Text på tyg, försök 1

Inspirerad av Viveka så provade jag att texta på tyg.
Sydde en duk av en bit från ett lakan och testade på.

Var lite piller innan jag kom på hur jag skulle göra för att få konturerna någorlunda snygga.

Tog en kartbok och plockade ut lite gatunamn och hotell och slängde i hop.
Man kan ju bara hoppas att jag inte fått i hop nåt olämpligt ord...

Sen slängde jag i hop lite tändsticksaskar för att fylla på med nåt
annat nu när julen är utslängd!


Jag gillar tanken på att vi börjar närma oss ljusare tider nu!
Känns som att kreativiteten vaknar till liv på ett annat sätt.
Att få skapa och vara i det jag tycker om, då mår jag bra!

Kram Hannis

Ps.Arbetskamraten försökte tyda dom Franska vykorten.
Men texten är så gammal så att det gick inte.
Så det blir till att använda fantasin=))

40 kommentarer:

Jema Rose sa...

Ser väldigt fint ut tycker jag!

: )

Önskar dig en fortsatt trevlig helg!

Kram, Jenny

<3

Lily of the valley sa...

Jag tycker du slänger ihop saker ganska bra :D Det blev jättesnyggt alltihop!
Visst är det härligt när ljuset vänder åter :D
Kreativiteten, inspirationen och mitt ordförråd återvänder!!;-)
(Jag påverkas jättemycket av väder o ljus)
Kram Lily

Mamma C sa...

Tycker det ser jättefint ut
Kram mamma C

Leamarlené sa...

Den blev ju jätte fin duken. Det måste jag prova på någon gång.
Visst är det kul att pyssla. Synd att jag inte har någon att göra det med. Plågar barnen ibland, tror dom tycker det är kul.

God fortsättnig, och ljusa tider...visst är det härligt.

Kram, Marlene

Mitt hem är min borg sa...

Hej hej!!
Så fint det blev.. Å visst e de kul att måla på tyg, och lite svårt.. Det vill ju flyta ut..
Franska gator gör sig väldigt bra på det mesta.. Kan ju dock vara lite farligt att ta lite ord hursom helst.. Ha ha!! Dom blev jätte fina va det än står..

Kram Linda

Gammalt o nytt sa...

Så fint det blev!
Visst är det härligt när ljusare tider kommer.
Kram Irene

Jema Rose sa...

Jag hade också tänkt att göra kuddfodral av handdukarna, men nu blev det lite akut med att fixa insyns-skydd, så jag får köpa fler vid nästa IKEA-besök, vilket sker i denna månaden är det tänkt..!

Kram, Jenny

<3

Hannahs bod sa...

Heeej!Meeen så härligt att du håller med mig om att det ska bli skönt med vardag igen. Din duk blv hur fin som helst.....pyssla på.
Kram Hannah

LillaFlisan sa...

Men jösses Amalia så snyggt det blev!!!

Ser ju maskintryckt ut, jättefint!!!
Vilket proffs du är!

Ett sånt vackert ljus du har i dina bilder!
Vart bor du nånstans?
I Spanien???, fniss.

Själv har jag så svårt att fotografera nu, tycker att det är mörkt nästan jämt....

Men vi går ju mot våren nu när vi hamnat på rätt sida igen!!!

Stor kram


Flisan

Lo sa...

Hej. Var det svårt att texta på tyg. Använde du någon speciell penna /färg? Nyfiken. ;o)
Må så gott!
Lo

Viveka i Bläckhornet sa...

Men vännen så du kan!
Hur snyggt som helst. Visst är det kul även om det är lite tidskrävande?
Har sytt upp några fler dukar som ska textas.
Och jalusidörren går inte av för hackor. Ser ju ut som om det var i Provance nånstans..;)
Jag målade ju två mindre jalusidörrar, så jag vet vilket pillarjobb det är.

Hannis du får till det så himla bra det du gör. Nu blev jag pysselsugen igen :)

(Ojj, nu ropar ungdomarna från köket att vi ska spela kort. Här har vi vänt på dygnet under julen)..:o

Ha det bäst
Kraaaam Viveka

Nygammalt sa...

