Utrensning på landet

Min mormor och morfar bor sedan några år tillbaka i stan,
men huset på landet har vi haft kvar.
Nu är det sålt och vi rensar och plockar hem sånt vi vill ha kvar.
Jag anser mig inte vara en speciellt sentimental person i vanliga fall
(min familj håller förmodligen inte med)men nu kan jag lova att jag är sentimental!
Jag ser den här platsen som mitt ställe.
Där jag som barn fick uppleva och lära mig saker om djur och natur
som jag önskar att alla barn fick vara med om.
Så att gå där och plocka bort känns sorgligt, men så är ju livet.
Saker förändras och tur är väl att minnen går att bära med sig.
Framför allt är det en stor lättnad för mina morföräldrar och det är det viktigaste!

Jag brukar ju gnälla över att jag inte hittar porslin.
Jag lovar: Nu ska jag sluta med det!!
Vackra fat fanns i skåpen.

Gröna Anna efter min gammelmorfars syster som faktiskt hette Anna.
Servisen Marie-Louise efter gammelmormor.

Blev så mycket av den att jag fyllde en hel korg...

I garaget hittade jag den här!
En gammal våg med vikter som nu står i badkaret.
Nog för att jag gillar shabby men spindelväven vill jag inte ha.
Behöver nog smörjas med lite olja för att få tillbaka glansen.

Passade på att knipsa av lite kvistar som jag tog med mig hem.
Nu är vi långt i från klara därute...
Och för att göra plats så kommer i morgon personal från en loppis och
hämtar saker hemma hos mig som jag inte behöver längre.
Det kan någon annan ha nytta av!

Väggen har jag hunnit måla om och brädan är uppsatt så nu blir det lite piffning.
Kram Hannis






41 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Jag tror att det där med nostalgi kommer med åren. När mina föräldrar plus syskon tömde huset efter mina morföräldrar samt farföräldrar (samtliga gick bort inom en tioårsperiod..) var jag ung och grön och kände inget behov av att spara saker från dem. Jag hade ju minnena! Men när pappa sålde huset för två år sedan var plötsligt varenda sak förknippad med minnen, hur skulle något kunna ges bort?!

Det var en himla massa finfina fynd du hade gjort. Mumma med de vita tallrikarna! (fanns en del sådana på loppisen igår, men till väl saftiga priser..) Häftig våg!

Den här zinkfärgen som är så bra, vad är det för färg? Hammerlacken eller? Jag blev ju riktigt nyfiken!!

Helen sa...

Vad mycket fint porslin! Förstår att du blir sentimental det är inte lätt att sortera saker som har ett värde för en.

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Hannis!
Det kan verkligen vara sorgligt att behöva säga adjö till en plats som man har så många minnen ifrån. Vilken tur att du hittade så många fina saker. Varje gång du använder dem så kommer ju minnena tillbaka!
Ser fram emot att se resultatet efter piffningen. Har en jättefin knoppbräda som jag inte kan bestämma mig för var jag skall sätta upp (har du hört det förrut=fönstrerna?), kanske får jag inspiration av dig?=)
Nästa vecka kommer jag ha en utlottning på bloggen! Håll ögonen öppna!
Ha en skön söndagskväll,
kram Maria

Lantligt i stan sa...

Lite sentimental måste man få vara i detta läge tycker jag! Det skulle jag också vara!
Å Gröna Anna är min favoritservis som jag samlar på! Tycker den är så vacker, mormor och morfar hade en sådan när jag var liten. Lite nostalgi där också...
Kram Anki

Vit som snö sa...

Förstår ju att man fylls av nostalgi och blir sentimental av att tömma ett hus. Men så härligt med saker som är vackra och dessutom har ett extra värde för just dej! Var rädd om dom!
Kram Cilla

Annica Manby sa...

Oj så mycket fint du hittade. Vackert porslin, kopparna var riktigt fina.
Vilken loppis lämnar du prylar till? det gäller att jag håller mig framme.

Kram annica

Under förvandling sa...

Ja, kan tänka mig att det är sorgligt att lämna ett kärt ställe. Minnen, va härligt att du har dem!

Så mycket fint du hittade!! FMysigt inlägg Hannis.

Tack för din kommentar hos mig, vad

Kram Annelie

Hanna sa...

Så mycket underbara saker och vackra serviser.
Hanna

Vita små hjärtan sa...

Men oj vilka härligheter!!!! Vad roligt att få. Kram

Huset mitt i byn sa...

Var glad att du får ta del av minnena av dina morföräldrar, när min älskade mormor dog då var mina kusiner som gamar...dom tog ALLt som senare såldes på loppis, det var inte roligt för mig för jag hade så mycket minnen och känslor i alla fina saker som dom hade.

