Advent...

Här råder inte mycket julstuga.
Tid är en bristvara för tillfället men lite mys ska det vara.
Så på en linnehandduk textade jag God jul.

Samlade lite fattigmanssilver och mannen som julen handlar om.

Det här får bli början, känner ingen stress.
Om jag inte hinner få fram adventsljusstakarna ur förrådet
till i morgon så är inte det nån katastrof.

En favorit i repris har fått komma fram.
Min ena kotteslinga som jag lindat in en ljusslinga i.

Något jag däremot gör i morgon är att dricka mitt morgonkaffe till julsånger.
White Christmas med Louis Armstrong är ett måste för mig!
Sen sätter jag mig i bilen och åker med resten av familjen till brorsonen som ska ha kalas.
På Tisdag är det ett år sen han föddes, mitt i tankar om julklappar, pynt och vart ska vi vara, kläder och annat som i bland upptar ens tankar.
Han startade sitt liv med att sluta andas.
Vi gick skräckslagna omkring och min enda tanke var:
Låt denna lilla kille leva!
Och lever gör han, låter som en tiger,
skrattar,utvecklas och är som vilken sprudlande ettåring som helst.
Älskade Vidde, Grattis på din dag.

Och till er goa som tittar in...
En glittrande första advent önskar jag er!

Kram Hannis

37 kommentarer:

Lily´s nya... sa...

Så vackert och rofyllt hos dig!
Skönt att du inte känner någon stress, lite gör jag...
Fast, julen kommer ändå, med eller utan stress ;-))
Jag kommer ihåg för ett år sedan när den lille Tigern föddes...Härligt att höra att han sprudlar av liv!
Ge honom en kram från mig.

Önskar dig en härlig advent
Kram Lily

Hanna sa...

Alltså säger bara en sak, blir sååå avis på dina snygga lampor. Den grå färgen är ursnygg.
Va mysigt att gratta en liten 1-åring. Det är en underbar ålder.
Ja, jag är inte heller klar med adventspyntet men det är ju bara första advent så man hinner. Kram på dej

Helen sa...

Vilka vackra saker du visar, som vanligt! Jag har lite samma känsla som du, det blir advent även om inte jag har fått pyntat klart:)

My Lovely Things sa...

Hej vännen!
men va fint du gjort..

Roligt att läsa att det är Jesus som Julen handlar om!! Så är det för mig med!!

Va vackert du har pyntat..
jag minsn hr det var förra året. Du skrev och berättade om hur det var-.-- fantastiskt att allt har gått så bra med lille Vidde..
Kram Anna

Änglarnas hus sa...

En sån fruktansvärd stund det måste ha varit för er alla förra året..Gläds så med er att allt till slut gick bra!!

Mycket fint har du endock plockat fram ..och less i more..som det heter..Ta det lugnt som du planerat..låter så sunt!!

Ha en underbar kaffestund i morgon bitti!!

Kram Sanne!

Lilla hjärtat sa...

Vilka vackra bilder du visar.Jag gillar din Jesus, så fint med fattigmanssilvet till.
Ha en fin söndag

Kram A-K

Anna-Lena, Drömmar av silver sa...

Hallå Hannis!

Så vackert du har gjort! Det är alltid lika spännande att kika in till dig när du bjuder på nya inlägg. Du överträffar dig själv hela tiden. Dagens lilla stilleben var jättefint även för en agnostiker som jag....

Pussa och gratta lilla Vidde!

Kramar Anna-Lena♥

Lily´s nya... sa...

Nä, några gardiner har inte kommit upp än! Har faktiskt inte haft några alls sedan jag flyttade in..
Så det är ingen panik med julgardinerna i heller ;-)
En adventsstjärna har jag hängt upp men min adventsljusstake har jag inte fått fram än. Den ligger i säkert förvar långt inne i klädkammaren ;-)
Ha det gott
Kram Lily

Anci sa...

Hej !
Underbara bilder !
Det var en inspirerande idé med att skriva på handduken.
Jag blir också glad när jag läser om din lille brorson :)

Tack för det !

Kram
Anci

MiaMaria sa...

Hejsan!

Lugnt och harmoniskt..tycker att du pyntat perfekt och vad kan vara bättre än lite julmusik till kaffet imorgon...själv så jobbar jag...

Ha en skön advent!
MiaMaria

MiaMaria sa...

Glömde GRATTIS till lilla VIDDE!!!!

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Hannis!
Vilket fint adventsarrangemang du har fått till. Tyckte mycket om din kottekrans! Har inte haft tillgång till internet på ca 3 veckor = abstinens, så jag försöker ta igen lite bloggtid nu på kvällarna. Dina lampor blir verkligen så fina med billacket!
Hoppas att morgonkaffet smakar gott och att födelsedagsfirandet blir mysigt,
Adventskramar i förskott från Maria

♥ cloudberrie ♥ sa...

