
Cathrin

pysseltanten sa...

Finfina kuddar..=))) Visst e de underbart att slippa slöjdfröken som står över en?...hihi...
O du mumsar på godis du...=))) Här har vi inte kommit till godiset ännu...får väl se vad vi hinner imorrn...
Barna vill ju till pulkabacken oxå....hihi...
Ha en suuupernajsig lördag, gooa Hannisvännen...=)))

Kraaaaamizar Git

Anna-Lena, Drömmar av silver sa...

Hej vännen!

Vilka fina kuddar! Jag skulle också vilja hinna med lite pyssel. Just nu står jag och slår in barnens paket i gammeldags stil. Undrar om de kommer att uppskatta det... snacka om galen mor! Men vad gör man inte för att skapa lite pysselkänsla. Vi är äntligen klara med våra bänkskivor, hmm... nästan i allafall. Håller på och smyger in lite röda inslag. Har fått utstå många pikar för min vita jul här hemma. Julgodis får det nog bli i mellandagarna. Nougat lät väldigt smarrigt. Kan du inte dela med dig av receptet? Älskar att baka julgodis men Wienernougat har jag aldrig testat.

Hoppas att du får en mysig 4:e advent!

Kramar Anna-Lena♥

Mamma C sa...

Tjusiga kuddar som du fixat till. Här har det oxå gjorts lite julgodis idag. Det blev Rocy road, Mozarts kulor och knäckbräck. Imorgon tror jag att det blir lite kakor gjorda här hemma.
Kram Mamma C

lolla sa...

hejsan Hannis
Ja inte behöver man gymkort när granen ska letas...hihi
gud vilken härlig skylt du hittat den skulle gärna få flytta hit hos mig..den var stört skön...även fast den inte var julig ;)
kram på dig vännen
lolla

milla-andante sa...

Textilfärg blev jag sugen på att testa nu när jag såg dina fina kuddar!! Så roligt det är att blogga säger jag bara, och insupa alla härliga idéer!!
Skylten är också så fin!
Hoppas du njuter i soffan med nougaten just nu!
Kram

oumberligating sa...

Ja, faktiskt på en cykel registrerad i Västmanland när det begav sig! Fin och trevlig blogg du har!
Mvh ifrån en som heter Peter!

lottens vita och gröna sa...

hej hannis, såååååå najsiga kuddar, tänk nu fick jag en målaridé, fniss, smart att måla där...röda detaljer känns sååååååå fint nu, vackert hos dig så!!!
låter gottigott med winernogat, ska göra lite leila smaks i morrn!
varmkram lotten

Karin Lindström sa...

Hej min vän!

Så fina de blev dina kuddar. Du är verkligen fiffig som målar dit ränderna. Inte gör det något hur de blir sydda när man gör till sig själv. Det är ju lite värre om man ska sälja dem:)

Ha nu en riktigt mysig adventssöndag, och hoppas nougaten smakade:)

Många varma kramar
Karin

~mormorshem~ sa...

Å, en sån mysig svart katt jag möttes av här!
Och så fint Du pysslar med kuddarna! Och den vävda fastnar förstås jag extra för då :-)

Vill också önska Dej
♥en God Jul♥


Kram från Eva

Anci sa...

Jättefint !!! Du gav mig en idé (tack) det går ju faktiskt att måla på tyg också.

Ha en underbar dag !

Kram
Anci

Tulipa sa...

Hej hannis!
Vilka tjusiga kuddar!
Blir alltid imponerad av dina "textila kunskaper"!! Jag är inte så flink och motiverad på det området!
Man kanske skulle böra med att köpa hem textilfärgen... (eeeeefter jul..*ler*...)

Lät gott med wienernougaten! Här har inte gjorts något godis! Tänker men kommer inte längre, tiden räcker inte riktigt! Kanske bara bra ibland, för man äter ju gärna lite extra äv de där gotterna också..såå himla smaskigt!

Hoppas du får en mysig advent!
Det snöar juh så stämningen är på topp!

Kram Mariette

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så jättefina kuddar du sytt och målat. Så fina finns inte och köpa!! Precis lagom mycket jul blev det. Gillar din skylt, det var mycket finare med cykelskylt än bilskylt.
Ha en mysig 4:e advent, hoppas du har lite nougat kvar till kvällsfikat.
Goa julkramen
AnnaMaria

Fröken Grön sa...

Du är duktig på det där med textilfärg, -tror inte alls att din slöjdfröken hade skämts för dig. (Fast jag hävdar ändå fortfarande att slöjdfröknar är av ett eget släkte...) Det blir julfinfint!
Ha en skön fjärde advent!

CaramellePastelle sa...

Fint som vanligt hos dig, Hannis! Den där skylten var snygg också. Har inte hittat några än. Kanske inte letat på de rätta ställena? Ha en bra vecka!/Camilla

S o F sa...

