Färger och fynd

Blir lite av en serie från landet just nu.
Men där har jag varit i dag igen och plockat.
På landet existerar inte det vita utan i stället så är det ett virrvarr av färger.
En bild från vävrummet.

Mattan som är på g just nu.
Det är alltså mormor som väver,inte jag!
Garner,tråd och tillbehör i överflöd.
Men visst är det vackert?
Ligger mycket arbeta och känsla bakom allt det här.
Och mitt i allt, en gammal stol som kanske kommer att få flytta hit.
Ja, så blev det lite fynd=))
I snickarboden hittade jag en spiklåda.
Den ska inte målas utan bara få vara som den är.
Och en zinkhink till Olivträdet.
Lakan med brody, gjorda av gammelfarmor och en gammelfaster

Sist men inte minst...Kotavlor!!
Från våra fina grannar.
Bonden själv som är 89 år och ändå rätt luttrad tyckte att det var
aningen lustigt att jag ville ha dom hemma.
Fulla av flugskit,luktar ladugård men fasiken så fina!
Här snackar vi patina=))
På Torsdag åker jag ner på snabbsemester till Halmstad för vidare färd till Malmö.
Ska bland annat umgås med Strutsar,Kungspudlar,en gatukorsning
(Hund alltså) och bo vid en loppis...
Kan bli riktigt bra det här=))
Kram Hannis















29 kommentarer:

Huset mitt i byn sa...

Så härligt med alla dessa färger det kan vara hos andra, min mormor hade också sin väv igång och gjorde dom mest fantastiska mattor och dukar, allt i en underbar färgkombination.
Jag kan tro att bonden undrade vad du skulle ha kotavlorna till...*ler* Så fint alltsammans är.

Kram Pernilla

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Kotavlorna är såå jäkla fina. Måste verkligen försöka få tag i några. Då jag visade dom åt maken så sa han -Va fan ska du med dom där skittavlorna till? Hihi ja dom förstår sig inte på vad som är vackert =)

Såå mysigt det ser ut med vävstolen och allt omkring.

Kram Anita

Mamma C sa...

Så mycket fint och vackert du hittar hos mormor. Vilken lillsemester du ska göra. Ha en bra ny vecka.
Kram Mamma c

Fröken Fräken sa...

Det där landet verkar vara en riktig skattkammare!! Jag kan just tänka mig vad den där bonden går och tänker nu, och tycker.. Alla kan visst inte se tjusningen i en kotavla!
Själv försöker jag se tjusningen med rosa. Men det verkar inte funka denna gång heller! Här har man ägnat halva söndagen åt en gardin som man rev ner igen så fort den var klar...

Ha det så trevligt i Skåne! Vet inte riktigt vad jag ska hitta på under de fyra dagar med ledighet som snart stundar... men bra blir det!!

Lily of the valley sa...

Vilken skattkammare du har besökt! Många fina fynd :-D
Underbar trasmatta din mormor väver, gillar färgerna...
Jag kan tänka mig bonden :-D)) Ungefär som i lördags när jag berättade för min morbror att det gick bra med fönster utan glas...alltså...min pappa skulle få några gamla fönster till tomaterna...mitt öra växte...har du några till mig??? Hur många vill du ha???? Så många du har!!!! Synd du inte sa det innan för jag var på tippen idag och slängde en massa fönster....Ska bli spännande och se hur många det blir..;-)
Bo vid en loppis...Det lät spännande...i Malmö...
Jag tror du får det kanonbra :D
Kram Lily

Vitt o Vältummat sa...

Det är extra roligt när sakerna har en historia. När man vet var dom kommer ifrån. Jättefina fynd du har gjort!
Ha en bra kväll
Kram/Åsa

corrina sa...

Vad härligt med massor med grejer och en vävstol, jag har alltid velat göra det. Lyckos dig.

Vita små hjärtan sa...

Så mysigt att väva, tycker det är lite gammaldags på nåt vis! Å vilken stol!!!! Den gilla jag! Kram

Kerstin - Syster Grön sa...

Hej Hannis!

Rackarns vilka fynd du gör där ute!! Och jag håller med dig om att allt inte måste vara vitt, i ett rum där kreativiteten ska flöda behöver det finnas lite färger, i min ateljé har jag massor av färger, det är både randigt och rutigt och prickigt och blått och grönt och rött och lapptäcken och garner - alldeles underbart och välgörande för kreativiteten!

Ha en fin vecka!!
Varma kramar, Kerstin

STENLYCKA sa...

Så många fina bilder du visar. Mattan var så vacker du har en duktig mormor. När vi sålde min mans barndomshem så fanns det gott om kotavlor,vi sparade två och slängde resten, inte visste vi då att de skulle bli så populära.
Men du har ju flera stycken så var rädd om dem.
Önskar dig en bra början på veckan.
Kram

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Hannis!
Visst är skattgömmorna på landet underbara. Jag kan riktigt se bondens min framför mig =) Nu kom jag på att jag bor ju faktiskt granne med en bondgård här på landet . Tror nog att jag skall gå på tiggarstråk imorgon. Sylvia tror nog redan att jag är lite knasig så det gör nog ingenting...
Oj, att få bo granne med en loppis i Skåne låter "farligt, farligt men härligt, härligt"
Hoppas att du får det riktigt mysigt,men akta dig för strutsarna, de bits så in i vassen!
Om du hittar något Villeroy och Boch porslin i blått musselmalet stämplat DRESDEN i mörkbrunt så köp det till mig, SNÄLLA!!
Kram MAria

Lantligt i stan sa...