Fint porslin du fick, gillar oxå Gröna Anna servisen.

Kram Pernilla

Hanna sa...

Ojoj, där har du verkligen hittat underbara ting. Kaffeservisen var ju alldeles underbar. Jag MÅSTE ta mig till Vaksaltorg och till loppisen nån dag. Har liksom inte haft lust eller ork till det. Kram

Tulipa sa...

Hej!
Så mycket fint du får med dig hem...och minnena är ju så viktiga också.

Vikter är kul. Poppar upp lite varstans på bloggarna. Jag hittade några i våras också. Fin dekoration...

Önskar dig en ny skön vecka!
Kram Mariette

corrina sa...

Vad härligt att hitta så vackra saker, nej inte är man sentimental. Hmf, känner i gen mig på den punkten. Men vad skall ,an göra åt det?

MiaMaria sa...

Hej!

Vilken skatt du fick med dig hem så härligt med alllt det vackra i porslin......

Ha´en bra vecka!
MiaMaria

Mamma C sa...

Men oj vad mycket fint porslin det fanns. Klart man måste få bli lite sentimental. Det är ju massa minnen som måste poppa upp.
Ha en bra ny vecka
Kram Mamma C

Vitt o Vältummat sa...

Visst blir man nostalgisk vid sådana tillfällen. Tur att du vill ta hand om de gamlas saker. Många hade kanske slängt dem bara. Usch!
Kram/Åsa

Magny sa...

bare vackert....
goood klem, magny¨****'

Nygammalt sa...

God kväll Hannis!
Sååååå vackra saker du har hittat i stugan. Samma funderingar har varit ang. vår sommarstuga men jag som är lite för sentimental vägrar gå med på detta. Men det drabbar ju ingen äldre som i ert fall.

Ja du, jag ruvar i en liten etta, iof på 43 kvm och väldigt bra planerad så det funkar alldeles utmärkt. Dock är jag i stort behov av ett förråd...Jag bor också bara i andra hand...vilket inte är så ovanligt här tyvärr. Men jag har sett till att få det renoverat i badrummet plus fått hallmattan bytt då det tidigare har varit fuktskada här. Så jag är nöjd =)

Kraaaam!

Vit poesi sa...

Åh så tråkigt att behöva tömma, det känns som man tömmer en massa minnen. Synd att ni inte kunde behålla stället? Mycket fint du fick med dig hem.
Ha en go vecka
kram Malin

RANA sa...

Vackra saker, sorglig anledning.

Va, är spindelnät för shabby? Det är alltå dääär gränsen går..?

Många kramar till dig, lilla fining!

/R


Sprayburken oöppnad. *skäms, iaf nästan*

Kerstin - Syster Grön sa...

*lite avundsjuk* (fast inte missunsam!!) Men..vilken lycka att få botanisera och ges möjlighet att spara sina gamla minnen i gömmorna för alltid. Förstår att det känns vemodigt, men tur ändå att ni får spara lite saker! De kanske kommer att fortsätta minna om barndomens paradis..?

Ha en finfin vecka!
Kramar / Kerstin

Lily of the valley sa...

Så mycket fint du fick med dig hem!
Vilken lycka!!!:D)))))))
Älskar "Gröna Anna"!
Synd att du inte kunde behålla stugan som innehåller så fina minnen. Kan vara skönt med ett "vattenhål" som ger en mycket positiv energi..
Kul att få se din piffning, ser fram emot den :D
Många kramar
Lily

My Lovely Things sa...

Godmorgon Hannis!!

Jag förstår att det är många känslor som väcks till liv.När du rörjer i huset..Tänk vad mycket minnen man har med sig.

Roligt att ha med sig porslinet genom livet som bär på minnen..jag har oxå det..Saker som min farmor har haft betyder extra mycket för mig.

Ljuvliga saker och porslin som du fick med dig hem..Vikterna åh va fina..lycka..

Ha det så bra..Kära Hannis..
Kram Anna

Viola sa...

Visst är det sorgligt med uppbrott....men du fick ju med dig hem så vackra minnen, önskar dig en fin måndag, kramen

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej gumman!

Tror man blir lite mer sentimental med åldern. Man minns allt saker man inte tänkt på förut. Du har ju verkligen tagit vara på fina grejer. Jag var så ung när min mormor och morfar dog så då hade inte mitt intresse för inredning kommit ännu. Och nu finns inget kvar att hämta...

Idag skiner solen - önskar dig en fin dag

Kram Viveka

Helena sa...