Hur fint som helst hos dig Hannis! Skylten är riktigt snygg och tuff, skulle gärna få flytta in till mig. :)

Passar på att önska dig en riktigt fin och God Jul, i fall vi inte "ses" på ett tag!

Grindelunda sa...

Godkväll!
Det känns som en evighet sedan jag "hälsade" på hos dig.

Jag vill i alla fall tillönska Dig en GOD & FRIDFULL JUL i Ditt vackra hem. Jag må säga att det var en toppenidé med de målade röda ränderna..toppensnyggt!

Kram så här på söndagskvällen från Gunilla!

Hipsterlillamy sa...

Ni underbara människor....pussa dom från mig och önska dom den goaste jul!!!!!!

Kraaaam

Hanna sa...

Snyggt med kuddarna.
Kram
Hanna

no47-mia sa...

Snygga kuddar hannis!! Verkligen Juliga.. Passar bra där i soffan.. Åhhh.. Wienernoúgat!! Bara smälter i munnen..
Ha det så gott!
Kram Mia
(kransarna har jag gjort själv..)

Solveig sa...

Så flotte puter du har laget. Veldig fin julestemning her hos deg:o)) Finner mye inspirasjon i din blogg:o)
Ønsker deg en flott julehelg.
Klem fra Solveig

Vit som snö sa...

Mmmmm! Undrar om det är "vår" smarriga wienernougat du gör!!!?
Den är heeelt outstanding, går bara inte att låta bli!
Jag har julgodis o fiskdelen på min julbordslott o wienernougat vet jag att alla räknar med!!!
Ha en fin julvecka!
Kram Cilla

Monkan sa...

Måla på ränder var ju smart, då slipper man jaga efter det rätta tyget. Väldigt snyggt. Hoppas bara att inte syslöjdsfröken läser bloggen, när det gäller själva syjobbet… ;-) Vad fint du har in din soffhörna, med kistan, kartan och alla kuddarna.

Barbapappaljus låter inte bra du. Man ska hålla avståndet både mellan ljusen och i trafiken :-) Vad snabb du var att hitta mitt svar om decoupaget då, men vet du, andra har också läst, fast det var till dig! ;-)

sinnlighet sa...

Underbara bilder som vanligt. Vill bara ge Dig en halsning fran Indien och hoppas Din jul blir precis sa bra som Du ar vard!!!

Din van Agneta

Cilla sa...

Det blev kanon fint liksom dina tidigare verk ;0)
Hoppas det blev en riktig mysig kväll med gottor..
Mmm visst är det bara såå mysigt med jul & gott till detta..
Ha det bäst!!
Kram Cilla

Viola sa...

Undrar vad slöjdfröken skulle säga idag om hon såg ditt vackra hem...:) jag låg alltid i fejd med min oxå..ha en fin dag, kuddarna blev så fina, KRAM

jakt,skor,barn,inredning sa...

Tjingeling ! Hoppas att allt är bra och att du haft en skön helg. Nilla

Pysselpalatset sa...

Hej, där, vi är nog många tjejer som skulle få bannor av vår slöjdfröken... Men det säger mer om deras utbildning och mindre om oss. För som jag ser det så krockar alltid det konventionella hantverket med ionovativa lösningar och kreativitet och ena sidan och fastlagda mönster och ingrodda vanor å andra sidan. På något sätt så har hantverket stangerat... När jag går på hemslöjdsaffärer blir jag offtast tokig på målade tomtar och mönsterstickade vantar... inget för mig.... Nä fram för lite ränder med textilfärg och njut av din förmåga att skapa vackra miljöeér. Kram Jeanette

Vita små hjärtan sa...

Hej vännen!
Oj så fint du har fixat till det! Superfina kuddar!!!! Riktigt vackert hos dig som vanligt!
God-jul-kram till dig från mig! /Agnetha

Liten Bod sa...

Så fint det blev! Jag har motsatt problem, kuddar med alldeles för mycket rött i som hängt med ett tag :) Får ta tag i det så småningom... Ha en jätteskön ledighet! God Jul & Gott Nytt År, Tina

Anki sa...

Men vilka fina kuddar du gjort, dom skulle syfröken se! Precis tillräckligt mycket rött i min smak, är inte så där "rödig", mer än runt näsan då förstås, haha!
Vet du jag har oxå en handduk på bordet, det är ju såå praktiskt med att och duk, hmm...Å din cykelskylt är jag inte ett dugg avis på (blink), närå!!
Nu hoppas jag att ungarna kommer med mitt tel-kort snart, innan jag blir nipprig...HUR snurrig kan man bli???
Jag skulle behöva ett "litet" lass av dina nougatisar nu tror jag!

Hörs sen!
Kramis hjärtat!

Krydda Livet sa...

Jag älskar dina kuddar!! :)