Pelargoner i en låda...

Grävde lite i gömmorna och hittade en undanställd liten trälåda.
Målade om den och textade lite medans jag ändå var i gång.
Lådan kommer att få tillhöra inredningen på balkongen.

Tog ut sticklingarna från fjolårets pellisar över dagen.
Törs inte ställa ut dom dygnet runt än.

Något klena och rangliga trots att jag klippte ner dom.
Vet inte om jag törs klippa ner dom igen.
Nån som har något bra tips?

Och dom här(nedan)är tredje året som dom kommer igen.
Fast katten gjort sitt bästa för att ha i hjäl dom.

I morse drack jag kaffet i solen ute på balkongen.
Jag älskar dom här klämdagarna som gör att helgen blir lite längre,
när man inte behöver bry sig om klockan eller måsten utan bara kan njuta.

En skön Fredagkväll önskar jag er//
Kram Hannis

42 kommentarer:

Naija sa...

hej
ja det kan vara ksönt med ledigt så man hinner njuta av värmen o solen...fina pelargoner duh ar:)själv älskar jag mårbacka pelragoner och vita fylla sorter,tyvärr kan jag inte svara på din fråga :0

Fröken Fräken sa...

Jag tror att det är balkongdagen på alla bloggar just idag! Balkonger, balkonger.. så även hos mig. Men jag blir så störd på det blekgula "plåten" som är runt min balkong. INGET blir fint, så jag funderar på att måla den vit.. vad tror du, mästermålare, kan man köra med oljefärg, måste man ha utomhusfärg eller typ hammarlack??

Något pellisråd kan jag inte komma med, annat än att jag tyckte att de såg fina ut, och tillsammans med trälådan=applåder!

Imorgon ska tygskåpet släpas ut och värmepistolas!

anne sa...

Morgonkaffe ute efter lång vinterkyla måste vara något bland det bästa som finns =)

Mina pellisar är också rangliga trots klippning, har inga bra tips, men mina blommar och trivs ändå, så det får vara tänkte jag!

Vad fin lådan blev - nu blev jag inspirerad att måla en jag har...

Hoppas du får en fortsatt fin helg,
Kram Anne

Nygammalt sa...

Go kväll du rara!
Så himla fint du har gjort hos dig, och dagens inlägg är bara så ljuvligt. Tyvärr kan jag ingenting om pellisar men vackra är de. =)

Lådan du gjorde till dem är superfin. Vad använde du för mall till den fina textningen? Blev jättebra.

Oj så många översvallande ord...men du vet att jag gillar din blogg! =)

Hoppas du hade en trevlig kväll igår.

Kram!!!

lolla sa...

hejsan
Jag håller verkligen med dig att det är så skönt att få en långhelg ibland....
Jag har åxå varit ute och donat hela dagen,
faktiskt tagit fram min pelargon som jag låtit övervintrat i stallet, få se om den lever :-)
ha en trevlig kväll
lolla

Under förvandling sa...

Hej Hannis!

Men vilken fin liten trälåda du fann!! Och så väldans snyggt du textat!!

Va skönt med balkong. Låter som du har det gott. Ha det fortsatt skönt i våren!

Kram Annelie

Lindas Vita Lantliv sa...

Å vilken snygg låda du har fixat! Du, är dålig på det där med att övervintra pellisar, tyvärr! Är överlycklig för att jag för första ggn lyckades med EN mårbacka i år...

Hoppas du med får en skön fredagkväll (det som är kvar) och en fortsatt trevlig helg!

Kram Linda

Madeleine sa...

Åh vad läcker lådan blev! Nu kommer de nog trivas och växa till sig. :)

Håller med att det är skönt med lediga dagar, bara få vara. :)

Kramar

Lauras gård sa...

Vad fint du får på balkongen! Det blev jätte häftigt med lådan. Tänk vad lite färg kan göra! Kram Stina

Hemma hos Klara... sa...

Åhh vad fin lådan är! snyggt med pelargoner i.

Ha en fortsatt härlig helg!
Kram Helena

Vita drömmar och choklad sa...