Hej! Förstår att du blir lite sentimental. Min pappa ringde igår och bad mig komma hem till dem (mitt barndomshem) och rensa mina saker från vinden, det första jag sa var: -Vaddå, ska ni flytta? Man vill lixom hålla fast i sin barndom så länge det bara går.
Vad mycket fint porslin du hittade, det är alltid lika kul att gå igenom gamla saker. Jag gillar din blogg så jag lägger den hos mina favvisar, hoppas det är okej!? Hoppas du får en bra dag,
Kram Helena

Tina sa...

Ja visst är det härligt med att få vara "lite" sentimental...;-) Ens uppväxt betyder ju mycket... Kram Tina

Lauras gård sa...

Jag kan tänka mig hur det känns att röja och välja ut det man ska spara. Jag har varit med om det efter både mormor och morfar och pappa. Det är ju så mycket minnen och band man har till alla saker. Ta hellre reda på för mycket än för lite. Det går ju alltid att göra sig av med sakerna sedan om man inte vill ha dem kvar... Kram Stina

Ardisia sa...

hej hej!
Vi har samma projekt farmför oss snart, då Pappas föräldrahem i Finland har stått tomt redan i flera år, då farmor först flyttade till stan och gick sedan bort för tre år sedan. Det är ett stort hus med stort ladugård fullt med grejer. På något vis känner jag att jag vill inte att allting "förstörs", jag vill behålla huset & hela stället som det som det är, ett minne från tiden då lilla farmor fortfarande fanns. Men samtidigt, att ha de minnessakerna hemma och kunna njuta av dem varje dag känns bra också. Svårt..

Vilka vackra saker du tat med dig hem.. :)
Kram från Mia

lolla sa...

hejan
Ja hur livet är,förstår att det känns att tömma ett ställe som betytt så mycket för en. Fina saker har du tagit vara på iallafall.
kram lolla

Mitt hem är min borg sa...

Hej Hannis vännen!!

Va tråkigt de låter att ni plockar ur.. Jag förstår dig.. Man har ju helt klart starkast band till saker man har med sig från bardomen konstigt nog.. Nu e ju inte saker lika viktiga för mig, nu gör man mest saker för barnens skull..
Jätte fint porslin fick du med dig i alla fall..
Sköt om dig..
Kram!!

Torparfrun sa...

Vilka fynd du har gjort!!!
Är imponerad över att du kan göra dig av med grejer på det där sättet(ge det till loppisen).

Ha det så jätte bra!

Kram Torparfrun

Lilla Blanka sa...

Hej goa Hannis!

Men ojojo, det måste kännts som rena rama skattkammaren att hitta allt det där vackra porslinet...och vikterna...såå fina!

Kram
Mia

Karin Lindström sa...

Hej Hannis!

Åh, jag förstår dig! De minnen som är kvar sen man var barn är ju så starka! Ibland fungerar det ju inte att ha allt kvar fast man gärna vill. Nu har du fått många fina minnen med dig och det är ju viktigt det också. Vilken tur med allt porslin, så fina tallrikar! Vi får se då hur det känns att ha lite färg på bordet *skrattar*

Kram på dig nu och jag förstod väl att du hade målat klart!!!

Karin

livetpåfyran sa...

Vilka underbara fynd du har gjort. Dom blir ju så värdefulla när dom har en anknytning till ens eget liv!!

Ha en fortsatt fin vecka!

Kram Pia

Kerstin - Syster Grön sa...

*Fniss*, ja kanske kan krönikör vara något...undra vilken tidning som skulle vilja ha mig...?

Ha en fin dag i solen!
Kramar! / Kerstin

Krydda Livet sa...

Såå mycket vackert porslin!! Det är så fint med gamla fat och koppar :)

Kram Josefin

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Uj så mycket fina saker! Du behöver ju inte leta efter någon loppis, du hade ju allt inpå knuten... De hade man ju inte tackat nej till.
Skönt iaf att det löser sig för dina morföräldrar!
Kram
Marie

Inka sa...

Hej, Hannis!

Åh, vilka fina serviser du fått. Lyckost där.
Jag förstår att det känns lite tungt att tömma huset. Det måste kännas lite ledsamt med ett hus fullt av nostalgi. Men ge det till mig så får du komma och hälsa på, hahahahahahaha. Ha en fin kväll


Kram Inka

anne sa...

Hej!
Oj vad mycket fint du hittat när ni städade ut hos din mormor och morfar.

Förstår att du blir sentimental, men jag brukar alltid säga att det fina med minnen är att de har vi alltid kvar även om livet och platser förändras, det är det som är det bästa med minnen...

Och, du har ju allt det fina porslinet att glädjas över och minnas med.

Kram Anne

STENLYCKA sa...

Vilken underbar blogg jag hittade. Mycket vackert porslin så roligt att det kommer från din släkt.
Ha en bra kväll och må så gott!
KRAM