Rullar...

När jag har som mest att göra det vill säga nu, ja då går jag och tappar rösten...
Fruktansvärt irriterande på fler än ett sätt.
När jag tidigare i veckan har försökt prata så har det kommit ut något slags väsande ljud!
Virus på stämbanden...
I mitt försök att vara tyst så har jag upptäckt hur mycket jag pratar för mig själv=))
Nu börjar jag i alla fall låta bättre.

I ett anfall av rastlöshet så möblerade jag om på lilla byrån.
Där det förut låg smycken finns nu i stället några av dom kära trådrullarna.
Plåtburken från loppisen i Paris döljer "bra att ha saker"

Rullade upp min Gammelmosters egenhändigt virkade spetsar på rullarna

Och en burk med knappar.

Tänk att knappar kan vara vackert!

Fick en kommentar (Tack för ditt beröm,det gjorde mig glad!)med frågan om hur jag gör när jag shabbar.
Nu är jag inget proffs men så här gör jag:
Om möbeln är tex furufärgad brukar jag grundmåla med två lager svart vattenbaserad lackfärg.
Nu kan man ju välja grundfärg efter smak,stolen jag visade i ett tidigare inlägg har ex turkos som grundfärg.
(Är möbeln svart eller mörkt brun brukar jag gå direkt på vitmålningen)
Sen målar jag vitt med vattenbaserad matt lackfärg.
När det har torkat brukar jag fundera över vart möbeln eller saken i vanliga fall skulle slitas naturlig, som runt kanter,handtag m.m
När jag har bestämt mig för hur jag på ett ungefär vill ha det färdiga resultatet så använder jag mig av slippapper och slipar försiktigt fram grundfärgen,vill jag ha ett riktigt shabby utseende så använder jag i bland kniv,skruvmejsel eller andra verktyg för att skapa "ärr" så det ser använt ut.
Bästa sättet om man aldrig har provat förut är att träna på något man inte är så rädd om=))
Jag lackar sällan över det jag målat om det inte ska utsättas för extremt slitage(köksbord tex)
Om jag lackar så använder jag vattenbaserad matt lack.
Använder nästan bara vattenbaserade färger pga att det torkar snabbt och luktar inte.
Allt är en smaksak och man kan som sagt välja en mängd olika färger!
Hoppas du känner att du fått svar på din fråga.

Nu tillbaka till soffan och Sopranos!
Kram Hannis



40 kommentarer:

lottens vita och gröna sa...

hallå vännen, ta det lung och håll klaffen, säger jag med barsk stämma..nä med värme såklart, akta dig så du inte antstränger rösten!

så fint det möblerat om, sånt gör en ju genast på bättre humör, hihih!
knappar och trådrullar det är ju sååå fint undra om gamla mormor skulle tänkt så, fnissar säkert däruppe i himlen åt oss! burken är sagolikt söt mmm!

varmkram till dig//lotten

jakt,skor,barn,inredning sa...

Vilket elände du har med rösten. Fast här skulle det behövas, håller på att tjatar ihjäl maken om jobbet och inredning. Nilla

My Lovely Things sa...

Åh vad vackra bilder på rullarn aoch de vackra spetsarna..knappar är ljuvliga håller helt med dig i det..

Trist med räst tappning..ja det är svårt att lägga band påsig och vara tyst..
ha en fin dag..
kram anna

Anki sa...

Tråkigt med rösten, mycket konstiga virus finns det! Åh, jag är sååå avundsjuk på dina fina trådrullar *fniss*, den vackra spetsen & knapparna är jättefint!

Ha en fin "tyst" dag!
Kram till dig!

STENLYCKA sa...

Så jobbigt att tappa rösten.Hoppas du blir bättre snart.
Vad fint du har gjort på byrån med trådrullar och knappar.
Krya på dig!
KRAM

Fröken Fräken sa...

Om du någon dag får en symaskin så ska jag någon dag hitta sådana där träsyrullar! De verkar vara omöjliga att hitta här, har folk inte sytt för i världen i de nordligare delarna av landet?!

Stackare som har tapat rösten! Hoppas att du kraxar dig tillbaka i fin form igen.

Men, ett sällskap som inte vill stanna på loppis? Du var väl ute och åkte med mina kollegor som inte visste vad man köper på loppisar? Ja, se karlar!

