Krackelering

Jag brukar ju sitta och slippa som en tok för att få fram patina på loppisfynd.
Häromdagen slog det mig att jag kanske skulle prova krackelering..
Var på Panduro i Fredags och passade på att handla lite..

En svartbetsad ram

Och ett papphjärta från Panduro

Blev helt "nytt"

Det här gillade jag..

Tycker om att det ser lite ut som sprucket porslin

Gäller dock att vara lite snabb med målningen på krackeleringsvätskan.
Det börjar spricka nästan direkt ,
så man måste nog bestämma innan hur mycket färg man vill ha.
För om man försöker måla på mera färg i efterhand då klumpar det i hop sig..
Inte snyggt,Provade.

I dag bär det av på kryssning,24 timmar på en båt.
Det blir nytta förenat med nöje.
Ska gå på olika seminarier med facklig inriktning.
Kan bli intressant.

Kram Hannis

34 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Men va snyggt det blev! Har inte provat på krackelering själv förut men mamma skulle nog testa det så då kanske jag kan passa på att prova då också :)

Va skoj med kryssning, perfekt att förene nytta med nöje...hihi! Ha så skoj!

Kramen

Fröken Fräken sa...

Jag har varit sugen på att pröva på krackelering också, men har varit orolig för hur det egentligen blir, det ska se lagomt krackalerat ut ju! Men detta såg klart lovande ut - men varför finns då inget Panduro här?? Det är snudd på skandal!

Tack för tipset om madonnas rostbehandling, ska nog ta och pröva lite olika varianter på ett testföremål och se hur det blir. Såg i senaste Allt i Hemmet en madonnafigur med gråa fläckar, det var också rackarns snyggt!

Karin sa...

Godförmiddag Hannis!
Visst är det konstigt att det fungerar, jag provade för en massa år sen. Undrar just om jag har kvar utav färgen.
Ha en trevlig kryssning!

Många kramar
Karin

Lilla Blanka sa...

Hej Hannis!

Åh wow vad fint det blev..! Nu skall du se att detta kommer dyka upp på var o varannan blogg framöver..en himla bra ide av dig!

Kram
Mia

Jema Rose sa...

JA, visst blir det snyggt! Jag har själv provat det, men dom du säger, så måste man vara snabb med färgen över krackeleringskrämen..!

Ha det GOTT på kryssningen!!!

KRAM, Jenny

<3

Tårtsmulan sa...

Tack snälla för dina värmande ord :)

Men vad fint det blev :)
Jag har aldrig provat på krackelering tidigare men det ser spännande ut och resultatet blir verkligen läckert.

Önskar dig en trevlig söndag och en trevlig tripp på sjön :)

Kramar!

Mamma C sa...

Det blev jättesnyggt måste man prova någon gång. Vad roligt med en båttripp.
Kram Mamma C

Lockas lilla längtan sa...

Hej Hannis!
Det blev ju verkligen snyggt med krackelering, det måste jag helt klart prova. Kan man välja färger helt själv? Är "krackeleringsfärgen" ett mellanlager eller sitter effekten i den understa färgen? Eee hoppas du förstår hur jag menar.. =o)

kram Veronica

Under en vind sa...

Vad fint det blev!!! Har aldrig testat...

Ha en mysig tur! Kram!

Linda/Lantliv i lägenhet sa...

Åå hoppas du får en trevlig båtresa då, vännen!

Vad fint det blev med krackelering...kanske man skulle prova på?

Kram Linda

Viola sa...

HEJ HANNIS, VAD HÄFTIGT JAG SOM ÄLSKAR KRAKELERADE SAKER, MÅSTE JAG TESTA. DET BLEV JU VERKLIGEN BRA, SER ÄKTA UT. HOPPAS DU FÅR EN BRA SJÖRESA IHOP MED LITE AVKOPPLING I ALLA FALL, KRAM VIOLAN

Lily of the valley sa...

Så fint det blev! Har aldrig testat!

Kryssningen låter härlig! Brukar vara kul på såna turer!
Ha de jättebra
Kram Lily

My Lovely Things sa...

Åh va häftigt med krackelerings lack ..det måste införskaffas!!

så fint ditt skåp blev..så vackert..
kram anna

Hemma hos Klara... sa...

Vad fint det blev, har tänkt många gånger att jag skulle prova att krackelera men det har aldrig blivit av.

Ha en härlig kryssning!
Kram Helena

Hanna sa...