Vad glad jag blev att läsa ditt inlägg och se att jag inte är ensam med att ta det lugnt med julpyntandet :) Jag är oförskämt lugn i år och har verkligen adventspyntat "light" i år. Ingen "från tak till golv" maratonstädning. Och det känns riktigt busigtmysigt ;)

Adventkram från Eva

♥ Pia..... sa...

Hej Hannis..så gött det lät..att det inte gör nåt om inte allt adventspysslet kommer plats..Iofs så är det inge stress hos mej heller..det gårlika bra med att pynta en eller två dagar senare:)NU har jag visseligen fått upp alla ljusstakar och stjärnor..stressa är ingen ide´..åå sicken lycka att få fira lille hjärtegrynet som fyller ett år...Ha en skön morgon med julsång och kaffe..här blir det nog bara kaffe och ljus..kram..Pia

Mamma C sa...

Härligt mysigt och vackert du gjort. Ha en fin advent.
Kram Mamma C

♥ Ett ögonblick av mitt liv ♥ sa...

Nämen oj! Fyller han redan 1 år lillkillen :) Jag är så glad för alla ers skull att det gick så bra med honom tillslut :) Krama honom lite extra idag.

Du har ju gjort det riktigt mysigt och fint :) Kotteslingan var en rolig idé.

ha en riktigt mysig första advent.
Kram Åsa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Kaffe och julmusik det låter mysigt, och ingen stress hos dig, det är rätt inställning. Handduken blev jättefin med din jultext och kotteslingan är så fin. Smart och göra en egen variant på slinga. Och Grattis till din lilla brorson, hoppas ni får en fin adventssöndag.
Goa kramen
AnnaMaria

Fröken Fräken sa...

Jag pendlar mellan att känna mig stressad över att jag inte har hunnit julpynta så mycket som jag tänkt och att tänka att jag ju har hela december på mig att pynta vidare! Allt behöver ju faktiskt inte vara klart till första advent! Låter bättre att passa på att fira brorsonen!

Den där kotteslingan var ju så söt, har du använt snöre och klistrat på kottar eller? Vilket sorts klister då månne?

no47-mia sa...

Hej Hannis!
Tycker du har det såå fint såå..
Fina bilder..

Ha en Underbar söndag!
Kram Mia

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Hallå Hannis!! Men va fint du gjort det ja vill mee lära mig o skriva såna fina texter du gjort.. va har du för schablonmall.. önskar dig en trevlig advent osså grattis till lille Ville såklart massa kramar sussie

CaramellePastelle sa...

Hej Hannis! Fint skrivet, mannen som julen handlar om...Underbart att du fick bönesvar också, om lille Vidde. Fint att få läsa sånt här i adventstider./Camilla

Fröken Grön sa...

Låter skönt att du tar det lugnt! Att pynta och pyssla ska ju vara förknippat med något positivt och trevligt, så låt det ta tid, Trevlig advent på dej!
/Fröken Grön

lolla sa...

så fint du fixar till det och skönt att höra att du tar det lugnt..bra...
och kals för en liten goding ska ni åxå på, det blir nog skoj.
ha det gott
lolla

Hanna sa...

Underbart.
Kram'
Hanna

Monica sa...

Hej Hannis,
kul att du tittade in hos mig på blogg Betongkrukan. Hoppas jag får fler besök!

Jag har haft julrosor inne varenda jul och ja det fungerar, men man måste vara noga med att vattna. - de är otroligt törstiga!

Jag har också levt med tidsbrist, men nu hoppas jag få lite tid att fixa veckan som kommer. Hade tack och lov förberett min adventsstake genom att gjuta små betongkrukor - så idag har vi tänt 1:a ljuset...kram från Monica

sinnlighet sa...

Du hjärtat, tack för Ditt mail som jag inte har hunnit besvara. Vill bara säga snabbt som attan, att Din blogg är en liten glädjebomb, som en ilning i inredningsnerven... men det vet Du redan!!

By the way, när det gäller tavlan som jag har beställt till sonen Frank, så kan jag inte bestämma vilken blå färg det skall vara och/eller svart. Jag spelar över bollen till Dig, och så får Du välja.

Skylten ser helt superskön ut och idag när sonen Gustaf var på besök berättade jag att hans storebror skulle få en likadan skylt som han fick... Då blev Gustaf sur.... ända tills han såg att det inte stod 'all you need is love' på storebrors... utan Tottenhams devis...

Vi hörs vännen

Agneta

Hjärtan och linfrön sa...