Hannis, sååå snyggt du har gjort!
Vad har du användt för att kunna texta så fint? Har du några bokstavsschabloner?

God fortsättning på det nya året!

Kram.

Levindas Värld sa...

Men va fin duk du har gjort, så vackert målat!

Ja har också varit sugen på att testa måla på tyg men jag har inte riktigt hunnit med det än, men det ska definitivt testat på det med :)

Go´natt!

My Lovely Things sa...

åh va fint..Jag vill oxå trycak på tyg! Hur gör man???

otroligt fint...

tändstickaskarna är jätte fian..får nog ta och göra nån jag med..Skulle ha gjort det innan Jul..men då han jag inte..pga av husförsäljningen..
ha det så bra..
kram anna

Kristin sa...

Hej Du! Vad jag blev glad att mina fototips kom till användning. Jag ser att du varit på vitbalansen på dessa kort du visade nu också, de var jättefina, det är bra mycket finare med kort som inte är guldassiga tycker jag!!!!

Det såg verkligen jättefint det du pysslat med nu, att skriva på tyg. Håller man sig till ortsnamn så borde väl inte risken vara så stor att skriva något stötande... *fniss*

Nu önskar jag dig härliga lediga dagar innan jobbet börjar igen.

KRAAAAAM!
/Kristin

Vit poesi sa...

Va duktig du är!!! Jättefint blev det! Ha en fin söndag
kramar Malin

Fröken Fräken sa...

Hur snyggt som helst! Och det kan ju verkligen vara knepigt att få till med textilfärg så att konturerna blir skarpa och inte "blöder" ut i tyget... Har funderingar på att göra en tygtavla med text, men då måste jag ha vitt bomullstyg. Och som vanligt när jag får en tygidé så är ju affärerna stängda...

Hm, har aldrig provat att göra en regelrätt quilt. Har dock gjort filtar och överkast med foder och ett hett tips är att använda sig av samma typ av tyg, och helst inte ett med stetch i. För då kan det hända att man "drar" i tyget så att det blir ojämnt. Och vara noga när man mäter!

Karin sa...

Hej vännen min!

Det skulle jag också vilja prova! Det ser jättefint ut tycker jag. Använde du schabloner?

Hoppas du har en härlig ledighet! Har ni också kallt idag? här var det 16 minus vid nio! Idag får man pälsa på sig!

Varmaste kramrana

Karin

Viola sa...

Verkligen fint men är det inte svårt att få till dt....använder du schablonr, eller...skule vara spännande att testa, här har vi idag ett underbart vinterväder med en sol som lyser på allt det gnistrande vita, ha en bra dag, kram

Helen sa...

Vad snyggt det blev! Smart att använda en kartbok. Önskar att jag hade lite pyssellust nu mne det infinner sig inte alls!

Petra bloggar sa...

halo igen du kreativa! vad pysslig du ÄR!!!!

det där med la kruks, det är ganska viktigt (?) att krukan är fuktig innifrån ett tag (dvs. att du har jord i och vattnar den) annars kommer filen bara att flaga från utsidan! ungefär 3 lager fil brukar jag ta!

KRAAAAM

Annica Manby sa...

Jätte fina bilder även om du tycker att du slängde ihop en massa saker. Då brukar det bli bra.

Kram Annica

Tulipa sa...

Ser jättefint ut!
Då blir det mer tryck?
Kram Tulipa

Borta bra men hemma bäst sa...

Otroligt snyggt!!!
Du är så otroligt kreativ.

Vill tala om att jag är tillbaka igen efter tidernas kortaste bloggpaus någonsin :)
Jag är så velig ibland ;)

KRAM!!!

Lilla Blanka sa...

Hej Hannis!

Åh wow vad snyggt, men du är ju superproffsig! Hur gjorde du?
Använde du pensel eller penna? Och skrev du på frihand eller överförde på nåt sätt texten? Och de fina strecken, hur fick du dem så fina?