Jättefin låda. Tycker om ditt målade bord/kista i förra inlägget oxå!
Trevlig helg!
Kram Camilla

Tidsmästarinnan sa...

va? jag har just slängt ut mina, tror du inte de tål att stå ute nu? Hmmm, nej det har du nog rätt i, det är ju rätt lång tid kvar med frostrisk förstås...

vad kul att du också kommer till bloggträffen!! vi blir ju ett gäng så hoppas vi kan hitta varann :-)

Kraam!
Susanne

Lily of the valley sa...

Fin låda! Jag älskar trälådor :D
Pelargoner också för den delen :D
Av mina 6 st övervintrade, är det bara 1 som har klarat sig. Den stod i fönstret och fick en skvätt vatten ibland. Ingen av dem var/är Mårbacka, om det har ngn betydelse?
Jag älskar blommor men det är inte alltid det är ömsesidigt ;-)
Jag håller med dig, klämdagar är njutbara :D I synnerhet nu när vädret är så fint och man kan vara ute. För första gången på länge är jag ledig en hel helg..SKÖNT :D
Ha de gott i värmen
Kram Lily

Huset mitt i byn sa...

Så snygg lådan blev och vad snygg text du ahr målat dit, fri hand eller? Jaja snyggt som sagt var är det.
Och vad duktig du är på att snickra, den blir superfin, lovar dig det :=)

Kram Pernilla

Nettan sa...

Å vilken fin låda..älskar lådor av alla de slag!
Pellisarna tar sig säkert om de bara får lite sol å gödning skulle jag tro!!
Va fint det lilla bordet blev oxå, vet att min mams har något liknande..kanske hon inte vill ha det längre??;-)
Lycka till med balkongen!
Kram Nettan

Jes/Vita villa vila sa...

Å vilken härlig låda du fixat till! Urfin! Vad duktig du är.

Hoppas du njuter av en strålande och skön helg!

Kram Jes

Lily of the valley sa...

Tack min vän :D
Vet inte än! På onsdag åker vi upp till Stockholm för besked....
Kram Lily

Helen sa...

Fin låda! Gillar också långhelg, det borde det vara oftare!

Vit som snö sa...

Vilken härlig låda det blev efter din omgång med färgen!
Sybordet var så vackert som du visade tidigare också och den gamla kistan som blev ett ljuvligt bord! Härligt att se allt du fixat till.
Kram Cilla

Nygammalt sa...

Tack för tipset vännen!
Ha det nu så himla skoj på bloggträffen, attans att jag fegade ut. Hade varit skoj att ses.

Kram!

Millas hem sa...

Hej!

De där rangliga är ju så charmiga, tycker jag!
En sån fin låda!!

Önskar dig en trevlig kväll!

Kram Camilla

Magny sa...

vackre pelargonien...
og skjønne bilder...***

Husmys sa...

Vad fin lådan blev.
Jag är inte lika försiktig som du med mina små sticklingar märker jag.Mina ställde jag ut förra helgen och där har de fått stå dag som natt.Än så länge har de klarat sig.
Kram Anneli

Inspiration i vitt sa...

Så romantisk vackert det blev i din lilla vita fina låda. Jag har själv försökt flera ggr att övervintra pelargoner med aldrig lyckats nåt vidare bra. Jag har varit i väg till Blomsterlandet och köpt massor med växter och hoppas på att de inte fryser ihjäl på natten.
Kram på dig/Ingela.

Karin Lindström sa...

Hej vännen min!

Så fint med pelargonerna! De verkar ju ta sig så bra så.

Vi ses snart!
Kramar
Karin

Kristall & Pynt sa...

Fint med lådan och pelargoner i.
Ha det gott

Livs Lyst sa...

Hei! Jeg har heller aldri turt å skjære ned disse blomstene. Men jeg har hørt mange gjøre det. Og jeg tror de tåler det. De blir sikkert mye tettere og fine da.

Jeg syns mine høye og tynne er kjempe sjarmerende usansett jeg da.

Ha en fin vårdag!
Hilsen L-jo

Majas mammelucker sa...