Så fint! Nej, ingen stress, då försvinner bara myskänslan. Ta det lugnt och njut av det lilla.

Hoppas ni hade ett mysigt kalas för godbiten!

kram Emma

Lantligt i stan sa...

Så fint du textat! Tidsbrist är det här också, full fart hela tiden. Gillar din kotteslinga! Det var ju för väl att det gick bra för din lilla brorson! Krama honom från mig! Ha en fortsatt trevlig adventskväll!
Kram Anki

Monkan sa...

Vad mysigt du fixat och vilken snygg kotteslinga! Jag har också plockat fram lite jul som du såg. I köket härskar de små Cult-tomtarna :-) de är ganska många, och köksjulen är röd/grå, i vardagsrummet är det vit/metall/natur som gäller.

Jag minns dramat med lillkillen, kan inte fatta att det gått ett helt år! Verkligen skönt att allt gick bra. En tiger, inte illa :-)

Du har rätt, det går att få större bilder i sidomenyn, jag var ju tvungen att testa när du ställde en fråga :-) På liggande format blir det inte så stor skillnad men på stående.

När du ska lägga in en bild i sidomenyn så finns en kryssruta längst ner om att bilden ska krympas så den passar, och den krymps då till 200 (på längsta sidan). Om tar bort krysset i rutan så får du en större bild men då gäller att du inte sparat den i större än 220 pixlars bredd, eftersom det är bredden på din sidomeny. Är bilden för stor så kapas den. Skulle du råka missa att ta bort kryssmarkeringen innan du hämtar bilden så behöver du inte klícka avbryt och stänga fönstret, klicka bara på länken "Ta bort bild" nedanför bilden och gör ett nytt försök :-)

En annan variant är att göra så att bilderna öppnas i större storlek om man klickar på dem, fast det har du kanske redan koll på? Men det går ju inte att kombinera med att ha större bilder i sidomenyn för att klicka på en sån ger ju inte nån större bild, den visas ju redan i naturlig storlek...

Plupps krypin sa...

Hej. Vet du? Du har inspirerat mig så mycket med din inredning så nu letar jag vita saker hela tiden, köpte en vit soffa på blocket förra helgen, och nu ska en vägg i köket målas vit innan jul. Har också börjat måla möbler vita. Men billacken får gubben hållas med.
Må så gott.
Yvonne

Plupps krypin sa...

Min snart 18-årige son är ett prematurbarn och vid 1 månads ålder fick han rs-virus. Det blev andningsstop och ilfart till UAS och inläggning, som tur var för där stannade hans lilla hjärta. Änglavakt hade han för när det hände så stod det en läkare bredvid som fick fart på honom. I februari så fyller han 18 år, jag tror att han som julen handlar om hade ett finger med i spelet för jag har nog aldrig bett så intensivt till honom som då.
Kram Yvonne

Torparfrun sa...

Hej Hannis!

Du skriver ofta att du har ont om tid men ändå så lyckas du alltid producera något nytt och fint :-)

Vad gäller hunden.... ja du... ungefär varannan dag så är hon till salu! I går var en sådan dag, vi hade med henne på julmarknaden i Östhammar. Jag kan utan att överdriva säga att det inte infann sig någon julefrid!!!

Blir så himla avis på dina fina bilder, hur gör du för att få sådana fina bilder??? Jag är i panik behov att lära mig!!!!

Kram Torparfrun

Anki sa...

Hej gumman!
Nja, nacken är inget vidare, vilket har resulterat i en hemsk huvudvärk! Jag har inte gjort nåt, inte ens varit inne på datorn! Mellan det som måste göras har jag legat på soffan å tyckt synd om mig själv, hihi!
Hoppas allt är väl med dig iaf!

Åh det var värstans fina bilder du...gillar din duk jättemycket! Slingan var oxå härlig, men hur går det med katten? Jag plockade oxå lärkgrenar förra veckan men det finns ju inte en enda kotte på dom??!

Ringer en snabb ikväll!
Kramis hjärtat!

LenaS sa...

Åh du har det så fint!
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Ann-Catrin sa...

Hej Vännen!!

Vad mysigt du gjort.. underbara bilder som vanligt hos dig

och så härligt att höra om lill Vidde.. tänk ett helt år


Varm kram
Ann-catrin

♥ Ett ögonblick av mitt liv ♥ sa...

Så go du är Hannis :)

Ja usch ja, jag håller absolut med dig, jag tycker man arbetar jämt och ger 110% på jobbet och när man väl kommer hem så har man ingen energi över till annat.

ha en bra dag.
Kram Åsa

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Jag tycker att du har gjort en jättefin duk med texten!
Och vilken tur att lille Vidde mår bra och växer och blir stor!
kram
Marie