A home far away sa...

Hoppas att du snart kan prata ordentligt igen:)

Ha en fin dag
Kram Gunilla i Singapore

Vitt o Vältummat sa...

Tack för beskrivningen på hur du målar. Jag gör ungefär likadant men har slarvat med grundmålningen. Nu har jag iofs bara målat mörka möbler så det har kanske inte behövts..
Var rädd om rösten
Kram/Åsa

Mamma C sa...

Inte kul att tappa rösten, nu får du krya på dig och vara så tyst du kan.
Kram Mamma C

Lallis - liv och leverne sa...

Nej men vad jobbigt! Hoppas att det släpper snart!
Kram Lallis

Vit som snö sa...

Det blir några dagar av meditation då med ditt röstvirus, tänk vad mycket nya projekt du ska filosofera fram!
Vilken fin burk det är!
Krya på dej! Kram Cilla

Annica Manby sa...

Det är säkert både posetivt och negativt att vara röstlös.

Du får ta det lugnt och tänka istället.

kram annica

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Hannis!
Så trist att tappa rösten! Har bara gjort det en gång i mitt liv och alla i min omgivning tyckte det var jätteskönt, fräckt eller hur?
Bilderna på ommöbleringen var allafall jättefina!
Krya på dig!
Kram Maria

Elisabeth, anyhow.se sa...

Knappar i olika former men i stora mängder ihopsamlade sådär som du gjort - det är galet snyggt!
Tack för lite målerihjälp, behövs alltid infallsvinklar kan jag känna! :)

Snuttan sa...

Ohh skönt att det börja släppa lite nu

Vilka underbara saker och bilder du visar oss

Kram
Åsa

Anki sa...

Tack söta rara!
Jodu, symaskiner är inte alltid lätt att handskas med, ibland tror man dom har ett eget liv, hihi...Men jag har jobbat som sömmerska på syfabrik för många år sen...så där fick man lära sig att tämja dom *fniss*

Hoppas det bli bättre med rösten!
Kram igen!

Husmys sa...

Hoppas du blir bättre i halsen,är själv hostig.
Fina saker du har på byrån.
Kul med lite måleri tips också.
Kram Anneli

Lindas Vita Lantliv sa...

Såå fint med bla en massa vita knappar...velat ha det länge, men ej tagit mig för...där kan jag bli riktigt dumsnål på en loppis om de kostar typ 50 öre styck....

Krya på dig nu...//Kram Linda

la petite perle sa...

Hej!
Vilken underbar blogg du har!
Dina bilder är verligen jättefina!
Kommer snart att kika in igen!
Kramar i massor //la petite perle

Hipsterlillamy sa...

Hahaha jag kom ihåg en tjej som aldrig pratade med sig själv förut.
Kom oxå ihåg att du skyllde det på en speciell person....är det fortfarande så...
Hahaha
kram o PUSS

Ardisia sa...

Hej! Stackare.. Försök & få rösten vila, så kommer den tillbaka snabbare. Måste kännas frustrerande att inte kunna prata :D

Så vackra bilder du visar gumman! Väldigt harmoniskt & lugnt på nåt vis.

Ha en bra helg trots viruset. Kram /mia

Viola sa...

Hoppas att stämbanden funkar idag..så frustrerande...tack för genomgången av ditt tips på målning, är nu nedskrivet i lilla boken, ha en skön helg, kramen

LenaS sa...

Hoppas din röst snart återvänt och tack för inspirationen!
Ha en fin helg!
Kramis/LenaS

lolla sa...

hejsan
åhhh dessa gamla rullar är så fina..hoppas hitta på några i somar på nån auktion.... du var ju duktig att beskriva hur du gör så shabby på dina möbler :-)
ha en fin fredagskväll..
lolla

Monkan sa...

Nämen aj oj, har du tappat rösten din stackare! Måste vara extra jobbigt att du inte kan prata med dig själv, för det är väl då man får de bästa svaren ;-) Får väl erkänna att jag nog pratar en del också, med skärmen... när man ser fina saker/bilder eller det står nåt kul, det blir mycket ah, åh, vad fiiiint och skratt. Blir lika förvånad varje gång, att jag inte kan hålla tyst. Jag ska ju absolut inte sitta på nåt internetcafé och blogga ;-)

Tur att bloggeriet inte påverkas av din tappade röst, vilken bra instruktion du knåpat ihop t.ex. Pallen, den är ju verkligen urcharmig och nu börjar jag förstå allt varmt tal om olivträd, när jag sett både ditt och Fröken Fräkens.