Vilka härliga bilder! Nä allt behöver inte vara vitt! Dom gamla kotavlorna var underbara! Äkta vara!
Kram Anki

Vita ljuva tankar sa...

Det där kan man kalla äkta vara! Tänk att ko-tavlor kan skapa ett sådant vill-ha-behov. Härliga bilder.

Kram Linda

My Lovely Things sa...

Hej!!
men vilka fina saker du har hämtat hem från landet..
Kul med kotavlorna..Jag gillar att de är så slitan och fina..har fått en drös till..de är i väldigt bra skick..hade inte haft nått emot att de skulle vart slitanre..gillar när de har snyg sliten patina som dina..
lakanen är ju ljuvliga vilken lycka att få med sig en sån stooor hög..
ha det så bra i halmstad och malmö..
Kram Anna

Lindas Vita Lantliv sa...

Hoppas du får en skön mini-sem, och vilka underbara fynd du har gjort...som sagt; snacka om patina på kotavlorna...*ler*

Kram Linda

Viola sa...

Jag har tyckt siså där om alla kotavlor som många vurmar för...men dessa dom gillade jag, så härliga! Vilka skatter du kom hem med, hoppas helgen varit skön kram

Nygammalt sa...

Vilka fynd du har gjort! Herregud så lyxigt. Och tjusningen med sommarstugor är väl att det är ett hopplock av färger och saker. Det är min stuga ett bevis på, ha ha.

Men att bo bredvid en loppis låter ju rent utav livsfarligt =)

Kraaaam och ha en bra vistelse!

Vit som snö sa...

Vilken skattgömma! Och såå fina saker du hittade.
Kotavlorna är ju så fina! Jag kan tro att en 89-årig gammal bonde inte hade en aaaaning om hur många som åtrår hans gamla tavlor;-)
Kram Cilla

Under förvandling sa...

Hej Hannis!

Va fint inlägg, som alltid!! Fint med färger också ju...Ja du, kotavlorna har patina...hehe...Spiklådan var fin, riktigt finfin.

Roligt och vackert att din Mormor väver. Ser så levande & hemtrevligt ut, eller hur?

Kram Annelie

Lauras gård sa...

Men vilken skattkammare du har på landet! Jag kan tänka mig bondens min då du sa att du skulle ha koskyltarna hemma. Snart ska hon väl ha dynggrepen också tänkte han nog... Kram Stina

Karin Lindström sa...

Hej Hannis!

Åh, det ser så härligt ut med vävstolen och alla tygerna! Får hon med sig den?

Härliga fynd! Min mamma kom med fem kotavlor till mig häromdan. De har ju gård, men har bytt ut alla dem gamla mot nyare i blå plast. Men de slänger heller inget så nog fanns det några kvar i gömmorna!

Nu får du ha en trevlig vecka med resor och allt! Loppis, ja då får vi väl se mycket fint framöver igen *ler*!

Många kramar
Karin

livetpåfyran sa...

Min mamma väver så jag vet vilken tid det tar, men det är sååå fint med trasmattor!

Zinkhinken blev jag förtjust i, letar efter en själv. Ha en underbar resa och helg, kram Pia

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilken underbar guldgruva du har hittat! Där finns ju hur mycket fint som helst! Man kan ju bli avis för mindre...
Och så fina mattor din mormor gör.. Ser helt underbar ut! Sådana som man ska gå barfota på och jag kan minnas den härliga känslan som jag hade när jag sprang ute på landet hos min mormor(som dessvärre inte lever längre)och det var sommarlov och fint väder!

Ha de nu så härligt på din minisemester! Själv ska jag på bloggträff... igen!!!

Kram
Marie

LenaS sa...

Åh vilka underbara skatter du hade med hem, så kul när man kan hitta sådana saker....
kramis/LenaS

anne sa...

Oj vilken vävstuga!
Jag tyckte dne var himla fin med alla sina färger, det gav känsla på ett obeskrivbart sätt.

Vilken fin spiklåda - jag har sett liknande i blombutikerna nu för ca 200 kr styck!
Vilket fynd du gjorde!

Och kotavlor också (men du tvättar väl bort flug och kobajset innan du ställer fram dem va, hi, hi), jättefina!

Kram Anne

Krydda Livet sa...

Ååå så mycket fint du visar. Massa lantliga gosaker :) Och trasmattor är det bästa jag vet. Jag har ett gäng hemma som MIN mormor har vävt. Nu börjar hon bli gammal och jag vet inte om hon har samma ork och möjlighet men jag hoppas hon kan väva någon mer till mig snart. Jag vill ha en lång matta i tonerna grått, blått och vitt. Det vore väl fint.

Den mattan DIN mormor väver nu har ju superfina färger. Vart ska du ha den tro?

Kram Josefin

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Hannis!
Tack för smakrådet! Jag behåller nog de gamla beslagen ett tag till! Jag var faktiskt och frågade bonden idag efter kotavlor. Du skulle sett hans min! Han trodde att jag skulle ha dem till vår lilla Ladgård (utan kossor!) som vi har på torpet men när jag sa att jag skulle ha dom inne i huset så trodde jag att han skulle tappa hakan. Tyvärr så trodde han att de hade bränt upp alla, men skulle se efter i vråna! Håll tummarna!
Kramar Maria

Millas hem sa...

Ja, riktigt fina kotavlor...vilken lycka!:)

Kram Camilla

Beas barnslikheter sa...

Riktigt fint hantverk uppskattas inte så mycket längre, så därför blev jag så glad av att läsa ditt inlägg idag. Så otroligt vacker är den första bilden.