Så snyggt det blev! Måste prova på det där. Ha det så bra på resan, själv stannar jag på land. Blir så konstigt grön i ansiktet annars. Kram Hanna

Inspiration i vitt sa...

Använde krackeleringstekniken mycket förr eftersom jag har målat såå mycket i mina dar men nu var det längesedan jag krackade.
Dina saker blev fina.
Gillade ditt lilla bord du köpte, det kommer att bli så fint när det kommer färg på.
Kram och trevlig resa/Ingela.

Helena sa...

Vilken fin sida du har!
Jag var också och handlade i helgen för att testa krackelering. Men en massa annat kom emellan, så det får ligga till nästa helg!
Det blev jätte snyggt det du gjorde.
Ha det gott/ Helena

Leamarlené sa...

jätte fint blev det. Har aldrig själv provat på krakelering.
:) Marlene

Monkan sa...

Å, krackeleringsfärg, det har jag läst om men aldrig testat själv. Vad häftigt det blev. Jag tror man kan göra det med decoupage också, måla över en bild med krackeleringslim.

Färga papper med te? Det vill jag läsa mer om tack!!!

Gammalt & nytt sa...

Ha en trevlig kryssning!
Vad fint det blev.
Kram Irene

Leva som jag sa...

Ja det är riktigt häftigt att det spricker upp så fort!!
Så fina dina saker blev!!
kramkram M

Lily of the valley sa...

Jag tror att jag kommer att älska Prag! Har lite resfeber...
Kram Lily

Grindelunda sa...

Så roligt att Du gillade min madonna. Det är lite speciellt med såna saker när de har tillhört släkten. Till madonnan hör också en gammal familjebibel, den har jag också fått, men för många år sedan.

vad spännande det ser ut med krackelering. Har ej provat, men varit nyfiken. Snygt blev det i alla fall.

Hopas Du får det gott på kryssningen.
Kram Gilla

Nygammalt sa...

Hej vännen!
Det där blev ju ursnyggt, försökte mig på det där en gång (lilla storleken) men det gick åt helskotta... =(

24-timmar säger du, vilken färja? min kille var nämligen på det i helgen också, ha ha. Fast han åkte i fredags.

kram.

Vitbalansen - Helena sa...

Hade ingen aning om att det finns en "krackeleringsfärg" - det blev ju hur snyggt som helst! Jag säger som Mia/Lilla Blanka, du kommer säkert att få många efterföljare nu :-).

Skönt att måndagen är över... Jag hade min bil på verkstad i går och det kostade 6 399 kr :-(, så gissa om jag är glad att den usla dagen är över :-/.

Kram från Helena

Linda/Lantliv i lägenhet sa...

Tack Hannis! Stoor kram tillbaka till dig genom cyberspace!

Kram Linda

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hade inte en aaning om att det fanns något sådant... Så tack för tipset! Måste nog prova det någon gång, det verkar kul.
Kram
Marie

Majas mammelucker sa...

Blev jätte snyggt..så där blev det på vissa ställen när jag målade trappen ner till källaren ..ser jätte läckert ut som om trappen är jätte gammal och sliten..jag fick krackelering utan att anstränga mig..hihi..ibland har man tur..
Hoppas kryssningen var bra..
Hade gott! Kram Maria

MiaMaria sa...

Hej!

Så bra det blev!!

HA´en trevlig resa!
MiaMaria

En Doft Av Lavendel sa...

Men huua va snyggt de blev!!
Kul med en liten mini semester mitt i vardagen. Hoppas du/ni får de trevligt!

Kram Benita

Helena/ Franska Liljan sa...

Hej
Toppenlyckat projekt!!!

Du har en award att hämta hos mig! Välkommen in!

Kram Helena /franska liljan

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Känns att jag har missat så mycket fina inlägg gumman! Ja inte undra på det, sönernas dator har varit trasig och i väntan på ny, har dom ockuperat vår! Och så fort jag sätter mig och ska blogga så blir jag formligen bort puttad från datorn!

Men dra mig baklänges såå snyggt det blev! Ja oj vad jag blev så sugen på att testa det jag också.

Ha det nu så härligt på kryssningen!

Kramisar Anita

LenaMarianne sa...

Tack för tipset om krackeleringsfärgen :-)
Har precis fått den nya Pandurokatalogen så det passade extra bra!

Madeleine sa...

Det är så spännande att prova på nya saker, och ännu roligare när det blir så lyckat! :)