Haha tusen frågor, men jag tyckte det var så himla fint, så jag vill bara ge mig på ett försök NU :)

Kram vännen!
Mia

Lilla Blanka sa...

ps japp det är nog snart för reportaget i Aftonbladet (hu, jag får hjärtklappning av skräck bara jag tänker på det haha)
Februari har de sagt.

Nygammalt sa...

Tack för tipsen ang. tygmålandet. Det blev verkligen jättesnyggt det du gjorde. Kanske ska försöka mig på det senare.

Kram.

Hem och Lycka sa...

Å vad fint du "slänger ihop"! Supersnyggt ju!

kram

Lilla Trollbacken sa...

Hej Hannis!
Det var ett tag sen sist! har legat på latsidan när det gäller bloggandet, mén har kommit igång i gen. Vad mycket fint du har hunnit med. Duken blev jättefin och för att inte tala om jalusidörren suck!
ha det bra

kram
Gabrielle

Monkan sa...

Ursnyggt! Bokstäver på tyg har jag sett lite här och var nu, kanske dags även för mig att testa... "Försök 1" låter lovande, det kommer mer härlig inspiration med andra ord? :-)

Millas hem sa...

Kanonfint verkligen!
Lyktorna är också söta!

Visst händer det saker i kroppen när det blir lite ljusare.
Piggare blir man definitivt!

Kram Camilla

Karin sa...

Hej min rara vän!

Men det kanske tom jag kan klara av då *fniss*. Fast det där med text från datorn är jag inget vidare på. Måste lära mig lite mer om den!! Men nog ska jag prova.

Hos oss var det 18 minus vid tretiden, fast nu är det faktiskt bara 8 minus. Hoppas det kommer lite mildare väder till er också!

Nu ska jag hoppa i säng! Godnatt!

Karin

RANA sa...

Men OJ vad du kan. Fatta vilka perfekta presenter du kan göra nu: snygga tröjor med världens coolaste texter. Min lilla kille fick en rosa tröja med texten "KILLE" över bröstet. Roligt, tyckte jag.

Dörren nedan blev jättefin. Gumman, det erkänner jag villigt. :-)

Och så har jag nåt åt dig hos mig. Jag blir fortfarande varm i hela kroppen åt det där mejlet du skrev till mig i somras. Det är ungefär det jag talar om i mitt inlägg.

Puss, R

Borta bra men hemma bäst sa...

Tack :)

Kram!

Kannor och karaffer sa...

Hej vännen - vad skönt att läda att du har haft det bra under alla helger - det är du om någon värd!

Nu blev jag inspirerad att sätta igång med textiltryck - har köpt färg och "dutt" ska prova på ett gammalt örngott först.....

Underbara saker du fått! Jag har fått gammalt matsilver och gissa om jag blev glad :-))

Ha det gott!

Kram Ann

Hanna sa...

Vad händig du är! Dörren blev jättefin, såg att Lantlifs-anette gjort likadant. Hm jag tror hon härmar dig, hihi. Är ledigheten över i morgon? Min man börjar jobba imorrn och barnen börjar skolan på torsdag. Själv ska jag njuta av tystnaden och ensamheten. Kramis

Lilla Blå sa...

Jättefint har du gjort där hemma. Ha en fin dag

Kramar @nette

Vitbalansen - Helena sa...

Det blev verkligen kanonsnyggt, Hannis! Vad duktig du är! Och den grå ljusstaken är helt ljuvlig. Är den ny-ny (i så fall varifrån?) eller ett loppisfynd?

Kram från Helena

superior sa...

Although from different places, but this perception is consistent, which is relatively rare point!
nike dunk

mias sa...

Hej Hannis
Halkade in på din blogg när jag var ute och letade efter bästa sättet att måla på tyg.
Skulle fixa barnens kuddar med bokstäver tänkte jag...men allt blev ju inte så bra.
En fråga till dig?Hur bar du dig åt för att inte färgen skulle flyta ut?Var hittatde du typsnitt att ladda hem?
I 2 timmar satt jag och letade innan jag tog penna och papper och fixade det själv...
Hewlt underbar blogg.Tack