Vinst och Botaniska

Hos Hanna som har bloggen Blommor i fönstret hade jag turen att vinna dessa fina kort.
En hel hög!! Tack Hanna!Glad blev jag=))

Visst är dom ljuvliga?

Nu kommer en hel drös med bilder från dagen som varit.
Mamma och jag tog en sväng till Botaniska trädgården.
Första botaniska trädgården i Uppsala startade 1655,det är ett tag sen.
Vi var in och kollade Kaktussamlingen i Orangeriet.

En mängd olika sorters kaktusar, med vackra blommor överallt.

I den nya delen av Botaniska så möts man av grönsaker,blommor,
valv och mitt i det ett mysigt café.

En liten damm omgiven av vacker sten och växter

I det tropiska växthuset (som man inte får missa) finns den omtalade
jättenäckrosen Viktoria cruziana.
Om jag har fattat det hela rätt så kan dom här bladen bära en vuxen människa...

Den omges förstås av mindre näckrosor

Bomull finns det också

Och Hoya.

Jag brukar skälla på min Hoya, den växer inte och inte blommar den heller.
Börjar förstå varför när jag klev i det rummet där Hoyan fanns, fuktig värme alá djungel.
Det är inte direkt vad jag har ovanpå mitt tv-skåp i vardagsrummet...

En härlig helg till er//Kram Hannis

21 kommentarer:

Ann-Catrin sa...

Godkväll vännen!!

Vilka härliga bilder du bjuder på.. ljuvliga verkligen!!

och så söta kort. något kanske du kan rama in.

Ha det gott och trevllg helg
stor kram
Ann-Catrin

Hem och Lycka sa...

Jättesöta kort, grattis till vinsten!

Hihi, nää, djungelvärme är inte lätt att få till i v-rummet men hoppas att din hoya lyssnar och börjar blomma :-D

kram

Anki sa...

Jättegrattis...såå fina kort!
jag har oxå vunnit vet du...en jättefin handduk! Jag är såå glad!

Vilka fina bilder du visar! Jojo, det är väl inte lika lätt att få det att blomma hemma, som i en djungel, hihi
Lycka till iaf 'ler'

Ha en finfin helg & goa kramen! Anki

LenaS sa...

Supergrattis till vinsten! Och vilka underbara bilder!
Ha en fin dag vännen!
Kramis/LenaS

Viola sa...

Hejsan..så nu är man hemma då...vilka rara kort du gått och vunnit..så fina..och härlig utflykt till botaniska har ni gjort, ha en fin dag, kram

Vitt o Vältummat sa...

Härliga bilder från Botaniskan!Du får försöka ge din hoya samma förutsättningar i TV-rummet:-)
Ha en bra helg
Kram/Åsa

Fröken Fräken sa...

De där jättenäckrosorna var ju nästan skrämmande. Fast vackra samtidigt.. tänk vad naturen hittar på! Här var man på cykeltur till kolonilotterna nyligen, men kom man ihåg att ta med kameran?! Icket!

Jag tror att det längst ut var målat med oljefärg, för det var så pass lätt att skrapa bort. Under tror jag att det var någon äldre färg, inte plastfärg, för det såg ut att vara någon slags dekorationsmålning i två olika gröna nyanser.. kan det vara linoljefärg? Har slipat och slipat idag, jag var bara ett enda stort slipdammsmoln till slut. Jag lurar nu på att måla bordet ljusgråt.. hm, kan det vara något?

Njut du med nu allt du kan av sista helgen innan jobbet. Här blir det tröstätning med hämtmat... ;-)

En Doft Av Lavendel sa...

Hej tjejen!
Vilken trevlig utflykt ni gjort du & din mor. Jättemysiga bilder bjuder du på åxå =)

Trevlig Helg!
Kraam från Benita

Ida sa...

Hejsan Hannis!
Vad fint du har det och vilken mysig blogg. Så kul att upptäcka nya bloggar, de ger ju alltid en massa nya ideer och mer inspiration.

Ha det så gott.
Kram Ida

lolla sa...

hejsan
oj vilka fina bilder du tagit..
Och korten du vunnit, var verkligen fina kanske kan det bli små tavlor att pryda väggen med..
kram lolla

Lily of the valley sa...

Jättesöta kort du vunnit!

Underbara bilder från Botaniska! Näckrosorna är magiska :D

Ha de gott
Kram Lily

RANA sa...

Åh, Botaniska! Var där i Midsomras (som det heter), men längtar tillbaka.

Vackra bilder!

Jag vill minnas att jag har en viss smoothie-fråga att besvara. Jo, så här:

banan
mjölk
frusna mangobitar
strösocker
whiskey

Kör i assistent eller motsvarande. Servera med is och vackra kvistar av t.ex. citronmeliss och mynta.

Ta-da.

Drick i stora klunkar, blunda, njut.

Pusspårej, Rana

Annica Manby sa...

Det var länge sedan jag var i botaniska. Det känns att det inte är så akut besök eftersom du har visat underbara bilder från ditt besök.

Tänkte fråga dig om du har några förslag på loppisar i Uppland???

Jag har några dagar kvar på min semester och skulle vilja hinna med några fler loppisar.

Ha en bra vecka kram annica

Inspiration i vitt sa...

Hej, vilken tur du har Hannis, vilka nostalgiska kort du vunnit.
Ååå ett sånt blad skulle jag vilja flyta ut på hihi.
Kram på dig/Ingela.

Gabi sa...

Men gud vad mysigt att gå i Botan. Det var superlänge sedan jag var där. Jag kanske ska ta med mig mormor & gå dit.

Hoppas allt är bra.

Kramar

Vit poesi sa...

Grattis till den fina vinsten!! SÅ bedårande vackra kort. Skall du göra något med dem
kram Malin

Krydda Livet sa...

Åh grattis till den fina vinsten. Det är ju så roligt att få vinna :) Det krävs ju inte allt för mycket heller för att få vara med.

Önskar dig en fin vecka. Kram Josefin

Annica Manby sa...

Tack,du är underbar. Det känns som du har svar på alla mina fråger, det gillar jag.

Jag ska ta ett besök på det som du räknade upp och definitivt Sirius. Har aldrig varit där men du har nämnt det för mig innan.

Har en en bra vecka.

Kram annica

Vita små hjärtan sa...

Grattis till vinsten!!!
Å härliga bilder!!!
Så måste jag säga va go du är. Satt o kolla början på min blogg när jag startade för skojs skull. Jag tror du har kommenterat typ varenda inlägg! Va gulligt!!!
Många kramar Agnetha

Lallis - liv och leverne sa...

Grattis till vinsten:)
Nej. Faktiskt så fick jag mig också en tankeställare nu gällande mina Hoyor. *ler*
Kram Lallis

Jessica sa...

Köpte mina första hoyor för 3 år sedan, och vissa av dem har varken vuxit eller blommat alls...förrän i år :-D Tror det är 4 eller 5 stycken som har premiärblommat här sedan i maj medan en del av de jag har blommar nästan jämt :-D