Hamster, är inte det en synonym till bloggare :-)) och det finns ju ingen tvekan om att du ska spara hattasken och de fina broderierna!

Men hörru, inte sjutton kastade du dig väl i badet?! Hoppas rösten är i form snart, inte minst till midsommarsjungandet :-)

Gammalt o nytt sa...

Hej Vännen!!
Tack för din gulliga kommentar...det har varit lite mycket på sista tiden ..Men jag kommer snart tillbaks.

Hoppas att du snart slipper att prata med dig själv...ler..men håller med monkan att man får dom bästa svaren då..ler
Kram och ha en underbar helg /Irene

Mamma Millan sa...

Hoppas rösten är tillbaks!!!! Fint med knappburken!! Trevlig Helg!!!♥

Inspiration i vitt sa...

Såå vackert Hannis, trådrullar och knappar är så fint att ha framme och din burk kan man titta på många ggr, den är underbar.

Det är flera på mitt jobb som har tappat rösten skönt hihi, nej då jag bara skojade, den kommer att tillbaka.
Kramar till dig/Ingela.

Lauras gård sa...

Vad vackert det blev med spetsen på trådrullarna. Kul att kunna ha den vackra spetsen framme för beskådan och även alla fina knappar. Hoppas att du har blivit bättre i halsen. Kram Stina

Lantlig inspiration sa...

Hej!
Vad fint det blev med spetsen på de gamla trådrullrna.
Har suttit och läst igenom en massa inlägg hos dig & har blivit superinspirerd! Tack för det :D
Må väl.
/Marie

Grindelunda sa...

Hejsan!
Det känns som en evighet sen jag var och "hälsade" på i Din blogg.Men du har fullt upp med projekt ser jag :) Jättekul att titta på.

Skönt att rösten börjar återvända. Det är allt lite läskigt att tappa rösten.

Hoppas helgen varit bra!
Kram från ett regnigt Grindelunda.

Kannor och karaffer sa...

Hej vännen,

Skönt att läsa att du är på bättringsvägen! Här har du minsann inte legat på latsida... Underbar pall och läckra trådrullar - kul också med alla fina saker från din mormor o morfar - vilka minnen!

Krya på dig nu!

Hörs snart igen!
Kram Ann

Vita små hjärtan sa...

Så härligt du visar!!! Ja knappar är ju så fint, särskilt vita :)
Kram Agnetha

Nygammalt sa...

Tack för tipset Hannis! Du kan ju verkligen det där! =)

Så fint du har möblerat om, extra praktiskt att ha så vackra saker att dölja grejer i. Fint med rullarna med spetsen och alla knapparna.

Kram!

Nina sa...

Hejsan! Jag har fått total blogg-ångest och har inte varken bloggat eller tittat på andra bloggar. Vet inte riktigt vad det är...prestationsångest kanske. :)
Vilken underbar liten pall du har, den i inlägget under. Blev lite smått förälskad. *fnissar*
Hoppas allt är bra med dig och att rösten har kommit tillbaka!
Stor kram,
Nina

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det är inte lätt att tappa rösten. Man märker ju då också hur mycket man egentligen pratar...
Fint blev det på byrån...
Hoppas Vi "hör" av dig snart igen... hihi
Kram
Marie

Hilde Heimdal sa...

Hei så utrolig flott blogg du har :)

Masse flotte bilder!

jakt,skor,barn,inredning sa...

Tjingeling pinglan ! Har du blivit någe bättre i halsen? Nilla

pysseltanten sa...

Huuuua mej...
Att tappa rösten e bland de värsta som fiiinns...
Du har något att hämta hos lilla moi...hihi.=)))
Kraaamizar Git

Ann-Catrin sa...

Godmorgon hesa Hannis!

Hoppas du blivit bättre nu.. usch jag har oxå fått sånt virus en gång.. och som du skrev då märker man vad beroende man är..att prata

En stor kram till dig och trevlig midsommar

Ann-catrin

(tror du och jag Shabbar på samma sätt)