Hej Hannis!
Kanoon fin låda ..jätte fina pellisar ge dom lite näring så tar dom sig .. jag har övervintrat 28 pelagoner ..det är sååå vackert med pelagoner...
visst har det varit skönt med lång helg....varmt och skönt...
Ha en bra vecka!
Kram Maria.

Katta sa...

Hej Hannis! det var roligt att träffas idag och visst bara bubblar huvudet av intryck,inspiration och ideer. Ha en bra fortsättning på kvällen och en bra vecka, kram Katta

Karin Lindström sa...

Hej rara Hannis!

Vet du att jag öppnade datorn nu för att skriva detsamma till dig. Jag gick också runt och letade efter dig. Jag hoppades att du skulle stanna och äta lunch. För jag har också mycket mer jag vill prata med dig om. Men jag kommer över till Uppsala någon dag, och då hoppas jag vi ses igen!

Visst var det en härlig och inspirerande dag! Jag vill skissa på hela min trädgård *ler*, men får nog hålla mig till ett av hörnen!

Ha det nu så bra!
Många varma kramar
Karin

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Hannis!
Åååh vad det var roligt att få träffa dig idag! Jag sitter och ler med hela ansiktet nu när jag skriver, för jag ser ju dig framför mig nu...
Det var en underbar dag, och nu är jag ganska trött, och full av nya intryck!
Så kul att träffa alla tjejer, men man hann ju inte prata med alla som man ville prata med... Men det går väl fler tåg, hoppas jag!
Violan och jag åkte gamla E4:an hem till Norrköping, oh vad tror du vi hittade där???
Loppis såklart! En del "fynd" blev det, och du lär få se dom så småningom...
Kram på dig du goa!
Marie

H A N N A S - F O R M sa...

Nu hittade jag dig!!! Så fin blogg...måste kika mer...det var kul att ses idag, vi hann inte prata så mycket men det kanske blir mer någon annan gång!

Ha det gott!
Hanna

Mia sa...

Kul att träffas idag, visst var det en härlig bloggträff. Lite pirrigt tyckte jag allt att det var när jag satt i bilen på väg dit men med ett så härligt gäng... kan man inte annat än ha trevligt.

Kram Mia

Vita små hjärtan sa...

Härlig låda... Kram

Lantligt i stan sa...

Så fin lådan blev! Pelargoner är väl underbara! Ska införskaffa ett gäng jag med, både ute och inne. Orkar ju aldrig spara dom över vintern.
Kram Anki

corrina sa...

Ta bort blommor och blomknoppar så fort de kommer, det är de som tar näring, när plantan växt till sig så kan du låta knopparna växa igen. Lycka till

lottens vita och gröna sa...

tänk va att vi äntligen mötts, tack goa hannis för denna oförglömliga förmiddag! vilken låda, det ska va du som kommer på så fint!

hoppas vi ses snart igen, varmkram lotten

Gammalt o nytt sa...

Jag tittade efter dig när jag skulle åka..men det var så otroligt mycket folk..
Åh resan gick bra...
Visst var det roligt..fast vi var 5yr hönor..ler
Hoppas att det blir fler gånger/Kram

Irene

Cilla sa...

Åååå så ljuvliga bilder & visst är det bara såå lyxigt att få sitta ner & avnjuta en kopp..
Ha det bäst & njut i mängder
Kram Cilla

Ann-Catrin sa...

Hej Hanna!!

Gud vad roligt det var att få träffa dig.. nu ser jag dig framför mig.. tänk vad sånt betyder. Du verkade vara en sån go tjej.. precis som jag trodde


Visst kommer vi väl ses fler gånger... eller hur

Stor kram
A-C

Inka sa...

Hej, Hannis!

Men vilken underbar trälåda, och vad fint du textat på den.
Och säg vad som är vackrare än Pelargoner. Hoppas du lyckas. Själv är jag usel på plantor och annat som behöver vatten för att växa.

Ha det så gott i vårsolen.

Kram Inka

Vitt o Vältummat sa...

Ett sådant sybord har jag exakt likadant som jag håller på att måla. Jag har inte vågat måla över blommorna men nu ska jag göra det.
Fin blogg du har! Jag kommer tebaks:-)
Ha en skön fortsatt kväll
Åsa